Lime gaat fors investeren in internationale uitbreiding e-bikenetwerk
LimeBike begon in 2017 als een verhuurder van uitsluitend elektrische fietsen, maar al snel werd het aanbod uitgebreid naar elektrische steps. Het Amerikaanse bedrijf brak ook vooral met de steps internationaal door, waardoor ze besloten om het woord ‘Bike’ uit de naam te schrappen. In België zie je de steps rondrijden in Brussel, Luik en Namen. Sinds 2019 was Lime haar aanbod elektrische fietsen stelselmatig aan het afbouwen. De overname van Jump, een dochteronderneming van Uber, vorig jaar gaf nieuw zuurstof aan de e-bikediensten van het bedrijf.
Dit jaar wil Lime haar e-bikes opnieuw naar het voorplan halen. The Verge schrijft over een ambitieus investeringsplan van 50 miljoen dollar om het e-bikenetwerk uit te breiden. De focus ligt op internationale uitbreiding. Dit jaar wil Lime haar huurfietsen naar 50 nieuwe steden in Europa en Noord-Amerika brengen. Een lijst van de locaties is niet bekend, dus we weten niet of er ook Belgische steden bijkomen. Het bedrijf is nu in 120 steden actief, verspreid over 30 landen.
Nieuwe fiets
Een groot deel van die 50 miljoen zal echter wel gaan in het upgraden van de fietsenvloot. Lime stelt een nieuwe elektrische fiets die het vanaf de zomer op grote schaal in gebruik wil beginnen nemen. Het nieuwe model zal een krachtige motor van 350 watt aan boord hebben en een batterij die een bereik heeft van 40 kilometer per oplaadbeurt. De batterij is uitwisselbaar met de batterijen van Lime’s Gen4 steps. Maximumsnelheid die de fiets kan halen is op papier 32 kilometer per uur. Volgens Belgische wetgeving mag een elektrische fiets wel niet sneller dan 25 km/u rijden.
De fiets heeft nog heel wat nieuwigheden, waaronder een versnellingspook met twee snelheden voor hellingen en een ingebouwd beveiligingssysteem om te voorkomen dat de fiets gestolen wordt. Het stuur lijkt op dat van een Lime-step. De fiets zal tenslotte nog een smartphonehouder hebben. Het totaalgewicht van de fiets is 32kg.
E-bikes razend populair
Het is geen onlogische zet van Lime om de elektrische fiets opnieuw te omarmen. Door de pandemie zijn wereldwijd mensen massaal beginnen fietsen, omdat fietsen vaak één van de weinig toegelaten buitenactiviteiten is. De verkoop van (elektrische fietsen) kende een record van 2020, en ook de vraag naar deelfietsen nam toe. Lime registreerde 2,5 miljoen ritten met fietsen in 2020, en de transportdienst lijkt op een toename te willen anticiperen.
Lime lanceerde haar fietsenverhuurdienst in 2017, en pakte destijds uit met een innovatief model. Net zoals bij Uber kan je de bestelling van een Lime-fiets of -scooter volledig digitaal afronden, tot en met de betaling. De prijs kan variëren per locatie, maar gemiddeld kost het ongeveer 1 euro per 30 minuten. De fietsen hebben geen vaste stations. Medewerkers halen ’s nachts de fietsen en scooters op en verspreiden ze over de stad. Het nadeel van geen vaste locaties te hebben is dat veel onzorgvuldige gebruikers de fietsen na gebruik gewoon op straat of het voetpad laten rondslingeren.
Update 01/03 (15u36): In het originele artikel stond te lezen dat Lime 500 miljoen dollar gaat investeren in nieuwe elektrische fietsen. Dit moest 50 miljoen dollar zijn. De info is aangepast.
LimeBike begon in 2017 als een verhuurder van uitsluitend elektrische fietsen, maar al snel werd het aanbod uitgebreid naar elektrische steps. Het Amerikaanse bedrijf brak ook vooral met de steps internationaal door, waardoor ze besloten om het woord ‘Bike’ uit de naam te schrappen. In België zie je de steps rondrijden in Brussel, Luik en Namen. Sinds 2019 was Lime haar aanbod elektrische fietsen stelselmatig aan het afbouwen. De overname van Jump, een dochteronderneming van Uber, vorig jaar gaf nieuw zuurstof aan de e-bikediensten van het bedrijf.
Dit jaar wil Lime haar e-bikes opnieuw naar het voorplan halen. The Verge schrijft over een ambitieus investeringsplan van 50 miljoen dollar om het e-bikenetwerk uit te breiden. De focus ligt op internationale uitbreiding. Dit jaar wil Lime haar huurfietsen naar 50 nieuwe steden in Europa en Noord-Amerika brengen. Een lijst van de locaties is niet bekend, dus we weten niet of er ook Belgische steden bijkomen. Het bedrijf is nu in 120 steden actief, verspreid over 30 landen.
Nieuwe fiets
Een groot deel van die 50 miljoen zal echter wel gaan in het upgraden van de fietsenvloot. Lime stelt een nieuwe elektrische fiets die het vanaf de zomer op grote schaal in gebruik wil beginnen nemen. Het nieuwe model zal een krachtige motor van 350 watt aan boord hebben en een batterij die een bereik heeft van 40 kilometer per oplaadbeurt. De batterij is uitwisselbaar met de batterijen van Lime’s Gen4 steps. Maximumsnelheid die de fiets kan halen is op papier 32 kilometer per uur. Volgens Belgische wetgeving mag een elektrische fiets wel niet sneller dan 25 km/u rijden.
De fiets heeft nog heel wat nieuwigheden, waaronder een versnellingspook met twee snelheden voor hellingen en een ingebouwd beveiligingssysteem om te voorkomen dat de fiets gestolen wordt. Het stuur lijkt op dat van een Lime-step. De fiets zal tenslotte nog een smartphonehouder hebben. Het totaalgewicht van de fiets is 32kg.
E-bikes razend populair
Het is geen onlogische zet van Lime om de elektrische fiets opnieuw te omarmen. Door de pandemie zijn wereldwijd mensen massaal beginnen fietsen, omdat fietsen vaak één van de weinig toegelaten buitenactiviteiten is. De verkoop van (elektrische fietsen) kende een record van 2020, en ook de vraag naar deelfietsen nam toe. Lime registreerde 2,5 miljoen ritten met fietsen in 2020, en de transportdienst lijkt op een toename te willen anticiperen.
Lime lanceerde haar fietsenverhuurdienst in 2017, en pakte destijds uit met een innovatief model. Net zoals bij Uber kan je de bestelling van een Lime-fiets of -scooter volledig digitaal afronden, tot en met de betaling. De prijs kan variëren per locatie, maar gemiddeld kost het ongeveer 1 euro per 30 minuten. De fietsen hebben geen vaste stations. Medewerkers halen ’s nachts de fietsen en scooters op en verspreiden ze over de stad. Het nadeel van geen vaste locaties te hebben is dat veel onzorgvuldige gebruikers de fietsen na gebruik gewoon op straat of het voetpad laten rondslingeren.
Update 01/03 (15u36): In het originele artikel stond te lezen dat Lime 500 miljoen dollar gaat investeren in nieuwe elektrische fietsen. Dit moest 50 miljoen dollar zijn. De info is aangepast.