Test

Dit is een popup

Wearables populairder dan ooit in 2021

De verkoop van wearables brak een record tijdens het eerste kwartaal van dit jaar. Vooral kleinere merken winnen aan populariteit.

Heb jij een smartwatch of fitness tracker rond je pols hangen? Je bent zeker niet de enige. Uit cijfers van het marktanalysebureau IDC blijkt dat de wearables populairder zijn dan ooit. Wearables is een verzamelnaam voor alle technologische gadgets die tijdens gebruik contact maken met je huid. De meest bekende wearables voor consumenten zijn natuurlijk de smartwatches en fitness trackers, maar ook smart glasses vallen onder deze productcategorie. De cijfers van IDC hebben betrekking op de volledige markt, er zijn geen aparte gegevens voor afzonderlijke producten.

Kaap van 100 miljoen

104,6 miljoen wearables kregen in de eerste maanden van 2021 een nieuwe drager. Een record, want nooit eerder haalde de verkoop de kaap van 100 miljoen stuks in één kwartaal. Als we de vergelijking maken met 2020, dan die we pas echt hoe snel de markt aan het groeien is. Tijdens de eerste maanden van 2020 werden 77,8 miljoen wearables verkocht. Een stijging van 34,4% op 12 maanden tijd. Waarom wearables zo populair blijken te zijn tijdens de pandemie moeten we zelf een antwoord op zoeken. De goede voornemens om meer te sporten lijken in 2021 wél nageleefd te worden.

De verhoudingen in de markt blijven relatief ongewijzigd. Apple blijft met een marktaandeel van 28,8% de onbetwiste marktleider; Samsung verstevigde de tweede positie. Ook Huawei doet het zeer goed; de smartwatches van het geplaagde bedrijf lijken minder te leiden onder de handelsban. Xiaomi was één van de negatieve uitschieters die minder wearables verkocht dan in 2020.

Kleinere merken groeien sneller

IDC merkt op dat hoewel de grote merken hun verkoop zien stijgen, het vooral kleinere en minder bekende fabrikanten zien die de snelste groei laten optekenen. Het symbool voor die toegenomen diversificatie in de wearables markt is BoAt. De producten van dit merk zijn enkel te verkrijgen in India, maar toch verkopen zij meer wearables dan Google’s FitBit. Hieronder zie je een overzicht van de marktcijfers van IDC.

Heb jij een smartwatch of fitness tracker rond je pols hangen? Je bent zeker niet de enige. Uit cijfers van het marktanalysebureau IDC blijkt dat de wearables populairder zijn dan ooit. Wearables is een verzamelnaam voor alle technologische gadgets die tijdens gebruik contact maken met je huid. De meest bekende wearables voor consumenten zijn natuurlijk de smartwatches en fitness trackers, maar ook smart glasses vallen onder deze productcategorie. De cijfers van IDC hebben betrekking op de volledige markt, er zijn geen aparte gegevens voor afzonderlijke producten.

Kaap van 100 miljoen

104,6 miljoen wearables kregen in de eerste maanden van 2021 een nieuwe drager. Een record, want nooit eerder haalde de verkoop de kaap van 100 miljoen stuks in één kwartaal. Als we de vergelijking maken met 2020, dan die we pas echt hoe snel de markt aan het groeien is. Tijdens de eerste maanden van 2020 werden 77,8 miljoen wearables verkocht. Een stijging van 34,4% op 12 maanden tijd. Waarom wearables zo populair blijken te zijn tijdens de pandemie moeten we zelf een antwoord op zoeken. De goede voornemens om meer te sporten lijken in 2021 wél nageleefd te worden.

De verhoudingen in de markt blijven relatief ongewijzigd. Apple blijft met een marktaandeel van 28,8% de onbetwiste marktleider; Samsung verstevigde de tweede positie. Ook Huawei doet het zeer goed; de smartwatches van het geplaagde bedrijf lijken minder te leiden onder de handelsban. Xiaomi was één van de negatieve uitschieters die minder wearables verkocht dan in 2020.

Kleinere merken groeien sneller

IDC merkt op dat hoewel de grote merken hun verkoop zien stijgen, het vooral kleinere en minder bekende fabrikanten zien die de snelste groei laten optekenen. Het symbool voor die toegenomen diversificatie in de wearables markt is BoAt. De producten van dit merk zijn enkel te verkrijgen in India, maar toch verkopen zij meer wearables dan Google’s FitBit. Hieronder zie je een overzicht van de marktcijfers van IDC.

ontspanningsmartwatchwearables

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!