Ook Franse waakhond onderzoekt privacy bij Clubhouse
Volgens Bloomberg stelt de Franse regulator, het Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés (CNIL), Alpha Exploration Co. Inc. in vraag. Dat is het Amerikaanse moederbedrijf achter Clubhouse. CNIL wil nagaan welke stappen de app-uitgever sinds 12 maart ondernomen heeft om Clubhouse te laten voldoen aan de EU-regels.
Het nieuwe onderzoek is een gevolg van de klacht bij de Duitse collega’s. Die had Clubhouse gevraagd om informatie te verschaffen over hoe zij de privacy van Europese gebruikers beschermen. CNIL wil met het onderzoek nagaan of de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) van toepassing is op Clubhouse, ook al heeft het geen kantoor in Europa. Moet Clubhouse de regels op ons continent volgen, dan kan de Franse waakhond in theorie sancties opleggen.
Twijfel over privacy
Duitsland is niet de eerste om de app in twijfel te trekken. China nam als eerste maatregelen. Die waren meteen al erg verregaand, als je weet dat censuur een populaire Chinese tactiek is. Ook bij ons is er argwaan. De Belgische Gegevensautoriteitsbescherming (GBA) zou volgens voorzitter David Stevens vorige maand al een onderzoek gestart zijn.
Volgens Stevens zijn er twee aandachtspunten bij Clubhouse. Hij stelt zich vragen bij het uitnodigingssysteem. Daarvoor krijgt de app namelijk toegang tot je contactenlijst. Daarnaast neemt Clubhouse alle gesprekken op, volgens de uitgever om “de kwaliteit van de app te kunnen verbeteren”. Toch blijft het privacybeleid helemaal niet transparant en dat stuit de privacywaakhonden tegen de borst.
De sfeer van de Clubhousegesprekken is dan ook informeel. Dat vergroot in theorie de kans op meer persoonlijke inhoud. En omdat ook bekende personen als Elon Musk zich eraan wagen, wordt de inhoud van die gesprekken plots heel interessant voor wie slechte bedoelingen heeft of uit is op sensatie. In januari telde het platform al 5 miljoen gebruikers.
Volgens Bloomberg stelt de Franse regulator, het Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés (CNIL), Alpha Exploration Co. Inc. in vraag. Dat is het Amerikaanse moederbedrijf achter Clubhouse. CNIL wil nagaan welke stappen de app-uitgever sinds 12 maart ondernomen heeft om Clubhouse te laten voldoen aan de EU-regels.
Het nieuwe onderzoek is een gevolg van de klacht bij de Duitse collega’s. Die had Clubhouse gevraagd om informatie te verschaffen over hoe zij de privacy van Europese gebruikers beschermen. CNIL wil met het onderzoek nagaan of de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) van toepassing is op Clubhouse, ook al heeft het geen kantoor in Europa. Moet Clubhouse de regels op ons continent volgen, dan kan de Franse waakhond in theorie sancties opleggen.
Twijfel over privacy
Duitsland is niet de eerste om de app in twijfel te trekken. China nam als eerste maatregelen. Die waren meteen al erg verregaand, als je weet dat censuur een populaire Chinese tactiek is. Ook bij ons is er argwaan. De Belgische Gegevensautoriteitsbescherming (GBA) zou volgens voorzitter David Stevens vorige maand al een onderzoek gestart zijn.
Volgens Stevens zijn er twee aandachtspunten bij Clubhouse. Hij stelt zich vragen bij het uitnodigingssysteem. Daarvoor krijgt de app namelijk toegang tot je contactenlijst. Daarnaast neemt Clubhouse alle gesprekken op, volgens de uitgever om “de kwaliteit van de app te kunnen verbeteren”. Toch blijft het privacybeleid helemaal niet transparant en dat stuit de privacywaakhonden tegen de borst.
De sfeer van de Clubhousegesprekken is dan ook informeel. Dat vergroot in theorie de kans op meer persoonlijke inhoud. En omdat ook bekende personen als Elon Musk zich eraan wagen, wordt de inhoud van die gesprekken plots heel interessant voor wie slechte bedoelingen heeft of uit is op sensatie. In januari telde het platform al 5 miljoen gebruikers.