‘Fact check labels Twitter zijn niet effectief tegen fake news’
Fake news op sociale media, het is al maandenlang een hete discussie. Sinds de bom ontplofte aan het Capitool te Washington begin dit jaar, krijgen socialmediabedrijven de wind van voren omdat ze de verspreiding van valse informatie op hun platformen maar niet onder controle kregen. Onderzoekers van de New York University wilden eens weten hoe effectief de fact check labels van Twitter zijn in het bestrijden van misinformatie. Sinds vorig jaar plaatst Twitter waarschuwingen bij tweets die vermoedelijk valse of niet bewezen informatie bevatten. Tijdens en na de verkiezingsstrijd moesten ze dat regelmatig doen bij tweets van Donald Trump die tot vervelens toe dat hem een zekere herverkiezing onterecht was ontnomen.
Je voelt wellicht al aan dat de conclusie van het onderzoek niet mals gaat zijn voor de fact check labels van Twitter. De onderzoekers deelden aan USA Today mee dat ze inderdaad niet echt effectief bleken te zijn om fake news tegen te gaan. Het tegendeel bleek zelfs eerder waar te zijn. Tweets van Trump met het fact check label bleken een groter bereik te hebben dan de tweets waar Twitter zich niet mee moeide. Dat heeft er ook wel mee te maken dat een tweet zich al aan het verspreiden is op het moment dat Twitter het label toekent. In een reactie meent het socialmediabedrijf dat tweets met een label tot 30% minder geretweet worden.
Van het een platform naar het ander
Fact check labels of niet, het probleem van misinformatie overstijgt vaak de platformen. De onderzoekers vonden dat wanneer Twitter een controversiële blokkeert of verwijdert die op een ander socialmediaplatform een eigen leven gaat leiden. Screenshots van de tweet worden dan verspreid via Twitter of Facebook. Er bestaat wat dat betreft geen interactie tussen de verschillende platformen.
“Misinformatie op één platform tegenhouden, stopt het niet elders”, zegt onderzoekers Megan Brown. “Wie een verhaal wil verspreiden beperkt zich niet tot één platform. Toch kunnen we misinformatie vandaag enkel platform per platform aanpakken”, treedt Joshua Tucker bij. De strijd tegen fake news zal er met andere woorden één van de lange adem zijn.
Fake news op sociale media, het is al maandenlang een hete discussie. Sinds de bom ontplofte aan het Capitool te Washington begin dit jaar, krijgen socialmediabedrijven de wind van voren omdat ze de verspreiding van valse informatie op hun platformen maar niet onder controle kregen. Onderzoekers van de New York University wilden eens weten hoe effectief de fact check labels van Twitter zijn in het bestrijden van misinformatie. Sinds vorig jaar plaatst Twitter waarschuwingen bij tweets die vermoedelijk valse of niet bewezen informatie bevatten. Tijdens en na de verkiezingsstrijd moesten ze dat regelmatig doen bij tweets van Donald Trump die tot vervelens toe dat hem een zekere herverkiezing onterecht was ontnomen.
Je voelt wellicht al aan dat de conclusie van het onderzoek niet mals gaat zijn voor de fact check labels van Twitter. De onderzoekers deelden aan USA Today mee dat ze inderdaad niet echt effectief bleken te zijn om fake news tegen te gaan. Het tegendeel bleek zelfs eerder waar te zijn. Tweets van Trump met het fact check label bleken een groter bereik te hebben dan de tweets waar Twitter zich niet mee moeide. Dat heeft er ook wel mee te maken dat een tweet zich al aan het verspreiden is op het moment dat Twitter het label toekent. In een reactie meent het socialmediabedrijf dat tweets met een label tot 30% minder geretweet worden.
Van het een platform naar het ander
Fact check labels of niet, het probleem van misinformatie overstijgt vaak de platformen. De onderzoekers vonden dat wanneer Twitter een controversiële blokkeert of verwijdert die op een ander socialmediaplatform een eigen leven gaat leiden. Screenshots van de tweet worden dan verspreid via Twitter of Facebook. Er bestaat wat dat betreft geen interactie tussen de verschillende platformen.
“Misinformatie op één platform tegenhouden, stopt het niet elders”, zegt onderzoekers Megan Brown. “Wie een verhaal wil verspreiden beperkt zich niet tot één platform. Toch kunnen we misinformatie vandaag enkel platform per platform aanpakken”, treedt Joshua Tucker bij. De strijd tegen fake news zal er met andere woorden één van de lange adem zijn.