Test

Dit is een popup

Disney+ telt 100 miljoen abonnees, maar groei remt af

Disney+ blijft het goed doen. Een nieuwe mijlpaal in het aantal abonnees werd afgelopen kwartaal bereikt, maar zit Disney+ stilaan aan zijn plafond?

Disney heeft de cijfers van het eerste kwartaal bekend gemaakt voor zijn streamingplatform Disney+. Tijdens het kwartaal mocht Disney+ zijn honderd miljoenste abonnee verwelkomen, om uiteindelijk eind maart te stranden op 103,6 miljoen. Dat is een kleine 10 miljoen abonnees meer sinds de start van 2021, toen Disney+ 94,9 miljoen inschrijvingen telde. Disney+ lijkt het dus ook in 2021 goed te blijven doen, al bleven de cijfers onder de verwachtingen. Analisten hadden bijna 110 miljoen abonnees verwacht bij het sluiten van het kwartaal.

Disney+ blijft groeien, maar de groeispurt begint stilaan af te remmen. Daar kunnen verschillende verklaringen voor gevonden worden. De toevoeging van zusterplatform Star kan er voor iets tussen zitten. Star mag dan wel meer dan 300 nieuwe titels toegevoegd hebben, het zorgde er ook voor dat Disney+ de prijzen opsloeg. De maandabonnementen werden in één klap 2 euro per maand duurder, van 6,99 euro per maand naar 8,99 euro per maand. Volgens Disney heeft die prijsstijging hoogstens een beperkt afremmende invloed; mensen betalen voor content. Maar de streamingboom van de begindagen van de coronapandemie is stilaan ook voorbij. Concurrent Netflix ziet zijn aantal nieuwe abonnees ook al enkele maanden stagneren.

Is het plafond in zicht?

Disney blijft wel torenhoge ambities koesteren op de streamingmarkt. Disney+ moet op termijn Netflix van de troon kunnen stoten. Tegen eind 2024 wil Disney minstens 260 miljoen streamingabonnementen verkocht hebben, maar hoe haalbaar is die ambitie? In markten waar het platform al beschikbaar is, komt het verzadigingspunt dichterbij, maar Disney heeft nog wel wat troeven achter de hand. Het streamingplatform is nog steeds niet in alle continenten en regio’s beschikbaar, dus het aantal nieuwe potentiële abonnees lijkt hoger te zijn voor Disney dan voor Netflix. In andere woorden: Netflix heeft de streamingoorlog nog niet gewonnen. Het aanbieden van de verschillende platformen in bundels kan een strategie zijn om de groei in de Verenigde Staten aan te wakkeren. Disney heeft ook Hulu en ESPN+ in het portfolio, maar die platformen zijn hier niet beschikbaar.

Ben jij nog aan het twijfelen om een abonnement op Disney+ af te sluiten? Dit zijn volgens ons vijf redenen om het streamingplatform een kans te geven.

Disney heeft de cijfers van het eerste kwartaal bekend gemaakt voor zijn streamingplatform Disney+. Tijdens het kwartaal mocht Disney+ zijn honderd miljoenste abonnee verwelkomen, om uiteindelijk eind maart te stranden op 103,6 miljoen. Dat is een kleine 10 miljoen abonnees meer sinds de start van 2021, toen Disney+ 94,9 miljoen inschrijvingen telde. Disney+ lijkt het dus ook in 2021 goed te blijven doen, al bleven de cijfers onder de verwachtingen. Analisten hadden bijna 110 miljoen abonnees verwacht bij het sluiten van het kwartaal.

Disney+ blijft groeien, maar de groeispurt begint stilaan af te remmen. Daar kunnen verschillende verklaringen voor gevonden worden. De toevoeging van zusterplatform Star kan er voor iets tussen zitten. Star mag dan wel meer dan 300 nieuwe titels toegevoegd hebben, het zorgde er ook voor dat Disney+ de prijzen opsloeg. De maandabonnementen werden in één klap 2 euro per maand duurder, van 6,99 euro per maand naar 8,99 euro per maand. Volgens Disney heeft die prijsstijging hoogstens een beperkt afremmende invloed; mensen betalen voor content. Maar de streamingboom van de begindagen van de coronapandemie is stilaan ook voorbij. Concurrent Netflix ziet zijn aantal nieuwe abonnees ook al enkele maanden stagneren.

Is het plafond in zicht?

Disney blijft wel torenhoge ambities koesteren op de streamingmarkt. Disney+ moet op termijn Netflix van de troon kunnen stoten. Tegen eind 2024 wil Disney minstens 260 miljoen streamingabonnementen verkocht hebben, maar hoe haalbaar is die ambitie? In markten waar het platform al beschikbaar is, komt het verzadigingspunt dichterbij, maar Disney heeft nog wel wat troeven achter de hand. Het streamingplatform is nog steeds niet in alle continenten en regio’s beschikbaar, dus het aantal nieuwe potentiële abonnees lijkt hoger te zijn voor Disney dan voor Netflix. In andere woorden: Netflix heeft de streamingoorlog nog niet gewonnen. Het aanbieden van de verschillende platformen in bundels kan een strategie zijn om de groei in de Verenigde Staten aan te wakkeren. Disney heeft ook Hulu en ESPN+ in het portfolio, maar die platformen zijn hier niet beschikbaar.

Ben jij nog aan het twijfelen om een abonnement op Disney+ af te sluiten? Dit zijn volgens ons vijf redenen om het streamingplatform een kans te geven.

disney+ontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!