Test

Dit is een popup

YouTube verwijderde al 1 miljoen video’s met desinformatie over COVID-19

Het videoplatform YouTube geeft een stand van zaken over hoe ze desinformatie over het coronavirus aanpakken.

Socialemediaplatformen liggen onder vuur omdat desinformatie over het coronavirus en/of coronavaccins zich er even snel kan verspreiden als het virus zelf. Gisteren schreven we over een onderzoek dat maar weinig goede woorden over had voor de factchecklabels van Twitter. Ook YouTube kan niet ontsnappen aan de desinformatiestorm. Het videoplatform van Google is omwille van zijn enorme gebruikersbase een populair middel om de wildste samenzweringstheorieën te verspreiden. Via een blogpost wil Chief Product Officer Neal Mohan ons ervan overtuigen dat YouTube wel degelijk doet wat in zijn macht ligt om manipulatieve content te voorkomen.

Volgens de officiële cijfers heeft YouTube sinds de start van de coronapandemie al 1 miljoen video’s verwijderd omdat ze desinformatie over het virus probeerden te verspreiden. Dat is een verdubbeling sinds de laatste update die het bedrijf in januari gaf. 1 miljoen klinkt veel, maar per kwartaal moet YouTube gemiddeld 10 miljoen video’s van het platform halen. Mohan schrijft dat het in de meeste gevallen gaat om video’s die nog geen 10 views hadden. YouTube is er dus vaak snel bij om verspreiding in te dammen.

‘Video’s verwijderen is niet de oplossing voor misinformatie’

De productmanager van Google gaat in zijn blog nog de filosofische toer op. Hij benadrukt dat het bestrijden van desinformatie meer inhoudt dan het modereren van video’s. “Snel optreden is zeker van belang, maar we mogen ons niet blindstaren op content verwijderen. Wij geloven dat juist de manier waarop we met content die wel op YouTube blijft staan ons de beste weg vooruit biedt. Het beste dat we kunnen doen is ervoor zorgen dat er meer goede dan slechte content is.”

Met andere woorden: Mohan is het niet eens met de kritiek dat socialemediabedrijven te laks optreden tegen de content die gebruikers delen. “Is het aan techbedrijven om te bepalen wat juist en fout is wanneer er geen absolute zekerheid bestaat? Ik ben er sterk van overtuigd dat dat niet onze taak is.” Het is een standpunt dat Mark Zuckerberg al vaak herhaald heeft om de kritiek op zijn beleid te weerleggen.

Socialemediaplatformen liggen onder vuur omdat desinformatie over het coronavirus en/of coronavaccins zich er even snel kan verspreiden als het virus zelf. Gisteren schreven we over een onderzoek dat maar weinig goede woorden over had voor de factchecklabels van Twitter. Ook YouTube kan niet ontsnappen aan de desinformatiestorm. Het videoplatform van Google is omwille van zijn enorme gebruikersbase een populair middel om de wildste samenzweringstheorieën te verspreiden. Via een blogpost wil Chief Product Officer Neal Mohan ons ervan overtuigen dat YouTube wel degelijk doet wat in zijn macht ligt om manipulatieve content te voorkomen.

Volgens de officiële cijfers heeft YouTube sinds de start van de coronapandemie al 1 miljoen video’s verwijderd omdat ze desinformatie over het virus probeerden te verspreiden. Dat is een verdubbeling sinds de laatste update die het bedrijf in januari gaf. 1 miljoen klinkt veel, maar per kwartaal moet YouTube gemiddeld 10 miljoen video’s van het platform halen. Mohan schrijft dat het in de meeste gevallen gaat om video’s die nog geen 10 views hadden. YouTube is er dus vaak snel bij om verspreiding in te dammen.

‘Video’s verwijderen is niet de oplossing voor misinformatie’

De productmanager van Google gaat in zijn blog nog de filosofische toer op. Hij benadrukt dat het bestrijden van desinformatie meer inhoudt dan het modereren van video’s. “Snel optreden is zeker van belang, maar we mogen ons niet blindstaren op content verwijderen. Wij geloven dat juist de manier waarop we met content die wel op YouTube blijft staan ons de beste weg vooruit biedt. Het beste dat we kunnen doen is ervoor zorgen dat er meer goede dan slechte content is.”

Met andere woorden: Mohan is het niet eens met de kritiek dat socialemediabedrijven te laks optreden tegen de content die gebruikers delen. “Is het aan techbedrijven om te bepalen wat juist en fout is wanneer er geen absolute zekerheid bestaat? Ik ben er sterk van overtuigd dat dat niet onze taak is.” Het is een standpunt dat Mark Zuckerberg al vaak herhaald heeft om de kritiek op zijn beleid te weerleggen.

fake newsmisinformatieontspanningyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!