Test

Dit is een popup

Verzet tegen privacyregels iOS 14.5 groeit

Apple gaat zich met aanpassingen aan de privacyregels in iOS 14.5 niet populair maken bij adverteerders. Waarom is de update zo omstreden?

Apple rolt vanaf vandaag de update iOS 14.5 uit naar alle iPhone-bezitters met een iPhone 6 of nieuwer. De focus van deze update ligt bij privacy. Gebruikers zullen zelf beter kunnen bepalen welke data zij delen met appontwikkelaars en hun adverteerders. Applicaties zullen nu bij installatie of de eerste keer dat je de app opent na de update moeten vragen of ze hun gebruikers voor advertentiedoeleinden mogen volgen.

Facebook mag geen data meer bewaren zonder jouw toestemming.

De maatregel is goed voor gebruikers maar een nachtmerrie voor ontwikkelaars die afhankelijk zijn van inkomsten uit advertenties. De digitale advertentiemarkt vreest dat de privacyregels van iOS 14.5 voor een slagveld in de markt gaan zorgen. Heel wat Duitse bedrijven uit de tech-, media- en advertentie-industrie hebben gezamenlijk een antitrustprocedure gestart tegen de iPhonebouwer voor de schade die zijn gaan oplopen. Dat schrijft Financial Times. Daar zitten onder andere Facebook en Alex Springer bij. Die laatste is uitgever van de grote Duitse kranten Bild en Die Welt.

60% minder inkomsten voor adverteerders

Waarom zijn die privacyregels zo schadelijk voor de appontwikkelaars? Gebruikers de keuze geven niet gevolgd te worden zal er hoogstwaarschijnlijk toe leiden dat het gros tracking laat uitschakelen. Dat is niet onlogisch. We zijn ons vandaag beter bewust van hoe bedrijven zich verrijken met onze data. Zonder tracking hebben de bedrijven minder interessante data ter beschikking om adverteerders op te laten bieden. Dat betekent een flinke hap uit de advertentie-inkomsten. Een daling die tot 60% zou kunnen oplopen, zeggen advocaten die de Duitse bedrijven zullen vertegenwoordigen.

Facebook beweert daarbovenop dat Apple de nieuwe privacyregels invoert om hen persoonlijk te treffen. Tim Cook wil van Apple een grote speler in de advertentiemarkt maken, maar de concurrentie van Facebook en Google is op dit moment te groot. Een uitgebreid advertentiemodel rond de App Store moet de kloof helpen verkleinen. Maar is Apple meer te vertrouwen met onze data? Volgens Facebook alvast niet.

Privacylabels

Controverse rond nieuwe privacyregels van Apple zijn niet nieuw. Sinds 8 december verplicht Apple het tonen van ‘privacylabels’ in iOS 14. Daarmee wees Apple appontwikkelaars op hun plichten om transparant te zijn over hun databeheer. Met iOS 14.5 gaat Apple daarin nog een stuk verder.  

Apple rolt vanaf vandaag de update iOS 14.5 uit naar alle iPhone-bezitters met een iPhone 6 of nieuwer. De focus van deze update ligt bij privacy. Gebruikers zullen zelf beter kunnen bepalen welke data zij delen met appontwikkelaars en hun adverteerders. Applicaties zullen nu bij installatie of de eerste keer dat je de app opent na de update moeten vragen of ze hun gebruikers voor advertentiedoeleinden mogen volgen.

Facebook mag geen data meer bewaren zonder jouw toestemming.

De maatregel is goed voor gebruikers maar een nachtmerrie voor ontwikkelaars die afhankelijk zijn van inkomsten uit advertenties. De digitale advertentiemarkt vreest dat de privacyregels van iOS 14.5 voor een slagveld in de markt gaan zorgen. Heel wat Duitse bedrijven uit de tech-, media- en advertentie-industrie hebben gezamenlijk een antitrustprocedure gestart tegen de iPhonebouwer voor de schade die zijn gaan oplopen. Dat schrijft Financial Times. Daar zitten onder andere Facebook en Alex Springer bij. Die laatste is uitgever van de grote Duitse kranten Bild en Die Welt.

60% minder inkomsten voor adverteerders

Waarom zijn die privacyregels zo schadelijk voor de appontwikkelaars? Gebruikers de keuze geven niet gevolgd te worden zal er hoogstwaarschijnlijk toe leiden dat het gros tracking laat uitschakelen. Dat is niet onlogisch. We zijn ons vandaag beter bewust van hoe bedrijven zich verrijken met onze data. Zonder tracking hebben de bedrijven minder interessante data ter beschikking om adverteerders op te laten bieden. Dat betekent een flinke hap uit de advertentie-inkomsten. Een daling die tot 60% zou kunnen oplopen, zeggen advocaten die de Duitse bedrijven zullen vertegenwoordigen.

Facebook beweert daarbovenop dat Apple de nieuwe privacyregels invoert om hen persoonlijk te treffen. Tim Cook wil van Apple een grote speler in de advertentiemarkt maken, maar de concurrentie van Facebook en Google is op dit moment te groot. Een uitgebreid advertentiemodel rond de App Store moet de kloof helpen verkleinen. Maar is Apple meer te vertrouwen met onze data? Volgens Facebook alvast niet.

Privacylabels

Controverse rond nieuwe privacyregels van Apple zijn niet nieuw. Sinds 8 december verplicht Apple het tonen van ‘privacylabels’ in iOS 14. Daarmee wees Apple appontwikkelaars op hun plichten om transparant te zijn over hun databeheer. Met iOS 14.5 gaat Apple daarin nog een stuk verder.  

iOS 14mobielprivacyzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!