Volvo XC90 Recharge krijgt LiDAR en AI-supercomputer aan boord
De toekomstige volledig elektrische SUV XC90 Recharge van Volvo, zal standaard zijn uitgerust met toonaangevende veiligheidstechnologie die zal helpen om nog meer levens te redden. Zo legt het bedrijf de lat voor autoveiligheid weer wat hoger.
Volvo XC90 Recharge
De volledig elektrische opvolger van de XC90 Recharge, die in 2022 wordt onthuld, zal standaard worden geleverd met geavanceerde sensoren, zoals door Luminar ontwikkelde LiDAR-technologie en een computer voor autonoom rijden, aangedreven door de NVIDIA DRIVE Orin™-system-on-a-chip.
Door deze hypermoderne hardware te combineren met software van Volvo, Zenseact en Luminar in de volgende generatie van zijn reeds lang gebruikte technologie om aanrijdingen te voorkomen, wil Volvo met dit nieuwe pakket veiligheidsvoorzieningen het aantal dodelijke slachtoffers en ongevallen in z’n geheel verminderen.
Veiligheid
“Volvo is altijd al een leider op het gebied van veiligheid geweest. Het zal nu het volgende niveau van autoveiligheid bepalen”, zegt Håkan Samuelsson, CEO. “Door deze hardware standaard in te bouwen kunnen we de veiligheidsvoorzieningen continu over-the-air verbeteren en geavanceerde systemen voor autonoom rijden introduceren, waarmee we ons leiderschap op het gebied van veiligheid versterken.”
Met het nieuwe softwarepakket veiligheidsvoorzieningen in de XC90 Recharge wil het automerk het aantal aanrijdingen verminderen. Het zal naar verwachting in de loop van de tijd nog verder verbeteren via over-the-air-updates. De nieuwe technologieën zijn ook ontworpen om specifiek die verkeerssituaties aan te pakken die resulteren in een groot deel van de nog resterende ernstige verwondingen en dodelijke slachtoffers.
Eenmaal geïntroduceerd, wordt verwacht dat de technologie in de loop van de tijd matuur en steeds krachtiger zal worden en zal de auto de menselijke bestuurder assisteren en zijn capaciteiten in kritieke veiligheidssituaties verbeteren. Waar vorige generaties van technologie grotendeels berustten op het waarschuwen van de bestuurder voor mogelijke acute bedreigingen, zal deze nieuwe veiligheidstechnologie na verloop van tijd steeds vaker ingrijpen om aanrijdingen te voorkomen.
Hoewel het redden van levens en het voorkomen van letsels de voornaamste prioriteit van het bedrijf blijft, ziet de fabrikant ook een potentieel bijkomend voordeel van lagere verzekeringskosten, aangezien er steeds minder Volvo’s betrokken zullen zijn bij auto-ongevallen. Een Care-pakket, standaard op alle volledig elektrische Volvo’s, omvat verzekeringsdekking indien beschikbaar.
Volvo + NVIDIA
Eerder dit jaar kondigde de Zweedse autobouwer aan dat het NVIDIA-technologie gaat gebruiken om het rekenwerk in zijn auto’s te centraliseren. Het centrale computersysteem en de computer voor autonoom rijden, beide aangedreven door NVIDIA-technologie, zullen ervoor zorgen dat Volvo’s in de loop van de tijd veiliger, persoonlijker en duurzamer worden via over-the-air-updates, terwijl ze tegelijkertijd de rekenkracht bieden die nodig is voor vision- en LiDAR-verwerking.
De nieuwe veiligheidstechnologie illustreert het geloof van de autofabrikant in de samenwerking met leiders in de technologische sector zoals Luminar, NVIDIA en Zenseact om de beste en veiligste auto’s aan zijn klanten te leveren.
Volvo zal meer details over zijn toekomstige technologische roadmap onthullen tijdens het Tech Moment, dat op 30 juni zal plaatsvinden. Ook op TechPulse lees je er dan alles over.
De toekomstige volledig elektrische SUV XC90 Recharge van Volvo, zal standaard zijn uitgerust met toonaangevende veiligheidstechnologie die zal helpen om nog meer levens te redden. Zo legt het bedrijf de lat voor autoveiligheid weer wat hoger.
Volvo XC90 Recharge
De volledig elektrische opvolger van de XC90 Recharge, die in 2022 wordt onthuld, zal standaard worden geleverd met geavanceerde sensoren, zoals door Luminar ontwikkelde LiDAR-technologie en een computer voor autonoom rijden, aangedreven door de NVIDIA DRIVE Orin™-system-on-a-chip.
Door deze hypermoderne hardware te combineren met software van Volvo, Zenseact en Luminar in de volgende generatie van zijn reeds lang gebruikte technologie om aanrijdingen te voorkomen, wil Volvo met dit nieuwe pakket veiligheidsvoorzieningen het aantal dodelijke slachtoffers en ongevallen in z’n geheel verminderen.
Veiligheid
“Volvo is altijd al een leider op het gebied van veiligheid geweest. Het zal nu het volgende niveau van autoveiligheid bepalen”, zegt Håkan Samuelsson, CEO. “Door deze hardware standaard in te bouwen kunnen we de veiligheidsvoorzieningen continu over-the-air verbeteren en geavanceerde systemen voor autonoom rijden introduceren, waarmee we ons leiderschap op het gebied van veiligheid versterken.”
Met het nieuwe softwarepakket veiligheidsvoorzieningen in de XC90 Recharge wil het automerk het aantal aanrijdingen verminderen. Het zal naar verwachting in de loop van de tijd nog verder verbeteren via over-the-air-updates. De nieuwe technologieën zijn ook ontworpen om specifiek die verkeerssituaties aan te pakken die resulteren in een groot deel van de nog resterende ernstige verwondingen en dodelijke slachtoffers.
Eenmaal geïntroduceerd, wordt verwacht dat de technologie in de loop van de tijd matuur en steeds krachtiger zal worden en zal de auto de menselijke bestuurder assisteren en zijn capaciteiten in kritieke veiligheidssituaties verbeteren. Waar vorige generaties van technologie grotendeels berustten op het waarschuwen van de bestuurder voor mogelijke acute bedreigingen, zal deze nieuwe veiligheidstechnologie na verloop van tijd steeds vaker ingrijpen om aanrijdingen te voorkomen.
Hoewel het redden van levens en het voorkomen van letsels de voornaamste prioriteit van het bedrijf blijft, ziet de fabrikant ook een potentieel bijkomend voordeel van lagere verzekeringskosten, aangezien er steeds minder Volvo’s betrokken zullen zijn bij auto-ongevallen. Een Care-pakket, standaard op alle volledig elektrische Volvo’s, omvat verzekeringsdekking indien beschikbaar.
Volvo + NVIDIA
Eerder dit jaar kondigde de Zweedse autobouwer aan dat het NVIDIA-technologie gaat gebruiken om het rekenwerk in zijn auto’s te centraliseren. Het centrale computersysteem en de computer voor autonoom rijden, beide aangedreven door NVIDIA-technologie, zullen ervoor zorgen dat Volvo’s in de loop van de tijd veiliger, persoonlijker en duurzamer worden via over-the-air-updates, terwijl ze tegelijkertijd de rekenkracht bieden die nodig is voor vision- en LiDAR-verwerking.
De nieuwe veiligheidstechnologie illustreert het geloof van de autofabrikant in de samenwerking met leiders in de technologische sector zoals Luminar, NVIDIA en Zenseact om de beste en veiligste auto’s aan zijn klanten te leveren.
Volvo zal meer details over zijn toekomstige technologische roadmap onthullen tijdens het Tech Moment, dat op 30 juni zal plaatsvinden. Ook op TechPulse lees je er dan alles over.