Google verlaagt Play Store commissie voor ‘kleine’ appontwikkelaars
Apple kondigde in november aan dat het de commissiekosten voor haar App Store zal verlagen voor appontwikkelaars die minder dan 1 miljoen jaarlijkse omzet draaien. De iPhonebouwer deed daarmee een toegeving op een beleid dat sinds de Fortnite-affaire zwaar omstreden was. De kleinere appontwikkelaars krijgen nu nog 15% op elke in-app-aankoop die zij dankzij de App Store weten te genereren.
Apple heeft al veel kritiek moeten slikken voor zijn App Store-beleid, maar Google hanteert min of meer dezelfde regels voor zijn appwinkel Play Store. De drempel om een applicatie te kunnen aanbieden in de Play Store is vrij laag. De prijs die je als ontwikkelaar betaalt aan Google en Apple is dus het afstaan van een deel van de inkomsten die uit in-app aankopen worden gepuurd.
Apple achterna
Via een blogpost laat Google weten dat zij het inspirerende voorbeeld van Apple zullen volgen. Ze maken dezelfde aanpassingen aan het Play Store-beleid. Dat betekent dat appontwikkelaars die minder dan 1 miljoen omzet draaien, kunnen rekenen op een commissieverlaging tot 15%. In de blog schrijft productmanager Sameer Samat dat Google met de maatregel ontwikkelaars wil ondersteunen tijdens hun eerste groeispurt. Samat claimt dat Google hiermee 99% van alle appontwikkelaars wereldwijd een gunst zal verlenen. Bereiken ze de kaap van 1 miljoen euro omzet, dan moeten ze we de volle 30% commissie afstaan. De wijzigingen gaan in vanaf 1 juli.
Het is een klein gebaar van Google, maar voor veel appontwikkelaars zal het nog niet voldoende zijn. Epic Games, de studio achter Fortnite die deze zomer Google en Apple voor de rechtbank daagde, reageerde als volgt op het nieuws: “Een verlaagde commissie kan een deel van de financiële last voor appontwikkelaars wegnemen, maar of de commissie nu 15% of 30% is eigenlijk niet de kwestie. We blijven verplicht om Googles betaalsysteem te gebruiken. Android zou een volledig open systeem zijn dat open concurrentie tussen platformbedrijven, appontwikkelaars en dienstenverleners stimuleert. Die concurrentie moet er zijn voor appdistributie én betalingsverwerking om een eerlijke app-markt mogelijk te maken.
Apple kondigde in november aan dat het de commissiekosten voor haar App Store zal verlagen voor appontwikkelaars die minder dan 1 miljoen jaarlijkse omzet draaien. De iPhonebouwer deed daarmee een toegeving op een beleid dat sinds de Fortnite-affaire zwaar omstreden was. De kleinere appontwikkelaars krijgen nu nog 15% op elke in-app-aankoop die zij dankzij de App Store weten te genereren.
Apple heeft al veel kritiek moeten slikken voor zijn App Store-beleid, maar Google hanteert min of meer dezelfde regels voor zijn appwinkel Play Store. De drempel om een applicatie te kunnen aanbieden in de Play Store is vrij laag. De prijs die je als ontwikkelaar betaalt aan Google en Apple is dus het afstaan van een deel van de inkomsten die uit in-app aankopen worden gepuurd.
Apple achterna
Via een blogpost laat Google weten dat zij het inspirerende voorbeeld van Apple zullen volgen. Ze maken dezelfde aanpassingen aan het Play Store-beleid. Dat betekent dat appontwikkelaars die minder dan 1 miljoen omzet draaien, kunnen rekenen op een commissieverlaging tot 15%. In de blog schrijft productmanager Sameer Samat dat Google met de maatregel ontwikkelaars wil ondersteunen tijdens hun eerste groeispurt. Samat claimt dat Google hiermee 99% van alle appontwikkelaars wereldwijd een gunst zal verlenen. Bereiken ze de kaap van 1 miljoen euro omzet, dan moeten ze we de volle 30% commissie afstaan. De wijzigingen gaan in vanaf 1 juli.
Het is een klein gebaar van Google, maar voor veel appontwikkelaars zal het nog niet voldoende zijn. Epic Games, de studio achter Fortnite die deze zomer Google en Apple voor de rechtbank daagde, reageerde als volgt op het nieuws: “Een verlaagde commissie kan een deel van de financiële last voor appontwikkelaars wegnemen, maar of de commissie nu 15% of 30% is eigenlijk niet de kwestie. We blijven verplicht om Googles betaalsysteem te gebruiken. Android zou een volledig open systeem zijn dat open concurrentie tussen platformbedrijven, appontwikkelaars en dienstenverleners stimuleert. Die concurrentie moet er zijn voor appdistributie én betalingsverwerking om een eerlijke app-markt mogelijk te maken.