Test

Dit is een popup

Mail vol taalfouten kost bol.com 750.000 euro

De Nederlandse webwinkel bol.com heeft zich in de luren laten leggen door een phishingmail. Eigen schuld, dikke bult, oordeelt een Nederlandse rechter.

Dat je voorzichtig moet zijn met vreemde mails die in je mailbox belanden, dat weten ze bij bol.com nu ook. Zeker als ze taalfouten bevatten. De Nederlandse webwinkel heeft zich voor 750.000 euro laten oplichten door fraudeurs. Toen bol.com eind 2019 een mail ontving van het bedrijf Brabantia, dat als externe retailer artikelen verkoopt, ging er helaas nog geen alarmbel af bij de werknemers van de webshop. In de mail deden de fraudeurs zich voor als Brabantia en deelden ze mee dat het bedrijf een nieuw rekeningnummer in Spanje had waarop facturen mochten betaald worden. Bol.com ging daarop in schreef in totaal 750.000 euro over op het valse rekeningnummer.

Nadien kwam het tot een dispuut tussen beide bedrijven omdat het ‘echte’ Brabantia natuurlijk ook zijn rekeningen betaald wilde zien worden. Bol.com kreeg toen wel in de gaten dat er sprake was van fraude, maar weigerde om nog eens 745.000 euro over te maken aan Brabantia. Volgens bol.com droeg het bedrijf de verantwoordelijkheid voor het incident, aangezien de fraudeurs een mailaccount van Brabantia hadden gehackt om de mails vanaf een betrouwbaar ogend mailadres te versturen.

Opzichtige taalfouten

Het dispuut moest uiteindelijk voor een Nederlandse rechtbank komen die besloten heeft dat bol.com zich te makkelijk heeft laten ringeloren. De mail bevatte voldoende aanwijzingen dat het om een phishingpoging ging. Zo oordeelde de rechter dat bol.com zich op zijn minst vragen had kunnen stellen bij het feit dat Brabantia als Nederlands bedrijf een Spaanse bankrekening zou hebben en ze dit dus beter hadden moeten controleren.

Bovendien stond de mail klaarblijkelijk vol met taalfouten. VRTNWS kon de mail inkijken en las zinnen als “Voortaan moten all incoming betalingen have been overgemaakt naar onze filiaalrekening in Spanje”. Dat die lachwekkende taalfouten en zinsbouw geen ‘gezonde argwaan’ opwekten, vond de rechtbank onbegrijpelijk. Bol.com zal alsnog de achterstallige schulden aan Brabantia moeten betalen waardoor de phishingmail nog een dure affaire dreigt te worden. De e-commercespeler kan nog wel hoger beroep aantekenen tegen de uitspraak. Beide partijen zullen ondanks het voorval in de toekomst wel als goede partners blijven samenwerken.

Trap niet in de val

Opzichtige taalfouten zijn slechts één van de kenmerken waaraan je een phishingmail kan herkennen. Lees deze zeven tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer van internetfraudeurs wordt.

Dat je voorzichtig moet zijn met vreemde mails die in je mailbox belanden, dat weten ze bij bol.com nu ook. Zeker als ze taalfouten bevatten. De Nederlandse webwinkel heeft zich voor 750.000 euro laten oplichten door fraudeurs. Toen bol.com eind 2019 een mail ontving van het bedrijf Brabantia, dat als externe retailer artikelen verkoopt, ging er helaas nog geen alarmbel af bij de werknemers van de webshop. In de mail deden de fraudeurs zich voor als Brabantia en deelden ze mee dat het bedrijf een nieuw rekeningnummer in Spanje had waarop facturen mochten betaald worden. Bol.com ging daarop in schreef in totaal 750.000 euro over op het valse rekeningnummer.

Nadien kwam het tot een dispuut tussen beide bedrijven omdat het ‘echte’ Brabantia natuurlijk ook zijn rekeningen betaald wilde zien worden. Bol.com kreeg toen wel in de gaten dat er sprake was van fraude, maar weigerde om nog eens 745.000 euro over te maken aan Brabantia. Volgens bol.com droeg het bedrijf de verantwoordelijkheid voor het incident, aangezien de fraudeurs een mailaccount van Brabantia hadden gehackt om de mails vanaf een betrouwbaar ogend mailadres te versturen.

Opzichtige taalfouten

Het dispuut moest uiteindelijk voor een Nederlandse rechtbank komen die besloten heeft dat bol.com zich te makkelijk heeft laten ringeloren. De mail bevatte voldoende aanwijzingen dat het om een phishingpoging ging. Zo oordeelde de rechter dat bol.com zich op zijn minst vragen had kunnen stellen bij het feit dat Brabantia als Nederlands bedrijf een Spaanse bankrekening zou hebben en ze dit dus beter hadden moeten controleren.

Bovendien stond de mail klaarblijkelijk vol met taalfouten. VRTNWS kon de mail inkijken en las zinnen als “Voortaan moten all incoming betalingen have been overgemaakt naar onze filiaalrekening in Spanje”. Dat die lachwekkende taalfouten en zinsbouw geen ‘gezonde argwaan’ opwekten, vond de rechtbank onbegrijpelijk. Bol.com zal alsnog de achterstallige schulden aan Brabantia moeten betalen waardoor de phishingmail nog een dure affaire dreigt te worden. De e-commercespeler kan nog wel hoger beroep aantekenen tegen de uitspraak. Beide partijen zullen ondanks het voorval in de toekomst wel als goede partners blijven samenwerken.

Trap niet in de val

Opzichtige taalfouten zijn slechts één van de kenmerken waaraan je een phishingmail kan herkennen. Lees deze zeven tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer van internetfraudeurs wordt.

Beveiligingbol.combusinessecommercephishing

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!