Clubhouse test functie om creators te betalen
Met de nieuwe functie wil Clubhouse naar eigen zeggen zijn content creators ondersteunen, zo meldt Reuters. De chat-app zelf zou er geen extra inkomsten mee verzamelen. Vanaf deze week kunnen gebruikers via Clubhouse betalingen overmaken aan hun favoriete gastheren. In eerste instantie kan dat voor een kleine testgroep. Later wordt de functie voor iedereen uitgerold.
Clubhouse-creators die zich openstellen voor betalingen kunnen donaties ontvangen via een ‘send money’-knop. Hoewel Clubhouse er dus zelf niets mee verdient, gaat een klein deeltje van het bedrag naar Stripe, dat de betalingen verwerkt. Clubhouse wil zijn creators een duwtje in de rug geven. Het platform is namelijk sterk afhankelijk van de sprekers die een chatroom openen. Alleen wie een persoonlijke uitnodiging krijgt, raakt binnen.
Exclusieve aantrekkingskracht
Het is net die exclusieve aantrekkingskracht die de app tot dusver op korte termijn succesvol maakte. Denk daarbij aan bijdrages van Tesla-Technoking Elon Musk of Robinhood-CEO Vlad Tenev. Clubhouse wordt op die manier regelmatig de place-to-be voor exclusieve content.
Toch kreeg het chatplatform al heel wat kritiek te verwerken. Zo werden gebruikers op het platform al uiteenlopend beschuldigd van vrouwenhaat, antisemitisme en het verspreiden van valse info rond de coronapandemie. Nochtans heeft Clubhouse een gebruiksovereenkomst die haatspraak en desinformatie moet tegengaan.
Eerder had de Franse regulator CNIL het Amerikaanse moederbedrijf achter Clubhouse (Alpha Exploration Co. Inc.) in vraag gesteld. De chatapp moet voldoen aan de Europese regels. CNIL wil graag weten welke maatregelen Clubhouse al ondernomen heeft om wettelijk in orde te zijn. Ook de Duitse regulator vroeg eerder al dat de Amerikanen moeten aantonen hoe ze de privacy van de Europese gebruikers beschermen.
Met de nieuwe functie wil Clubhouse naar eigen zeggen zijn content creators ondersteunen, zo meldt Reuters. De chat-app zelf zou er geen extra inkomsten mee verzamelen. Vanaf deze week kunnen gebruikers via Clubhouse betalingen overmaken aan hun favoriete gastheren. In eerste instantie kan dat voor een kleine testgroep. Later wordt de functie voor iedereen uitgerold.
Clubhouse-creators die zich openstellen voor betalingen kunnen donaties ontvangen via een ‘send money’-knop. Hoewel Clubhouse er dus zelf niets mee verdient, gaat een klein deeltje van het bedrag naar Stripe, dat de betalingen verwerkt. Clubhouse wil zijn creators een duwtje in de rug geven. Het platform is namelijk sterk afhankelijk van de sprekers die een chatroom openen. Alleen wie een persoonlijke uitnodiging krijgt, raakt binnen.
Exclusieve aantrekkingskracht
Het is net die exclusieve aantrekkingskracht die de app tot dusver op korte termijn succesvol maakte. Denk daarbij aan bijdrages van Tesla-Technoking Elon Musk of Robinhood-CEO Vlad Tenev. Clubhouse wordt op die manier regelmatig de place-to-be voor exclusieve content.
Toch kreeg het chatplatform al heel wat kritiek te verwerken. Zo werden gebruikers op het platform al uiteenlopend beschuldigd van vrouwenhaat, antisemitisme en het verspreiden van valse info rond de coronapandemie. Nochtans heeft Clubhouse een gebruiksovereenkomst die haatspraak en desinformatie moet tegengaan.
Eerder had de Franse regulator CNIL het Amerikaanse moederbedrijf achter Clubhouse (Alpha Exploration Co. Inc.) in vraag gesteld. De chatapp moet voldoen aan de Europese regels. CNIL wil graag weten welke maatregelen Clubhouse al ondernomen heeft om wettelijk in orde te zijn. Ook de Duitse regulator vroeg eerder al dat de Amerikanen moeten aantonen hoe ze de privacy van de Europese gebruikers beschermen.