Test

Dit is een popup

Brand bij Japanse chipfabrikant legt nieuwe bom onder autosector

Een fabrikant van computerchips voor de auto-industrie zag een deel van zijn productiecapaciteit in rook opgaan. Net wat wagenfabrikanten kunnen missen.

Renesas, een producent van computerchips uit Japan, kreeg vrijdagavond te maken met een grote brand in één van zijn productiefabrieken. Het vuur brak uit in een cleanroom, schreef Bloomberg. Een brand die resulteerde in grote materiele schade aan de voorraad halfgeleiders, een belangrijk onderdeel van een chip. Het Japanse bedrijf deelde via een persmededeling mee dat door de brand de productie in de getroffen fabriek met twee derde moest worden teruggeschroefd. Het zal ook minstens een maand tijd vragen om het beschadigde materiaal te herstellen en de productie weer op volle toeren te laten draaien.

Tijd die de fabrikant eigenlijk niet heeft. De chipindustrie kreunt al maandenlang onder een tekort aan computerchips. De vraag vanuit verschillende sectoren naar meer chips lijkt niet te stillen en ondanks alle extra inspanningen slaan de fabrikanten er niet in om de achterstand weg te werken. Als dan nog één van de grotere spelers zijn productie moet terug- in plaats van opschalen, dan zit je met een brandje dat nog niet meteen geblust is.

Gevolgen voor autosector

Renesas specialiseert zich voornamelijk in het ontwikkelen van chiptechnologie voor infotainmentsystemen van wagens. Bekende klanten van het Japanse bedrijf zijn Toyota, Honda en Nissan. De brand bij de fabriek zal dan ook beperkte gevolgen hebben voor de productie van smartphones en laptops. Maar voor wagenfabrikanten dreigen de problemen alleen nog groter te worden.

De industrie zal al met de handen in het haar. Verschillende fabrikanten moesten hun assemblagelijn gedeeltelijk of volledig stilleggen. Volvo, Audi, Tesla, … Het zijn zeker niet de minste namen die delen in de malaise. De auto-industrie is één van de zwaarst getroffen sectoren door de chipcrisis. Al ligt volgens analisten de schuld ook gedeeltelijk bij de fabrikanten zelf. Fabrikanten werken gebruikelijk met een beperkt aantal leveranciers en houden zo min mogelijk voorraden van onderdelen aan. In normale situaties werkt dat systeem ook goed, maar een storing in de keten zoals deze chipcrisis kan een hele industrie lamleggen.  

Renesas, een producent van computerchips uit Japan, kreeg vrijdagavond te maken met een grote brand in één van zijn productiefabrieken. Het vuur brak uit in een cleanroom, schreef Bloomberg. Een brand die resulteerde in grote materiele schade aan de voorraad halfgeleiders, een belangrijk onderdeel van een chip. Het Japanse bedrijf deelde via een persmededeling mee dat door de brand de productie in de getroffen fabriek met twee derde moest worden teruggeschroefd. Het zal ook minstens een maand tijd vragen om het beschadigde materiaal te herstellen en de productie weer op volle toeren te laten draaien.

Tijd die de fabrikant eigenlijk niet heeft. De chipindustrie kreunt al maandenlang onder een tekort aan computerchips. De vraag vanuit verschillende sectoren naar meer chips lijkt niet te stillen en ondanks alle extra inspanningen slaan de fabrikanten er niet in om de achterstand weg te werken. Als dan nog één van de grotere spelers zijn productie moet terug- in plaats van opschalen, dan zit je met een brandje dat nog niet meteen geblust is.

Gevolgen voor autosector

Renesas specialiseert zich voornamelijk in het ontwikkelen van chiptechnologie voor infotainmentsystemen van wagens. Bekende klanten van het Japanse bedrijf zijn Toyota, Honda en Nissan. De brand bij de fabriek zal dan ook beperkte gevolgen hebben voor de productie van smartphones en laptops. Maar voor wagenfabrikanten dreigen de problemen alleen nog groter te worden.

De industrie zal al met de handen in het haar. Verschillende fabrikanten moesten hun assemblagelijn gedeeltelijk of volledig stilleggen. Volvo, Audi, Tesla, … Het zijn zeker niet de minste namen die delen in de malaise. De auto-industrie is één van de zwaarst getroffen sectoren door de chipcrisis. Al ligt volgens analisten de schuld ook gedeeltelijk bij de fabrikanten zelf. Fabrikanten werken gebruikelijk met een beperkt aantal leveranciers en houden zo min mogelijk voorraden van onderdelen aan. In normale situaties werkt dat systeem ook goed, maar een storing in de keten zoals deze chipcrisis kan een hele industrie lamleggen.  

businesschipsConnected Carslider

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!