Volkswagen wil in 2025 al autonome taxi’s hebben rondrijden
Volkswagen onthulde eerder dit jaar al de artificiële intelligentie Argo. Dat het systeem zo snel al ID.Buzz-bestelwagens autonoom gaat laten rondrijden, is opmerkelijk. Argo is klaar voor level 4-autonomie. Dat wil zeggen dat een voertuig volledig zelfrijdend is, maar dat een chauffeur nog altijd tussenbeide kan komen wanneer dat nodig is. Vooral dat laatste is erg essentieel voor vervoer op de openbare weg. Volledig computergestuurde voertuigen zijn overigens beperkt tot bepaalde (privé)locaties. In theorie kunnen we dankzij Volkswagen in 2025 al genieten van autonome taxi’s, met een menselijke back-up achter het stuur.
Autonome taxi’s in testfase
De zelfrijdende systemen voor de ID.Buzz zijn op dit moment nog in volle ontwikkeling. Het zal dus nog even duren voor we een eerste effectieve demonstratie te zien krijgen. Desondanks is Volkswagen er dus van overtuigd dat het zijn doel over vier jaar bereikt zal hebben. De Duitsers zijn al gestart met de eerste tests. Dat gebeurt in zes locaties in de Verenigde Staten. Die testcase wordt binnenkort uitgebreid naar München en het Amerikaanse Pennsylvania. Op die laatste plek zal Volkswagen de krachten bundelen met MOIA, een bedrijf dat focust op autodelen
Volgens Christian Senger, hoofd van autonoom rijden bij Volkswagens bestelwagenafdeling, gaat zijn werkgever zich in eerste instantie richten op dichtbevolkte, stedelijke gebieden. Zulke omgevingen zijn complex om te navigeren en daar kan op korte tijd veel data verzameld worden. Ze zijn dus de perfecte testcase voor realistische situaties voor de toekomst.
De volledig elektrische ID.Buzz moet in 2022 al bij de dealer staan, zij het zonder zelfrijdende technologie.
Volkswagen onthulde eerder dit jaar al de artificiële intelligentie Argo. Dat het systeem zo snel al ID.Buzz-bestelwagens autonoom gaat laten rondrijden, is opmerkelijk. Argo is klaar voor level 4-autonomie. Dat wil zeggen dat een voertuig volledig zelfrijdend is, maar dat een chauffeur nog altijd tussenbeide kan komen wanneer dat nodig is. Vooral dat laatste is erg essentieel voor vervoer op de openbare weg. Volledig computergestuurde voertuigen zijn overigens beperkt tot bepaalde (privé)locaties. In theorie kunnen we dankzij Volkswagen in 2025 al genieten van autonome taxi’s, met een menselijke back-up achter het stuur.
Autonome taxi’s in testfase
De zelfrijdende systemen voor de ID.Buzz zijn op dit moment nog in volle ontwikkeling. Het zal dus nog even duren voor we een eerste effectieve demonstratie te zien krijgen. Desondanks is Volkswagen er dus van overtuigd dat het zijn doel over vier jaar bereikt zal hebben. De Duitsers zijn al gestart met de eerste tests. Dat gebeurt in zes locaties in de Verenigde Staten. Die testcase wordt binnenkort uitgebreid naar München en het Amerikaanse Pennsylvania. Op die laatste plek zal Volkswagen de krachten bundelen met MOIA, een bedrijf dat focust op autodelen
Volgens Christian Senger, hoofd van autonoom rijden bij Volkswagens bestelwagenafdeling, gaat zijn werkgever zich in eerste instantie richten op dichtbevolkte, stedelijke gebieden. Zulke omgevingen zijn complex om te navigeren en daar kan op korte tijd veel data verzameld worden. Ze zijn dus de perfecte testcase voor realistische situaties voor de toekomst.
De volledig elektrische ID.Buzz moet in 2022 al bij de dealer staan, zij het zonder zelfrijdende technologie.