Chiptekort houdt aan: Ford, BMW en Honda maken minder auto’s
Hoewel chipproducenten hun uiterste best doen om de achterstand weg te werken, blijven het tekort aan halfgeleiders bijzonder nijpend. Tijdens de lockdowns veerde de markt onverwacht fel op, toen consumenten massaal elektronica gingen kopen. De chipproducenten konden plots niet meer volgen. Niet alleen elektronicafabrikanten als Sony (PlayStation 5) of Apple (iPhone 12), maar ook autoconstructeurs voelen dat tekort bijzonder hard en moeten hun productievolume terugschroeven. Dat meldt Bloomberg.
Chiptekort bedreigt productie
In de VS vreest Ford zelfs dat het chiptekort zijn wagenproductie dit kwartaal kan halveren. Honda liet weten dat het in Japan drie fabrieken vijf tot zes dagen zal moeten stilleggen. Ook in Europa dreigen er problemen. Zo liet BMW verstaan dat er vertragingen dreigen in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Wat eind vorig jaar een klein ongemak leek, bedreigt nu een hoop bedrijven die voor hun productie afhankelijk zijn van halfgeleiders. Constructeurs hebben nu eenmaal computerchips nodig om hun geavanceerde rijhulpsystemen aan te sturen. Het chiptekort zorgt al even voor langere wachttijden bij wie een nieuwe wagen bestelt. In sommige gevallen moeten klanten enkele maanden langer wachten.
Hoewel Apple en Samsung het uitstekend doen, blijven ze niet gevrijwaard van de chipcrisis. In de nabije toekomst zal het een voelbare impact hebben op de verkoop. Hoewel beide merken hun eigen chips ontwikkelen om minder afhankelijk te worden van toeleveranciers, heeft zo’n switch tijd nodig.
Hoewel chipproducenten hun uiterste best doen om de achterstand weg te werken, blijven het tekort aan halfgeleiders bijzonder nijpend. Tijdens de lockdowns veerde de markt onverwacht fel op, toen consumenten massaal elektronica gingen kopen. De chipproducenten konden plots niet meer volgen. Niet alleen elektronicafabrikanten als Sony (PlayStation 5) of Apple (iPhone 12), maar ook autoconstructeurs voelen dat tekort bijzonder hard en moeten hun productievolume terugschroeven. Dat meldt Bloomberg.
Chiptekort bedreigt productie
In de VS vreest Ford zelfs dat het chiptekort zijn wagenproductie dit kwartaal kan halveren. Honda liet weten dat het in Japan drie fabrieken vijf tot zes dagen zal moeten stilleggen. Ook in Europa dreigen er problemen. Zo liet BMW verstaan dat er vertragingen dreigen in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Wat eind vorig jaar een klein ongemak leek, bedreigt nu een hoop bedrijven die voor hun productie afhankelijk zijn van halfgeleiders. Constructeurs hebben nu eenmaal computerchips nodig om hun geavanceerde rijhulpsystemen aan te sturen. Het chiptekort zorgt al even voor langere wachttijden bij wie een nieuwe wagen bestelt. In sommige gevallen moeten klanten enkele maanden langer wachten.
Hoewel Apple en Samsung het uitstekend doen, blijven ze niet gevrijwaard van de chipcrisis. In de nabije toekomst zal het een voelbare impact hebben op de verkoop. Hoewel beide merken hun eigen chips ontwikkelen om minder afhankelijk te worden van toeleveranciers, heeft zo’n switch tijd nodig.