Test

Dit is een popup

Itsme ondersteunt aanmelden met gezichtsverificatie

Wie een itsme-account aanmaakt in Nederland, zal vanaf vandaag de optie hebben dat account te beveiligen met gezichtsverificatie.

Itsme gaat daarvoor in zee met het bedrijf iProov, een wereldwijde marktleider in het ontwikkelen van technologieën voor gezichtsverificatie. iProov is een erkende partner van onder andere ING, Rabobank, Eurostar en de Amerikaanse Staatsveiligheid, dus hun oplossingen hebben een zeer solide reputatie. Itsme zal de Genuine Presence Assurance-technologie van het bedrijf integreren in hun digitaal aanmeldingsplatform.

Dit platform voor gezichtsverificatie stelt gebruikers in staat om op een veilige en eenvoudige manier de itsme-service te gebruiken. Een gebruiker scant zijn identiteitsbewijs met zijn mobiele apparaat. Vervolgens kan deze binnen enkele seconden zijn gezicht scannen. iProov-technologie garandeert dat de gebruiker de juiste persoon is, die overeenkomt met de identiteit in het document, dat het om een echte persoon gaat en dat deze zich op dit moment identificeert. Het iProov-proces zorgt voor meer inclusiviteit doordat gebruikers geen instructies hoeven volgen of woorden hoeven uit te spreken. 

“We hadden een technologiepartner nodig om onze missie te ondersteunen om veilige digitale identiteiten voor iedereen beschikbaar te maken”, zegt  Stephanie De Bruyne, CEO van itsme. “iProov was de voor de hand liggende keuze. Ze hebben privacy en veiligheid hoog in het vaandel staan en bieden toekomstbestendige, geavanceerde technologie waarmee we gebruikers internationaal kunnen identificeren.”

Enkel in Nederland

Uit het persbericht van iProov leiden we af dat gezichtsverificatie voorlopig enkel zal worden aangeboden voor nieuwe gebruikers in Nederland, waar itsme nog maar zeer recent beschikbaar is. Het past volledig binnen de plannen van itsme om uit te groeien tot een Europees platform. In België ondersteunde itsme al een vingerafdruk en gezichtsherkenning als identificatiebewijs op voorwaarde dat je smartphone die biometrische identificatie aanbiedt. We hebben geen informatie of itsme ook in ons land deze vorm van gezichtsverificatie zal ondersteunen.

Itsme lanceerde in 2017 en sinds 2018 erkent de Belgische overheid het als een officiële vorm van digitale identiteit. Overheidsinstanties en 150 bedrijven uit de private sector ondersteunen itsme als inlogmiddel. Sinds de coronapandemie is het gebruik van de applicatie enorm gestegen. Vandaag de dag gebruiken ongeveer 3 miljoen Belgen om zich aan te melden. Toch hebben veel mensen nog twijfels over hoe betrouwbaar het platform is. Lees daarom zeker dit analysestuk waarin we onderzoeken hoe goed itsme beveiligd is.

Itsme gaat daarvoor in zee met het bedrijf iProov, een wereldwijde marktleider in het ontwikkelen van technologieën voor gezichtsverificatie. iProov is een erkende partner van onder andere ING, Rabobank, Eurostar en de Amerikaanse Staatsveiligheid, dus hun oplossingen hebben een zeer solide reputatie. Itsme zal de Genuine Presence Assurance-technologie van het bedrijf integreren in hun digitaal aanmeldingsplatform.

Dit platform voor gezichtsverificatie stelt gebruikers in staat om op een veilige en eenvoudige manier de itsme-service te gebruiken. Een gebruiker scant zijn identiteitsbewijs met zijn mobiele apparaat. Vervolgens kan deze binnen enkele seconden zijn gezicht scannen. iProov-technologie garandeert dat de gebruiker de juiste persoon is, die overeenkomt met de identiteit in het document, dat het om een echte persoon gaat en dat deze zich op dit moment identificeert. Het iProov-proces zorgt voor meer inclusiviteit doordat gebruikers geen instructies hoeven volgen of woorden hoeven uit te spreken. 

“We hadden een technologiepartner nodig om onze missie te ondersteunen om veilige digitale identiteiten voor iedereen beschikbaar te maken”, zegt  Stephanie De Bruyne, CEO van itsme. “iProov was de voor de hand liggende keuze. Ze hebben privacy en veiligheid hoog in het vaandel staan en bieden toekomstbestendige, geavanceerde technologie waarmee we gebruikers internationaal kunnen identificeren.”

Enkel in Nederland

Uit het persbericht van iProov leiden we af dat gezichtsverificatie voorlopig enkel zal worden aangeboden voor nieuwe gebruikers in Nederland, waar itsme nog maar zeer recent beschikbaar is. Het past volledig binnen de plannen van itsme om uit te groeien tot een Europees platform. In België ondersteunde itsme al een vingerafdruk en gezichtsherkenning als identificatiebewijs op voorwaarde dat je smartphone die biometrische identificatie aanbiedt. We hebben geen informatie of itsme ook in ons land deze vorm van gezichtsverificatie zal ondersteunen.

Itsme lanceerde in 2017 en sinds 2018 erkent de Belgische overheid het als een officiële vorm van digitale identiteit. Overheidsinstanties en 150 bedrijven uit de private sector ondersteunen itsme als inlogmiddel. Sinds de coronapandemie is het gebruik van de applicatie enorm gestegen. Vandaag de dag gebruiken ongeveer 3 miljoen Belgen om zich aan te melden. Toch hebben veel mensen nog twijfels over hoe betrouwbaar het platform is. Lees daarom zeker dit analysestuk waarin we onderzoeken hoe goed itsme beveiligd is.

Beveiligingbusinessface recognitionitsme

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!