Test

Dit is een popup

Volkswagen gaat zijn eigen chips ontwikkelen

Volkswagen ID.4
Volkswagen zal in de toekomst zijn eigen chips produceren. Dat moet de productie en uiteindelijke performance van rijsystemen ten goede komen.

De Duitse constructeur wil in de toekomst geen genoegen nemen met doorsnee chips van een toeleverancier. Dat zegt topman Herbert Diess in een interview met Handelsblatt. Volgens hem was het een kwestie van de meest performante hardware te vinden, die Volkswagen competitiever moet maken. Bovendien wordt VW zo minder afhankelijk van derden, een belangrijke troef in het kader van het globale chiptekort dat de industrie al maanden plaagt. Apple en Tesla besloten eerder al hetzelfde te doen.  

Eigen patenten 

Hoewel Volkswagen de chips niet zelf gaat bouwen, zou het wel over eigen patenten gaan beschikken. Daarvoor kan het zijn software-afdeling Cariad uitbreiden, om zo meer relevante expertise te ontwikkelen. De beslissing kan dan ook gezien worden als een nieuwe stap om een meer flexibel bedrijf te worden, met een uitgebreidere technologische expertise.Centraal staan de rijhulpsystemen, die met de komst van elektrische voertuigen almaar belangrijker zullen worden.  

Eerder maakte Tesla dus al de overstap van NVIDIA-hardware naar eigen chips. Op die manier kon de Amerikaanse autobouwer zijn zelfrijdende tech (waaronder Autopilot) nog meer naar de eigen wensen uitbouwen. Buiten de auto-industrie lijkt ook Apple te profiteren van zijn binnenshuis ontwikkelde chipset. Voor zijn nieuwe generatie Mac-computers nam het afstand van Intel en ontwikkelde het zijn eigen, erg performante M1-chip.  

Maatwerk 

De strategie laat bedrijven toe om chips te bouwen die helemaal passen bij de doelstellingen van hun eigen producten, die niet meer rond een bepaalde chip gebouwd moeten worden. Bij Volkswagen zullen we later pas zien hoe het bedrijf er de vruchten van plukt. De Duitse constructeur wil pas vanaf 2025 met zelfrijdende wagens op de markt komen. Slaagt Volkswagen in zijn opzet, dan heeft het mogelijk een belangrijk voordeel tegenover de concurrentie. De meeste merken dreigen immers afhankelijk te blijven van externe chipbouwers. 

De Duitse constructeur wil in de toekomst geen genoegen nemen met doorsnee chips van een toeleverancier. Dat zegt topman Herbert Diess in een interview met Handelsblatt. Volgens hem was het een kwestie van de meest performante hardware te vinden, die Volkswagen competitiever moet maken. Bovendien wordt VW zo minder afhankelijk van derden, een belangrijke troef in het kader van het globale chiptekort dat de industrie al maanden plaagt. Apple en Tesla besloten eerder al hetzelfde te doen.  

Eigen patenten 

Hoewel Volkswagen de chips niet zelf gaat bouwen, zou het wel over eigen patenten gaan beschikken. Daarvoor kan het zijn software-afdeling Cariad uitbreiden, om zo meer relevante expertise te ontwikkelen. De beslissing kan dan ook gezien worden als een nieuwe stap om een meer flexibel bedrijf te worden, met een uitgebreidere technologische expertise.Centraal staan de rijhulpsystemen, die met de komst van elektrische voertuigen almaar belangrijker zullen worden.  

Eerder maakte Tesla dus al de overstap van NVIDIA-hardware naar eigen chips. Op die manier kon de Amerikaanse autobouwer zijn zelfrijdende tech (waaronder Autopilot) nog meer naar de eigen wensen uitbouwen. Buiten de auto-industrie lijkt ook Apple te profiteren van zijn binnenshuis ontwikkelde chipset. Voor zijn nieuwe generatie Mac-computers nam het afstand van Intel en ontwikkelde het zijn eigen, erg performante M1-chip.  

Maatwerk 

De strategie laat bedrijven toe om chips te bouwen die helemaal passen bij de doelstellingen van hun eigen producten, die niet meer rond een bepaalde chip gebouwd moeten worden. Bij Volkswagen zullen we later pas zien hoe het bedrijf er de vruchten van plukt. De Duitse constructeur wil pas vanaf 2025 met zelfrijdende wagens op de markt komen. Slaagt Volkswagen in zijn opzet, dan heeft het mogelijk een belangrijk voordeel tegenover de concurrentie. De meeste merken dreigen immers afhankelijk te blijven van externe chipbouwers. 

autobusinessConnected Carvolkswagen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!