BMW test X5 op waterstof in Europa
De Duitse autofabrikant BMW werkt naast elektrische wagens ook aan modellen op waterstof. Het merk heeft nu via zijn perskanalen laten weten dat de waterstofversie van de bestaande X5 wordt uitgetest op ons Europees weggennet. Naar verwachting zou BMW volgend jaar al starten met het model op waterstof.
BMW op waterstof
De bedoeling van de testritten is om vast te leggen hoe CO2-efficiënt het iHydrogen NEXT voertuig op de baan is in condities zoals regen, wind of hitte. De technologie gebruikt waterstof als brandstof door het om te zetten in elektriciteit. Die kan dan op zijn beurt gebruikt worden als energieleverancier om je van punt A naar B te brengen. Aan het einde van 2022 zal BMW Group starten met een reeks kleinere auto’s die op de alternatieve technologie rijden.
Volgens de autobouwer kan waterstof een zeer aantrekkelijk alternatief voor elektrische wagens met grote batterijen worden. Dat zou vooral interessant zijn voor gebruikers die bijvoorbeeld niet meteen toegang hebben tot een laadpaal aan hun woning. Het testen van de eerste modellen op de nieuwe energietechnologie op onze eigen Europese wegen is een belangrijke stap voor het onderzoek en de ontwikkeling van een assortiment op waterstof, schrijft BMW.
Specificaties
BMW is nog eerder karig in het delen van specificaties. Er wordt wel gesproken over een vermogen van 374pk maar informatie over bijvoorbeeld autonomie blijft nog uit. De kostprijs en levering van de waterstofmodellen blijft evenmin nog uit. De eerste i Hydrogen werd voor het eerst in 2019 voorgesteld, nu lijkt de ontwikkeling in een stroomversnelling te komen. Al zijn we daar in België helemaal niet op voorbereid.
De Duitse autofabrikant BMW werkt naast elektrische wagens ook aan modellen op waterstof. Het merk heeft nu via zijn perskanalen laten weten dat de waterstofversie van de bestaande X5 wordt uitgetest op ons Europees weggennet. Naar verwachting zou BMW volgend jaar al starten met het model op waterstof.
BMW op waterstof
De bedoeling van de testritten is om vast te leggen hoe CO2-efficiënt het iHydrogen NEXT voertuig op de baan is in condities zoals regen, wind of hitte. De technologie gebruikt waterstof als brandstof door het om te zetten in elektriciteit. Die kan dan op zijn beurt gebruikt worden als energieleverancier om je van punt A naar B te brengen. Aan het einde van 2022 zal BMW Group starten met een reeks kleinere auto’s die op de alternatieve technologie rijden.
Volgens de autobouwer kan waterstof een zeer aantrekkelijk alternatief voor elektrische wagens met grote batterijen worden. Dat zou vooral interessant zijn voor gebruikers die bijvoorbeeld niet meteen toegang hebben tot een laadpaal aan hun woning. Het testen van de eerste modellen op de nieuwe energietechnologie op onze eigen Europese wegen is een belangrijke stap voor het onderzoek en de ontwikkeling van een assortiment op waterstof, schrijft BMW.
Specificaties
BMW is nog eerder karig in het delen van specificaties. Er wordt wel gesproken over een vermogen van 374pk maar informatie over bijvoorbeeld autonomie blijft nog uit. De kostprijs en levering van de waterstofmodellen blijft evenmin nog uit. De eerste i Hydrogen werd voor het eerst in 2019 voorgesteld, nu lijkt de ontwikkeling in een stroomversnelling te komen. Al zijn we daar in België helemaal niet op voorbereid.