Test

Dit is een popup

Instagram kondigt marktplaats voor creators en sponsors aan

Instagram wil meer als een tussenschakel fungeren om creators en bedrijven elkaar te helpen vinden. Er komen nog manieren voor creators om meer aan hun content te verdienen.

Zuckerberg maakte de aankondigingen zelf bekend tijdens een Instagram Live broadcast gisterenavond. Instagram wil zich meer als een mediator positioneren tussen adverteerders en content creators van het platform. Het is een gebruikelijke praktijk dat merken influencers betalen om gesponsorde content via hun kanaal te delen waarin zij dan subtiel of veel minder subtiel de producten van de sponsor promoten. Instagram wil het systeem nu aantrekkelijker maken voor alle partijen.

Content creators kunnen voortaan zichzelf en hun kanaal in de vitrine van een digitale marktplaats zetten. Adverteerders kunnen daar op zoek gaan naar de influencers wiens publiek het best aansluit bij hun eigen doelgroepen. Volgens Adam Mosseri van Facebook zal werken met een marktplaats vooral opkomende influencers een enorme boost geven om hun content te commercialiseren. Dat vertelt hij aan CNBC.

Eens sponsor en creator elkaar gevonden hebben via de marktplaats, kunnen ze hun samenwerking verder uitbreiden. Instagram biedt de optie aan creators om een eigen webshop op te bouwen via Instagram Shops. Ze kunnen daar eigen merchandise aanbieden maar ook producten van hun sponsors aan de hand van een affiliate link-systeem. Het is nog niet duidelijk wanneer dit nieuwe systeem zal worden gelanceerd.

Conflict met Apple

Instagram wil zichzelf in de markt blijven zetten als een aantrekkelijk platform voor adverteerders. De timing van deze aankondiging is geen toeval. Apple rolde deze week iOS 14.5 uit met nieuwe privacyinstellingen voor het besturingssysteem. Gebruikers krijgen de optie om tracking door appbeheerders uit te schakelen. Een flinke klap voor Facebook, wiens advertentiemodel steunt op het verzamelen van gebruiksdata van Facebook-gebruikers. Het bedrijf moet dus op zoek naar nieuwe middelen om zijn dominante positie in de digitale advertentiemarkt te behouden.

Lees meer: Facebook werkt aan Instagram Kids voor kinderen onder de 13 jaar

Zuckerberg maakte de aankondigingen zelf bekend tijdens een Instagram Live broadcast gisterenavond. Instagram wil zich meer als een mediator positioneren tussen adverteerders en content creators van het platform. Het is een gebruikelijke praktijk dat merken influencers betalen om gesponsorde content via hun kanaal te delen waarin zij dan subtiel of veel minder subtiel de producten van de sponsor promoten. Instagram wil het systeem nu aantrekkelijker maken voor alle partijen.

Content creators kunnen voortaan zichzelf en hun kanaal in de vitrine van een digitale marktplaats zetten. Adverteerders kunnen daar op zoek gaan naar de influencers wiens publiek het best aansluit bij hun eigen doelgroepen. Volgens Adam Mosseri van Facebook zal werken met een marktplaats vooral opkomende influencers een enorme boost geven om hun content te commercialiseren. Dat vertelt hij aan CNBC.

Eens sponsor en creator elkaar gevonden hebben via de marktplaats, kunnen ze hun samenwerking verder uitbreiden. Instagram biedt de optie aan creators om een eigen webshop op te bouwen via Instagram Shops. Ze kunnen daar eigen merchandise aanbieden maar ook producten van hun sponsors aan de hand van een affiliate link-systeem. Het is nog niet duidelijk wanneer dit nieuwe systeem zal worden gelanceerd.

Conflict met Apple

Instagram wil zichzelf in de markt blijven zetten als een aantrekkelijk platform voor adverteerders. De timing van deze aankondiging is geen toeval. Apple rolde deze week iOS 14.5 uit met nieuwe privacyinstellingen voor het besturingssysteem. Gebruikers krijgen de optie om tracking door appbeheerders uit te schakelen. Een flinke klap voor Facebook, wiens advertentiemodel steunt op het verzamelen van gebruiksdata van Facebook-gebruikers. Het bedrijf moet dus op zoek naar nieuwe middelen om zijn dominante positie in de digitale advertentiemarkt te behouden.

Lees meer: Facebook werkt aan Instagram Kids voor kinderen onder de 13 jaar

instagram

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!