Test

Dit is een popup

Andere browsers weigeren FLoC van Google

cookies google
Image: iStock
Firefox, Edge, Vivaldi en Brave geven aan dat ze de nieuwe FLoC-technologie van Google niet zullen implementeren in hun browsers.

Dat stelt techsite The Verge in een bericht. Volgens de browsers zou het gebruik van FLoC niet beter zijn voor de gebruikers. Het zou ook de monopoliepositie van grote techbedrijven enkel versterken. Google staat er dus mogelijk alleen voor in dit alternatief voor cookies.

FLoC?

Google maakte enkele weken geleden zijn strategie rond de nieuwe FLoC-technologie bekend. FLoC staat voor Federated Learning of Cohorts. Hiermee wilt Google dus komaf maken van het gebruik van cookies van derde partijen om advertenties te personaliseren. Gebruikers worden opgedeeld op basis van hun interesses en in cohorts geplaatst. Volgens Google zou er dus geen informatie van de gebruiker zelf worden opgehaald en gedeeld. Hiermee zou het dus naar verluidt een meer privacy-vriendelijke browse- en internetervaring willen aanbieden.

Kritiek

Niet alle browsers zijn het echter eens met de beweringen van Google. Zij stellen dat veel van de verantwoordelijkheid bij de implementatie bij de browsers zelf ligt en niet bij Google. Gebruikers zouden zich enkel in een vage staat van anonimiteit bevinden. Het zou nog steeds mogelijk zijn om informatie van gebruikers te lekken.

Ook zouden de cohorts automatisch worden opgesteld. Zo zou het moeilijk zijn om te achterhalen wat de juiste achterliggende parameters en interesses zijn van de gebruikers in deze groep. Enkel grote techbedrijven zouden dit kunnen achterhalen.

“We zullen de FLoC API niet ondersteunen en willen het uitschakelen, ongeacht de implementatie. Het beschermt geen privacy en is zeker niet beter voor gebruikers, om ongewenst hun privacy af te staan voor het financiële gewin van Google”, aldus Vivaldi tegen The Verge.  

Geen vreemde eend in de bijt

Vorige week gaf de zoekmachine DuckDuckGo al aan dat ze het nieuwe tracking- en advertentiesysteem van Google gingen blokkeren. Gebruikers van deze browser zullen dus niet mee in een zogenaamde cohort opgenomen worden. Zij haalden dezelfde kritiek aan als de bovenstaande browsers. Ze hebben tevens extensies voorzien voor andere browsers die het gebruik van FLoC blokkeren.

De FLoC-technologie bevindt zich in een testfase, maar is reeds uitgerold naar een heel klein aantal gebruikers. Gezien de tegenstand die de nieuwe  krijgt, is het dus nog niet zeker of Google dit zal implementeren. Google Chrome is natuurlijk wel een van de grootste browsers, dus het is enorm moeilijk om voorspellingen te maken. De kans bestaat dat we dus nog even met cookies opgezadeld zullen blijven.

Dat stelt techsite The Verge in een bericht. Volgens de browsers zou het gebruik van FLoC niet beter zijn voor de gebruikers. Het zou ook de monopoliepositie van grote techbedrijven enkel versterken. Google staat er dus mogelijk alleen voor in dit alternatief voor cookies.

FLoC?

Google maakte enkele weken geleden zijn strategie rond de nieuwe FLoC-technologie bekend. FLoC staat voor Federated Learning of Cohorts. Hiermee wilt Google dus komaf maken van het gebruik van cookies van derde partijen om advertenties te personaliseren. Gebruikers worden opgedeeld op basis van hun interesses en in cohorts geplaatst. Volgens Google zou er dus geen informatie van de gebruiker zelf worden opgehaald en gedeeld. Hiermee zou het dus naar verluidt een meer privacy-vriendelijke browse- en internetervaring willen aanbieden.

Kritiek

Niet alle browsers zijn het echter eens met de beweringen van Google. Zij stellen dat veel van de verantwoordelijkheid bij de implementatie bij de browsers zelf ligt en niet bij Google. Gebruikers zouden zich enkel in een vage staat van anonimiteit bevinden. Het zou nog steeds mogelijk zijn om informatie van gebruikers te lekken.

Ook zouden de cohorts automatisch worden opgesteld. Zo zou het moeilijk zijn om te achterhalen wat de juiste achterliggende parameters en interesses zijn van de gebruikers in deze groep. Enkel grote techbedrijven zouden dit kunnen achterhalen.

“We zullen de FLoC API niet ondersteunen en willen het uitschakelen, ongeacht de implementatie. Het beschermt geen privacy en is zeker niet beter voor gebruikers, om ongewenst hun privacy af te staan voor het financiële gewin van Google”, aldus Vivaldi tegen The Verge.  

Geen vreemde eend in de bijt

Vorige week gaf de zoekmachine DuckDuckGo al aan dat ze het nieuwe tracking- en advertentiesysteem van Google gingen blokkeren. Gebruikers van deze browser zullen dus niet mee in een zogenaamde cohort opgenomen worden. Zij haalden dezelfde kritiek aan als de bovenstaande browsers. Ze hebben tevens extensies voorzien voor andere browsers die het gebruik van FLoC blokkeren.

De FLoC-technologie bevindt zich in een testfase, maar is reeds uitgerold naar een heel klein aantal gebruikers. Gezien de tegenstand die de nieuwe  krijgt, is het dus nog niet zeker of Google dit zal implementeren. Google Chrome is natuurlijk wel een van de grootste browsers, dus het is enorm moeilijk om voorspellingen te maken. De kans bestaat dat we dus nog even met cookies opgezadeld zullen blijven.

firefoxgooglevivaldi

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!