Kia teaset EV6, onthult bedrijfsstrategie
De autobouwer gaf vandaag de eerste beelden vrij van de EV6. Dat wordt de eerste volledig elektrische wagen op zijn gloednieuwe Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Kia deelt het basischassis met Hyundai, dat er zijn Ioniq 5 (een compacte cross-over) op bouwt.
Kia laat zijn EV6 nog niet helemaal zien, maar we krijgen alvast een idee van waar de constructeur met zijn designtaal naartoe wil. Toekomstige modellen zullen dus nauw aansluiten. De EV6 is een SUV met een vrij lage voorbumper en een daklijn die eerder coupé-achtig is. Kia koos voor gesegmenteerde led-koplampen en de grote grill is verdwenen. En dat is logisch wanneer aerodynamica belangrijker wordt dan lucht happen.
Toekomstvisie
Er roert ook wat op bedrijfsniveau. Zo liet Kia het ‘Motor Company’-gedeelte van zijn naam vallen en onthulde het een nieuwe slogan en logo. Die beslissingen kaderen in Plan S, een strategie om het bedrijf de toekomst in te loodsen. Dat wil zeggen: eentje zonder verbrandingsmotoren, met autonome rijtechnologie en nieuwe mobiele diensten.
Kia zal zijn wagens ook anders gaan benoemen. Zo moet het meteen duidelijk worden om welk type auto het gaat. De voertuigen die puur elektrische rijden, krijgen het voorvoegsel ‘EV’. Het getal dat daarop volgt duidt de grootte aan en de positie binnen het gamma. Daarmee staat de EV6 ergens in het midden. Tegen het einde van het eerste kwartaal moet die zijn officiële debuut maken.
“Het is ons doel om een goede fysieke ervaring van ons merk te ontwerpen en gedurfde, originele en inventieve elektrische wagens te produceren”, zei Karim Habib, hoofd van het Kia Global Design Center in een mededeling. Vorig jaar gaven de Zuid-Koreanen al aan dat ze een leidinggevende rol willen gaan spelen op vlak van EV’s. Tegen 2025 wil de autobouwer 11 elektrische wagens op de markt hebben om er (te beginnen in 2026) jaarlijks 500.000 aan de man te brengen.
Lees ook: Apple Car: ‘deal met Hyundai-Kia over zelfrijdende auto bijna rond’
De autobouwer gaf vandaag de eerste beelden vrij van de EV6. Dat wordt de eerste volledig elektrische wagen op zijn gloednieuwe Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Kia deelt het basischassis met Hyundai, dat er zijn Ioniq 5 (een compacte cross-over) op bouwt.
Kia laat zijn EV6 nog niet helemaal zien, maar we krijgen alvast een idee van waar de constructeur met zijn designtaal naartoe wil. Toekomstige modellen zullen dus nauw aansluiten. De EV6 is een SUV met een vrij lage voorbumper en een daklijn die eerder coupé-achtig is. Kia koos voor gesegmenteerde led-koplampen en de grote grill is verdwenen. En dat is logisch wanneer aerodynamica belangrijker wordt dan lucht happen.
Toekomstvisie
Er roert ook wat op bedrijfsniveau. Zo liet Kia het ‘Motor Company’-gedeelte van zijn naam vallen en onthulde het een nieuwe slogan en logo. Die beslissingen kaderen in Plan S, een strategie om het bedrijf de toekomst in te loodsen. Dat wil zeggen: eentje zonder verbrandingsmotoren, met autonome rijtechnologie en nieuwe mobiele diensten.
Kia zal zijn wagens ook anders gaan benoemen. Zo moet het meteen duidelijk worden om welk type auto het gaat. De voertuigen die puur elektrische rijden, krijgen het voorvoegsel ‘EV’. Het getal dat daarop volgt duidt de grootte aan en de positie binnen het gamma. Daarmee staat de EV6 ergens in het midden. Tegen het einde van het eerste kwartaal moet die zijn officiële debuut maken.
“Het is ons doel om een goede fysieke ervaring van ons merk te ontwerpen en gedurfde, originele en inventieve elektrische wagens te produceren”, zei Karim Habib, hoofd van het Kia Global Design Center in een mededeling. Vorig jaar gaven de Zuid-Koreanen al aan dat ze een leidinggevende rol willen gaan spelen op vlak van EV’s. Tegen 2025 wil de autobouwer 11 elektrische wagens op de markt hebben om er (te beginnen in 2026) jaarlijks 500.000 aan de man te brengen.
Lees ook: Apple Car: ‘deal met Hyundai-Kia over zelfrijdende auto bijna rond’