Amazon nam al meer dan 2 miljoen namaakproducten in beslag
Niets is frustrerender als online een duur product aankopen om er na verzending achter te komen dat het om namaak gaat. Als consument moet je natuurlijk met een kritische ingesteldheid de producten beoordelen vooraleer je ze aanschaft, maar e-commerceplatformen die externe retailers toelaten zoals Amazon dragen ook mee de verantwoordelijkheid voor de verspreiding van namaakproducten. Amazon introduceerde vorig jaar Project Zero, een initiatief waarmee ze het aantal namaakproducten in de webwinkel naar nul willen herleiden. Een strijd die Amazon 700 miljoen dollar en 10.000 fulltime medewerkers kost.
Met het Brand Protection Report geeft Amazon voor het eerst inkijk in de effectiviteit van het project. En daaruit leiden we af dat Project Zero zijn vruchten afwerpt. Alleen al in het jaar 2020 wist Amazon meer dan 2 miljoen namaakproducten uit de webwinkel te onderscheppen vooraleer ze tot bij de eindklant aankwamen. Het preventief scannen van verkopers en producten vormt de belangrijkste hoeksteen van de fraudebestrijding. 10 miljard verdachte aanbiedingen en 6 miljoen pogingen om een verkoopaccount aan te maken werden na een screening tegengehouden. In totaal kreeg Amazon maar voor 0,01% van alle verkochte producten een klacht binnen. Er zijn dus nog namaakproducten die door de mazen van het net glippen, maar Amazon heeft al grote stappen gezet in fraudebestrijding.
Hoe pakt Amazon namaakproducten aan?
Het geheime wapen van Amazon in de strijd tegen namaakproducten is machine learning. De e-commercereus traint zijn algoritmen om visuele cues van merken zoals logo’s te herkennen en te kunnen onderscheiden van goed nagemaakte kopieën. Elke dag scant Amazon op die manier miljarden producten uit de ruime catalogus. Maar Amazon legt ook veel bevoegdheid bij de bedrijven zelf om de authenticiteit van hun merken te beschermen. Zo kunnen zij elk geverifieerd product een uniek serienummer toekennen. Aan de hand van dat serienummer kan Amazon bij aankoop van het product weten of het om het echte product of namaak gaat voor het naar de klant verzonden wordt. Zien zij een namaakversie van één van hun producten die ze op Amazon verkopen, dan hebben zij een online tool ter beschikking om het namaakproduct zelf te verwijderen. Project Zero is actief in zeventien landen, ook in Nederland. In dit achtergrondstuk lees je meer over Amazon Project Zero.
Maar hoe kan je zelf namaakproducten onderscheiden? Soms bootst namaak het originele tot in het kleinste detail na. Als je op basis van de afbeeldingen niets kan detecteren, kijk dan zeker ook eens naar de productomschrijving of de reviews. Bij namaakproducten zijn die vaak eerder vaag. Ook de prijs van het product kan je veel zeggen. Als het product veel goedkoper is dan op andere websites of gelijkaardige producten, dan heb je mogelijk met namaak te maken. Wie het product verkoopt is misschien nog wel de beste bron van informatie.
Koop jij regelmatig elektronica bij Amazon, of kijk je hiervoor liever bij andere (web)winkels? Laat het ons weten via TechPoll.
Niets is frustrerender als online een duur product aankopen om er na verzending achter te komen dat het om namaak gaat. Als consument moet je natuurlijk met een kritische ingesteldheid de producten beoordelen vooraleer je ze aanschaft, maar e-commerceplatformen die externe retailers toelaten zoals Amazon dragen ook mee de verantwoordelijkheid voor de verspreiding van namaakproducten. Amazon introduceerde vorig jaar Project Zero, een initiatief waarmee ze het aantal namaakproducten in de webwinkel naar nul willen herleiden. Een strijd die Amazon 700 miljoen dollar en 10.000 fulltime medewerkers kost.
Met het Brand Protection Report geeft Amazon voor het eerst inkijk in de effectiviteit van het project. En daaruit leiden we af dat Project Zero zijn vruchten afwerpt. Alleen al in het jaar 2020 wist Amazon meer dan 2 miljoen namaakproducten uit de webwinkel te onderscheppen vooraleer ze tot bij de eindklant aankwamen. Het preventief scannen van verkopers en producten vormt de belangrijkste hoeksteen van de fraudebestrijding. 10 miljard verdachte aanbiedingen en 6 miljoen pogingen om een verkoopaccount aan te maken werden na een screening tegengehouden. In totaal kreeg Amazon maar voor 0,01% van alle verkochte producten een klacht binnen. Er zijn dus nog namaakproducten die door de mazen van het net glippen, maar Amazon heeft al grote stappen gezet in fraudebestrijding.
Hoe pakt Amazon namaakproducten aan?
Het geheime wapen van Amazon in de strijd tegen namaakproducten is machine learning. De e-commercereus traint zijn algoritmen om visuele cues van merken zoals logo’s te herkennen en te kunnen onderscheiden van goed nagemaakte kopieën. Elke dag scant Amazon op die manier miljarden producten uit de ruime catalogus. Maar Amazon legt ook veel bevoegdheid bij de bedrijven zelf om de authenticiteit van hun merken te beschermen. Zo kunnen zij elk geverifieerd product een uniek serienummer toekennen. Aan de hand van dat serienummer kan Amazon bij aankoop van het product weten of het om het echte product of namaak gaat voor het naar de klant verzonden wordt. Zien zij een namaakversie van één van hun producten die ze op Amazon verkopen, dan hebben zij een online tool ter beschikking om het namaakproduct zelf te verwijderen. Project Zero is actief in zeventien landen, ook in Nederland. In dit achtergrondstuk lees je meer over Amazon Project Zero.
Maar hoe kan je zelf namaakproducten onderscheiden? Soms bootst namaak het originele tot in het kleinste detail na. Als je op basis van de afbeeldingen niets kan detecteren, kijk dan zeker ook eens naar de productomschrijving of de reviews. Bij namaakproducten zijn die vaak eerder vaag. Ook de prijs van het product kan je veel zeggen. Als het product veel goedkoper is dan op andere websites of gelijkaardige producten, dan heb je mogelijk met namaak te maken. Wie het product verkoopt is misschien nog wel de beste bron van informatie.
Koop jij regelmatig elektronica bij Amazon, of kijk je hiervoor liever bij andere (web)winkels? Laat het ons weten via TechPoll.