Test Aankoop vraagt 150 euro van HP voor blokkeren generieke inkt
Test Aankoop en zijn zusterorganisaties uit Spanje, Italië, Portugal en Brazilië sturen een ingebrekestelling naar Hewlett-Packard. De consumentenorganisaties verwijten de printerproducent bewust het gebruik van generieke inktpatronen geblokkeerd te hebben via software-updates. De organisaties willen dat eigenaars van HP printers een compensatie van €150 per toestel krijgen.
Test Aankoop v.s. HP
Sinds eind 2016 al brengt HP zijn printers aan de man met het argument dat deze ook functioneren met generieke inktcartridges. Die zijn in de praktijk vaak goedkoper dan inktpatronen van het HP-merk zelf. HP blijkt evenwel een firmware-update te hebben uitgerold waardoor wereldwijd generieke cartridges niet meer geaccepteerd worden. En dat door geen enkele printer van het merk. Dat schrijft consumentenorganisatie Test Aankoop vandaag.
De foutmeldingen die de gebruikers kregen op het computerscherm deed hen perfect bruikbare patronen weggooien. Vervolgens moesten ze overschakelen naar duurdere merkeigen HP producten. In bepaalde gevallen zagen consumenten zich genoodzaakt om een nieuwe printer aan te schaffen.
“Onaanvaardbaar”
“Het is totaal onaanvaardbaar dat HP de controle overneemt van apparaten die eigendom zijn van de consument om hem vervolgens te pushen producten te doen kopen die merkeigen zijn”, zegt Simon November van Test Aankoop.
“De praktijk die door HP wordt toegepast, is pure geplande veroudering. Illegaal én onverantwoordelijk. Niet alleen veroorzaakt dit financiële schade bij consumenten maar ook verhoogt het de hoeveelheid elektronisch afval net wanneer we die proberen te reduceren” voegt de woordvoerder eraan toe.
Ingebrekestelling
Op 3 mei 2021 stelt Test Aankoop het bedrijf Hewlett-Packard ingebreke samen met zijn zusterorganisaties van binnen de Euroconsumers-groep, de consumentenorganisaties uit respectievelijke Italië, Spanje, Portugal en Brazilië om deze praktijk te stoppen en om schadevergoeding te betalen aan eigenaars van HP printers die door het installeren van de software-update niet langer generieke inktcartridges kunnen gebruiken in een toestel dat hun eigendom is.
“Er wordt een stevig dossier tegen HP opgesteld,” stelt Laura Marcus die de groepsvorderingen voor Test Aankoop coördineert. “We eisen dat elke HP eigenaar in België die schade ondervond door de oneerlijke handelspraktijken van HP gecompenseerd wordt met een schadevergoeding van 150 euro naar analogie met de uitspraak in de Amerikaanse groepsvordering.
Indien er geen afdoend antwoord volgt, is Test Aankoop van plan om een groepsvordering op te starten. Daarin wil het verhaal halen voor de gedupeerde eigenaars van de HP toestellen” , besluit Marcus. Ook in Nederland werd de fabrikant in 2016 al op de vingers getikt door de rechtbank voor deze praktijken.
Update 03/05/2021: HP heeft intussen een standpunt in genomen rond deze zaak. De fabrikant laat het volgende weten:
“HP onderkent de bezorgdheid bij consumenten zoals deze naar voren wordt gebracht door Euroconsumers. Hewlett Packard streeft er altijd naar producten en diensten van hoge kwaliteit aan te bieden, in overeenstemming met de geldende wetgeving. HP staat open voor overleg om bezorgdheden te adresseren. We streven altijd naar het verbeteren van onze processen en evalueren deze voortdurend zodat we klanten keuze, flexibiliteit en transparantie kunnen bieden.”
Test Aankoop en zijn zusterorganisaties uit Spanje, Italië, Portugal en Brazilië sturen een ingebrekestelling naar Hewlett-Packard. De consumentenorganisaties verwijten de printerproducent bewust het gebruik van generieke inktpatronen geblokkeerd te hebben via software-updates. De organisaties willen dat eigenaars van HP printers een compensatie van €150 per toestel krijgen.
Test Aankoop v.s. HP
Sinds eind 2016 al brengt HP zijn printers aan de man met het argument dat deze ook functioneren met generieke inktcartridges. Die zijn in de praktijk vaak goedkoper dan inktpatronen van het HP-merk zelf. HP blijkt evenwel een firmware-update te hebben uitgerold waardoor wereldwijd generieke cartridges niet meer geaccepteerd worden. En dat door geen enkele printer van het merk. Dat schrijft consumentenorganisatie Test Aankoop vandaag.
De foutmeldingen die de gebruikers kregen op het computerscherm deed hen perfect bruikbare patronen weggooien. Vervolgens moesten ze overschakelen naar duurdere merkeigen HP producten. In bepaalde gevallen zagen consumenten zich genoodzaakt om een nieuwe printer aan te schaffen.
“Onaanvaardbaar”
“Het is totaal onaanvaardbaar dat HP de controle overneemt van apparaten die eigendom zijn van de consument om hem vervolgens te pushen producten te doen kopen die merkeigen zijn”, zegt Simon November van Test Aankoop.
“De praktijk die door HP wordt toegepast, is pure geplande veroudering. Illegaal én onverantwoordelijk. Niet alleen veroorzaakt dit financiële schade bij consumenten maar ook verhoogt het de hoeveelheid elektronisch afval net wanneer we die proberen te reduceren” voegt de woordvoerder eraan toe.
Ingebrekestelling
Op 3 mei 2021 stelt Test Aankoop het bedrijf Hewlett-Packard ingebreke samen met zijn zusterorganisaties van binnen de Euroconsumers-groep, de consumentenorganisaties uit respectievelijke Italië, Spanje, Portugal en Brazilië om deze praktijk te stoppen en om schadevergoeding te betalen aan eigenaars van HP printers die door het installeren van de software-update niet langer generieke inktcartridges kunnen gebruiken in een toestel dat hun eigendom is.
“Er wordt een stevig dossier tegen HP opgesteld,” stelt Laura Marcus die de groepsvorderingen voor Test Aankoop coördineert. “We eisen dat elke HP eigenaar in België die schade ondervond door de oneerlijke handelspraktijken van HP gecompenseerd wordt met een schadevergoeding van 150 euro naar analogie met de uitspraak in de Amerikaanse groepsvordering.
Indien er geen afdoend antwoord volgt, is Test Aankoop van plan om een groepsvordering op te starten. Daarin wil het verhaal halen voor de gedupeerde eigenaars van de HP toestellen” , besluit Marcus. Ook in Nederland werd de fabrikant in 2016 al op de vingers getikt door de rechtbank voor deze praktijken.
Update 03/05/2021: HP heeft intussen een standpunt in genomen rond deze zaak. De fabrikant laat het volgende weten:
“HP onderkent de bezorgdheid bij consumenten zoals deze naar voren wordt gebracht door Euroconsumers. Hewlett Packard streeft er altijd naar producten en diensten van hoge kwaliteit aan te bieden, in overeenstemming met de geldende wetgeving. HP staat open voor overleg om bezorgdheden te adresseren. We streven altijd naar het verbeteren van onze processen en evalueren deze voortdurend zodat we klanten keuze, flexibiliteit en transparantie kunnen bieden.”