Test

Dit is een popup

Bijna een vijfde van Facebook-personeel werkt aan VR en AR

Within
Bij Facebook werken een kleine 10.000 mensen aan augmented of virtual reality. Dat is bijna een vijfde van het totale aantal werknemers.

The Information baseert zich voor die cijfers op gegevens uit de organisatie van Facebook zelf. De Reality Labs-afdeling, die AR- en VR-toepassingen ontwikkelt, is dus een niet te onderschatten onderdeel van de socialemediareus. Mark Zuckerberg en co hebben stevig ingezet op AR en VR. In 2017 had Facebook 18.770 werknemers in dienst. Toen werkten meer dan 1.000 mensen op de Oculus VR-afdeling. Het ging over ongeveer 5 procent van het personeelsbestand. Het verschil met vandaag is dus gigantisch.

Aangepaste koers  

Sindsdien kreeg de ontwikkeling van VR ook andere accenten. Tot dusver focuste die vooral op de Oculus-headsets Quest en Quest 2. Beiden zijn losse apparaten die niet met een pc verbonden moeten zijn. De Oculus Quest 2 werd maar liefst vijf keer zo vaak gekocht als zijn voorganger. Ontwikkelaars wereldwijd zagen het potentieel voor VR- en AR-toepassingen stijgen, net als de verkoop van de software en games die virtuele of toegevoegde realiteit ondersteunen. Dat laat zich nu dus ook voelen in de bedrijfsstrategie bij Facebook. 

“Wat Facebook vandaag het meest doet is… voortbouwen op andermans platformen” liet CEO Mark Zuckerberg optekenen in een interview met The Information. Daarin werd gepeild naar Facebooks ambities voor VR en AR. “Ik denk dat het perfect steek houdt voor ons om te investeren in wat het volgende grote computing-platform zal worden. Dat is de combinatie van virtual en augmented reality. We willen er zeker van zijn dat we de technologie op de juiste manier ontwikkelen, opdat ze mensen samenbrengt”, klinkt het. 

Lees ook: Virtual reality: het geheime wapen in de strijd tegen corona 

The Information baseert zich voor die cijfers op gegevens uit de organisatie van Facebook zelf. De Reality Labs-afdeling, die AR- en VR-toepassingen ontwikkelt, is dus een niet te onderschatten onderdeel van de socialemediareus. Mark Zuckerberg en co hebben stevig ingezet op AR en VR. In 2017 had Facebook 18.770 werknemers in dienst. Toen werkten meer dan 1.000 mensen op de Oculus VR-afdeling. Het ging over ongeveer 5 procent van het personeelsbestand. Het verschil met vandaag is dus gigantisch.

Aangepaste koers  

Sindsdien kreeg de ontwikkeling van VR ook andere accenten. Tot dusver focuste die vooral op de Oculus-headsets Quest en Quest 2. Beiden zijn losse apparaten die niet met een pc verbonden moeten zijn. De Oculus Quest 2 werd maar liefst vijf keer zo vaak gekocht als zijn voorganger. Ontwikkelaars wereldwijd zagen het potentieel voor VR- en AR-toepassingen stijgen, net als de verkoop van de software en games die virtuele of toegevoegde realiteit ondersteunen. Dat laat zich nu dus ook voelen in de bedrijfsstrategie bij Facebook. 

“Wat Facebook vandaag het meest doet is… voortbouwen op andermans platformen” liet CEO Mark Zuckerberg optekenen in een interview met The Information. Daarin werd gepeild naar Facebooks ambities voor VR en AR. “Ik denk dat het perfect steek houdt voor ons om te investeren in wat het volgende grote computing-platform zal worden. Dat is de combinatie van virtual en augmented reality. We willen er zeker van zijn dat we de technologie op de juiste manier ontwikkelen, opdat ze mensen samenbrengt”, klinkt het. 

Lees ook: Virtual reality: het geheime wapen in de strijd tegen corona 

augmented realitysociale mediavirtual reality

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!