Marketplace heeft 1 miljard gebruikers: Facebook maakt plannen
Het uitbouwen van een eigen platform voor tweedehandsverkoop heeft de socialemediareus duidelijk geen windeieren gelegd. CEO Zuckerberg liet ook weten dat er maar liefst 1 miljoen winkels actief zijn op Marketplace, waar maandelijks meer dan 250 miljoen gebruikers gaan shoppen. De feature waarbij bedrijven hun productcatalogus konden toevoegen, bestaat pas sinds vorig jaar.
Zuckerberg zei dat hij er zich ook van bewust is dat onlineverkoop een gigantische boost kreeg door de coronapandemie. Het opende perspectieven voor Facebook om Marketplace winstgevender te maken. Zo konden winkeliers bijvoorbeeld een advertentie kopen die doorklikkende consumenten meteen naar de Whatsapp-omgeving bracht. Moederbedrijf Facebook wil het concept doortrekken naar Instagram en influencers de mogelijkheid geven om in de app hun eigen shop te runnen.
Verkoopplatform uitbouwen
“We willen sterk investeren in de uitbouw van e-commerce”, zei Zuckerberg. Zijn bedrijf wil een volwaardig verkoopplatform uitbouwen, over al zijn toepassingen heen. “Om dat te bereiken hebben we nog een hele weg te gaan. We hebben al een aantal tools die we kunnen inzetten voor de uitbouw van een modern e-commercesysteem. Denk maar aan een advertentienetwerk, community-tools en berichtendiensten. De volgende stap is om wat er al is te combineren met een professionele communicatie en betalingssystemen”, aldus de Facebook-CEO.
In het laatste kwartaal van 2020 maakte Facebook zich nog enigszins zorgen. De reden is Apples iOS 14.5-update. Die vraagt dat gebruikers toestemming geven voor advertentietracking. CFO Dave Whener stelt dat Facebook in het komende kwartaal daarvan de gevolgen zal beginnen voelen.
De financiële situatie bij de socialemediareus ziet er nochtans rooskleurig uit. Dat heeft Facebook te danken aan zijn groei in de VS. Opvallend is dat Facebooks hardware-afdeling (met de Oculus- en Portal-toestellen) het uitstekend doet. Daar steeg de omzet met 146 procent. De totale omzet bij Facebook bedraagt 26 miljard dollar. Dat is een stijging van 48 procent tegenover het jaar voordien. Dagelijks krijgt het sociale medium 1,88 miljard gebruikers over de vloer.
Het uitbouwen van een eigen platform voor tweedehandsverkoop heeft de socialemediareus duidelijk geen windeieren gelegd. CEO Zuckerberg liet ook weten dat er maar liefst 1 miljoen winkels actief zijn op Marketplace, waar maandelijks meer dan 250 miljoen gebruikers gaan shoppen. De feature waarbij bedrijven hun productcatalogus konden toevoegen, bestaat pas sinds vorig jaar.
Zuckerberg zei dat hij er zich ook van bewust is dat onlineverkoop een gigantische boost kreeg door de coronapandemie. Het opende perspectieven voor Facebook om Marketplace winstgevender te maken. Zo konden winkeliers bijvoorbeeld een advertentie kopen die doorklikkende consumenten meteen naar de Whatsapp-omgeving bracht. Moederbedrijf Facebook wil het concept doortrekken naar Instagram en influencers de mogelijkheid geven om in de app hun eigen shop te runnen.
Verkoopplatform uitbouwen
“We willen sterk investeren in de uitbouw van e-commerce”, zei Zuckerberg. Zijn bedrijf wil een volwaardig verkoopplatform uitbouwen, over al zijn toepassingen heen. “Om dat te bereiken hebben we nog een hele weg te gaan. We hebben al een aantal tools die we kunnen inzetten voor de uitbouw van een modern e-commercesysteem. Denk maar aan een advertentienetwerk, community-tools en berichtendiensten. De volgende stap is om wat er al is te combineren met een professionele communicatie en betalingssystemen”, aldus de Facebook-CEO.
In het laatste kwartaal van 2020 maakte Facebook zich nog enigszins zorgen. De reden is Apples iOS 14.5-update. Die vraagt dat gebruikers toestemming geven voor advertentietracking. CFO Dave Whener stelt dat Facebook in het komende kwartaal daarvan de gevolgen zal beginnen voelen.
De financiële situatie bij de socialemediareus ziet er nochtans rooskleurig uit. Dat heeft Facebook te danken aan zijn groei in de VS. Opvallend is dat Facebooks hardware-afdeling (met de Oculus- en Portal-toestellen) het uitstekend doet. Daar steeg de omzet met 146 procent. De totale omzet bij Facebook bedraagt 26 miljard dollar. Dat is een stijging van 48 procent tegenover het jaar voordien. Dagelijks krijgt het sociale medium 1,88 miljard gebruikers over de vloer.