Jaguar Land Rover test Defender die op waterstof rijdt
Daarom gaat Jaguar Land Rover nieuwe waterstofcellen ontwikkelen om een prototype-Defender mee uit te rusten. Die groene versie van zijn iconische SUV zal tegen het einde van dit jaar op de Britse wegen rondrijden bij wijze van test. De brandstofcellen combineren waterstof en zuurstof om elektriciteit te produceren. Waterdamp is dan de enige vorm van uitstoot.
Toch toekomst voor waterstof?
Critici zeggen dat de efficiëntie van waterstof te laag ligt, omdat er veel energie verloren gaat bij het omzetten van en naar elektriciteit. Jaguar ziet wel heil in de technologie omdat die toelaat om voertuigen heel snel weer vol te tanken. De dichtheid van de energie ligt ook hoger, wat de waterstofcellen geschikt maakt voor grotere, zwaardere voertuigen. Het laat hen ook toe om ongestoord rond te rijden in koude omgevingen. Batterijen van elektrische wagens zijn gevoeliger voor temperatuurschommelingen.
Jaguar Land Rover heeft het project Project Zeus gedoopt. Het wordt voor een deel gefinancierd door het Advanced Propulsion Center, dat op zijn beurt overheidssteun krijgt. Het project moet de ingenieurs bij Jaguar voldoende informatie bezorgen om de aandrijflijn van de voertuigen te optimaliseren voor waterstof. Het doel is om wagens op waterstof te ontwikkelen die perfect kunnen wedijveren met hun oudere versies met verbrandingsmotoren. Ook op vlak van offroadcapaciteiten en trekkracht voor aanhangwagens, zouden ze niet mogen onderdoen.
Enkel nog EV’s bouwen
Naast de zero emissie-doelstelling voor 2036, wil Jaguar ook in zijn fabrieken CO2-neutraal worden, met 2039 als deadline. Beide missies kaderen in de ‘Reimagine’-strategie van Jaguar Land Rover. Midden februari kondigde het bedrijf aan dat het vanaf 2025 alleen nog EV’s wil bouwen.
Ralph Clague (hoofd van waterstof-en brandstofcellen) zei in een mededeling het volgende: “We zijn ervan overtuigd dat waterstof een rol te spelen heeft in de toekomstige mix van aandrijflijnen. Dat geldt voor de hele transportindustrie. Samen met batterij-elektrische voertuigen biedt de technologie een oplossing om tot zero uitstoot te komen. Tegelijkertijd zal de nieuwe aandrijving tegemoet komen aan de specifieke vereisten voor onze voertuigen. Samen met onze partners in Project Zeus zullen we in 2039 de doelstelling halen om uitstootvrij te zijn”, klinkt het formeel.
Naast de vooropgestelde proefritten op de Britse wegen, heeft Jaguar nog niet gecommuniceerd over de verkoop van de nieuwe Defender op waterstof. Het prototype zal eerst batterijtesten ondergaan en moeten slagen in een aantal tests rond brandstofverbruik en offroad-prestaties.
Daarom gaat Jaguar Land Rover nieuwe waterstofcellen ontwikkelen om een prototype-Defender mee uit te rusten. Die groene versie van zijn iconische SUV zal tegen het einde van dit jaar op de Britse wegen rondrijden bij wijze van test. De brandstofcellen combineren waterstof en zuurstof om elektriciteit te produceren. Waterdamp is dan de enige vorm van uitstoot.
Toch toekomst voor waterstof?
Critici zeggen dat de efficiëntie van waterstof te laag ligt, omdat er veel energie verloren gaat bij het omzetten van en naar elektriciteit. Jaguar ziet wel heil in de technologie omdat die toelaat om voertuigen heel snel weer vol te tanken. De dichtheid van de energie ligt ook hoger, wat de waterstofcellen geschikt maakt voor grotere, zwaardere voertuigen. Het laat hen ook toe om ongestoord rond te rijden in koude omgevingen. Batterijen van elektrische wagens zijn gevoeliger voor temperatuurschommelingen.
Jaguar Land Rover heeft het project Project Zeus gedoopt. Het wordt voor een deel gefinancierd door het Advanced Propulsion Center, dat op zijn beurt overheidssteun krijgt. Het project moet de ingenieurs bij Jaguar voldoende informatie bezorgen om de aandrijflijn van de voertuigen te optimaliseren voor waterstof. Het doel is om wagens op waterstof te ontwikkelen die perfect kunnen wedijveren met hun oudere versies met verbrandingsmotoren. Ook op vlak van offroadcapaciteiten en trekkracht voor aanhangwagens, zouden ze niet mogen onderdoen.
Enkel nog EV’s bouwen
Naast de zero emissie-doelstelling voor 2036, wil Jaguar ook in zijn fabrieken CO2-neutraal worden, met 2039 als deadline. Beide missies kaderen in de ‘Reimagine’-strategie van Jaguar Land Rover. Midden februari kondigde het bedrijf aan dat het vanaf 2025 alleen nog EV’s wil bouwen.
Ralph Clague (hoofd van waterstof-en brandstofcellen) zei in een mededeling het volgende: “We zijn ervan overtuigd dat waterstof een rol te spelen heeft in de toekomstige mix van aandrijflijnen. Dat geldt voor de hele transportindustrie. Samen met batterij-elektrische voertuigen biedt de technologie een oplossing om tot zero uitstoot te komen. Tegelijkertijd zal de nieuwe aandrijving tegemoet komen aan de specifieke vereisten voor onze voertuigen. Samen met onze partners in Project Zeus zullen we in 2039 de doelstelling halen om uitstootvrij te zijn”, klinkt het formeel.
Naast de vooropgestelde proefritten op de Britse wegen, heeft Jaguar nog niet gecommuniceerd over de verkoop van de nieuwe Defender op waterstof. Het prototype zal eerst batterijtesten ondergaan en moeten slagen in een aantal tests rond brandstofverbruik en offroad-prestaties.