Test

Dit is een popup

Smartwatchmarkt blijft groeien: Apple Watch heeft 100 miljoen gebruikers

De verkoop van smartwatches heeft er weer een sterk kwartaal opzitten. Apple Watch blijft de onbetwiste nummer één.

2021 is het jaar van de smartwatch. De vraag naar de Apple Watch en andere merken slimme horloges was nog nooit zo hoog; dat blijkt opnieuw uit marktcijfers van Counterpoint Research. Nadat vorige kwartaal voor het eerste de kaap van 100 miljoen verkochte stuks werd bereikt, steeg de verkoop de voorbije maanden opnieuw met 27% in vergelijking met de zomer van 2020.

Bovenaan de ranglijst prijkt zoals elk kwartaal weer Apple. Het meest recente model Apple Watch Series 6 is ook niet geheel onlogisch het best verkopende model. Er was nog meer reden om te vieren voor Apple. In totaal zijn er nu over heel de wereld honderd miljoen mensen die in bezit zijn van een Apple Watch. Een zeer mooie mijlpaal die Apple volgens Counterpoint-analist Sujeong Lim heeft te danken aan haar attractieve designs, uitgebreide gezondheidsfeatures en sterke ecosysteem.

Concurrentie voor Apple Watch neemt toe

Maar de marktcijfers leren ons evenzeer dat Apple haar voorsprong ziet slinken. Onder meer Samsung en Garmin kenden een sterk kwartaal. Samsung, dat een minder 2020 kende in de wearablemarkt, zag de verkoop met 43% stijgen dankzij de Galaxy Watch 3. Met de Watch 4 hebben de Zuid-Koreanen hun nieuwste wapen losgelaten. Garmin kende één van haar beste kwartalen ooit en verkocht 62% meer smartwatches. Alleen Huawei kende een teleurstellende kwartaal. De problemen die het bedrijf kent op de smartphonemarkt lijkt zich door te trekken naar smartwatches, de lancering van de Huawei Watch 3 met HarmonyOS ten spijt.

De sterkste concurrentie moet Apple wellicht dulden in Azië. Daar proberen lokale spelers die bij ons niet bekend zijn zoals boAt en Noise de markt naar zich toe te trekken. Dat doen ze door hun producten zeer goedkoop te verkopen, de smartwatches hebben vaak een prijs van omgerekend minder dan 100 euro.

2021 is het jaar van de smartwatch. De vraag naar de Apple Watch en andere merken slimme horloges was nog nooit zo hoog; dat blijkt opnieuw uit marktcijfers van Counterpoint Research. Nadat vorige kwartaal voor het eerste de kaap van 100 miljoen verkochte stuks werd bereikt, steeg de verkoop de voorbije maanden opnieuw met 27% in vergelijking met de zomer van 2020.

Bovenaan de ranglijst prijkt zoals elk kwartaal weer Apple. Het meest recente model Apple Watch Series 6 is ook niet geheel onlogisch het best verkopende model. Er was nog meer reden om te vieren voor Apple. In totaal zijn er nu over heel de wereld honderd miljoen mensen die in bezit zijn van een Apple Watch. Een zeer mooie mijlpaal die Apple volgens Counterpoint-analist Sujeong Lim heeft te danken aan haar attractieve designs, uitgebreide gezondheidsfeatures en sterke ecosysteem.

Concurrentie voor Apple Watch neemt toe

Maar de marktcijfers leren ons evenzeer dat Apple haar voorsprong ziet slinken. Onder meer Samsung en Garmin kenden een sterk kwartaal. Samsung, dat een minder 2020 kende in de wearablemarkt, zag de verkoop met 43% stijgen dankzij de Galaxy Watch 3. Met de Watch 4 hebben de Zuid-Koreanen hun nieuwste wapen losgelaten. Garmin kende één van haar beste kwartalen ooit en verkocht 62% meer smartwatches. Alleen Huawei kende een teleurstellende kwartaal. De problemen die het bedrijf kent op de smartphonemarkt lijkt zich door te trekken naar smartwatches, de lancering van de Huawei Watch 3 met HarmonyOS ten spijt.

De sterkste concurrentie moet Apple wellicht dulden in Azië. Daar proberen lokale spelers die bij ons niet bekend zijn zoals boAt en Noise de markt naar zich toe te trekken. Dat doen ze door hun producten zeer goedkoop te verkopen, de smartwatches hebben vaak een prijs van omgerekend minder dan 100 euro.

apple watchontspanningsmartwatch

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!