Digimeter: “Streamingdiensten zitten aan hun plafond in Vlaanderen”
Imec onderzoekt al sinds 2009 jaarlijks aan de hand van de Digimeter hoe Vlamingen met technologie en media omgaan. Voor de studie van 2020 werden ongeveer 3.000 Vlamingen bevraagd. Je kan je al voorstellen dat de resultaten grotendeels in het teken staan van de coronapandemie. Die heeft ervoor gezorgd dat we thuis meer schermen nodig hadden en die schermen ook veel meer gebruikten dan andere jaren.
Om dat in cijfers uit te drukken: 11% van de Vlamingen kocht tijdens het jaar 2020 een nieuw apparaat. Daardoor steeg de dagelijkse schermtijd gevoelig. Gemiddeld spenderen we ongeveer 3 uur per dag achter een mobiel scherm, in 2019 was dit net iets minder dan 2,5 uur. De populariteit van videobellen is een belangrijke factor in die stijging van de schermtijd. Ongeveer de helft van de Vlamingen zegt het gewoon te zijn van bijna dagelijks te videobellen; in 2019 was dit nog een kwart van de Vlamingen. We zaten ook meer op sociale media: gemiddeld 73 minuten per dag tegenover 49 in 2019. Een op de drie -24 jarigen heeft een account op TikTok en spendeert een uur per dag op het socialemediaplatform.
Streamingplatformen bereiken hun plafond
Het hoeft ook niet te verbazen dat de streamingplatformen aan populariteit wonnen tijdens de lockdowns. Bijna 1 op de 10 Vlamingen nam een abonnement op een nieuwe streamingdienst. Netflix is de absolute streamingslokop in Vlaanderen met een marktaandeel van 45%. De nieuwste spelers Streamz en Disney+ doen het met aandelen tussen de 8% en 13% ook al relatief goed, Apple TV+ heeft 4%.
Maar volgens de Digimeter bereikte het groeipotentieel van streamingdiensten wel een plafond in Vlaanderen. “Als je het voorbije coronajaar met zijn lockdowns geen abonnement hebt genomen op een streamingdienst, dan zal je het nu ook niet meer doen. Het groeipotentieel voor om het even welke streamingdienst is dus heel beperkt”, vertelt Lieven De Marez (UGent) aan VRTNWS. Haaks tegenover de groei van streamingplatformen staat de befaamde ‘cord cut’ een halt is toegeroepen. We zijn juist meer live televisie beginnen kijken. Kunnen traditionele televisie en streamingdiensten dan toch naast elkaar leven?
Toegenomen ‘appification’
Een andere opvallende conclusie uit de Digimeter is de toegenomen ‘appification’. Voor alles lijken we tegenwoordig wel een applicatie te gebruiken. De sterkste groei maakte de gezondheidsapplicaties door. Sportapps zoals Strava deden het opvallend goed (+14%), maar ook slaapmonitorapps, dieetapps en meditatieapps worden veel meer gedownload. Omdat de klok rond te monitoren, draagt 37% van de Vlamingen een smartwatch of fitnesstracker om hun pols. Een stijging van 7% in vergelijking met vorig jaar.
Maar nog heel wat andere types apps zagen hun bereik stijgen. Denk maar aan e-commerce. 22% van de ondervraagde Vlamingen heeft een app van een webshop op zijn smartphone staan en twee op drie Vlamingen kopen elke maand iets online. Verder zetten smarthome-applicaties en bankingapplicaties hun opmars gestaag verder.
Lees de volledige resultaten van de Digimeter via de website van imec. Herken jij jezelf in deze conclusies? Laat een reactie achter onderaan dit artikel.
Imec onderzoekt al sinds 2009 jaarlijks aan de hand van de Digimeter hoe Vlamingen met technologie en media omgaan. Voor de studie van 2020 werden ongeveer 3.000 Vlamingen bevraagd. Je kan je al voorstellen dat de resultaten grotendeels in het teken staan van de coronapandemie. Die heeft ervoor gezorgd dat we thuis meer schermen nodig hadden en die schermen ook veel meer gebruikten dan andere jaren.
Om dat in cijfers uit te drukken: 11% van de Vlamingen kocht tijdens het jaar 2020 een nieuw apparaat. Daardoor steeg de dagelijkse schermtijd gevoelig. Gemiddeld spenderen we ongeveer 3 uur per dag achter een mobiel scherm, in 2019 was dit net iets minder dan 2,5 uur. De populariteit van videobellen is een belangrijke factor in die stijging van de schermtijd. Ongeveer de helft van de Vlamingen zegt het gewoon te zijn van bijna dagelijks te videobellen; in 2019 was dit nog een kwart van de Vlamingen. We zaten ook meer op sociale media: gemiddeld 73 minuten per dag tegenover 49 in 2019. Een op de drie -24 jarigen heeft een account op TikTok en spendeert een uur per dag op het socialemediaplatform.
Streamingplatformen bereiken hun plafond
Het hoeft ook niet te verbazen dat de streamingplatformen aan populariteit wonnen tijdens de lockdowns. Bijna 1 op de 10 Vlamingen nam een abonnement op een nieuwe streamingdienst. Netflix is de absolute streamingslokop in Vlaanderen met een marktaandeel van 45%. De nieuwste spelers Streamz en Disney+ doen het met aandelen tussen de 8% en 13% ook al relatief goed, Apple TV+ heeft 4%.
Maar volgens de Digimeter bereikte het groeipotentieel van streamingdiensten wel een plafond in Vlaanderen. “Als je het voorbije coronajaar met zijn lockdowns geen abonnement hebt genomen op een streamingdienst, dan zal je het nu ook niet meer doen. Het groeipotentieel voor om het even welke streamingdienst is dus heel beperkt”, vertelt Lieven De Marez (UGent) aan VRTNWS. Haaks tegenover de groei van streamingplatformen staat de befaamde ‘cord cut’ een halt is toegeroepen. We zijn juist meer live televisie beginnen kijken. Kunnen traditionele televisie en streamingdiensten dan toch naast elkaar leven?
Toegenomen ‘appification’
Een andere opvallende conclusie uit de Digimeter is de toegenomen ‘appification’. Voor alles lijken we tegenwoordig wel een applicatie te gebruiken. De sterkste groei maakte de gezondheidsapplicaties door. Sportapps zoals Strava deden het opvallend goed (+14%), maar ook slaapmonitorapps, dieetapps en meditatieapps worden veel meer gedownload. Omdat de klok rond te monitoren, draagt 37% van de Vlamingen een smartwatch of fitnesstracker om hun pols. Een stijging van 7% in vergelijking met vorig jaar.
Maar nog heel wat andere types apps zagen hun bereik stijgen. Denk maar aan e-commerce. 22% van de ondervraagde Vlamingen heeft een app van een webshop op zijn smartphone staan en twee op drie Vlamingen kopen elke maand iets online. Verder zetten smarthome-applicaties en bankingapplicaties hun opmars gestaag verder.
Lees de volledige resultaten van de Digimeter via de website van imec. Herken jij jezelf in deze conclusies? Laat een reactie achter onderaan dit artikel.