Test

Dit is een popup

Facebook helpt je rappen met nieuwe app Bars

Haal de Slim Shady in jezelf naar boven met de nieuwste experimentele applicatie van Facebook: Bars.

Altijd al gedroomd van een rapcarrière, maar wil die maar niet van de grond komen? Facebook’s R&D-team NPE heeft een nieuwe applicatie gelanceerd om liefhebbers van het rapgenre een podium te geven. Die krijgt de naam Bars mee, en is sinds dit weekend verkrijgbaar in de Amerikaanse Apple App Store. De ontwikkelaar van Facebook werkte voor de applicatie ook samen met enkele Amerikaanse producers. Op passende wijze werd Bars aangekondigd met een rapvideo op Instagram.

Bars geeft wat elke rapper nodig heeft: een goede beat. Wanneer je de applicatie voor het eerst zou openen, dan zal Bars je vragen wat je huidig rapniveau is (van beginner tot meer ervaren) op basis van het aantal jaren dat je al rapt. Zo zal onder meer de snelheid van de beat aan jouw talent aangepast wordt. Voor de lyrics zorg je zelf. In geen tijd zal je rappen zoals Eminem en Dr Dre.

Je kan met de applicatie ook video’s maken tot 60 seconden lang die meteen klaar zijn voor publicatie op sociale media. Bars voegt ook een competitief spelelement toe: in de Challenge mode kan je je vrienden en familie uitdagen tot een rapbattle. Gelukkig kan je in deze modus de applicatie wel de lyrics voor je laten schrijven.

Wat is jouw niveau? Image Credit: The Verge.

Nieuwe TikTok-kopie

In zijn geheel lijkt Bars toch vooral een nieuwe poging van Facebook om het succesrecept van TikTok te kopiëren. De focus ligt op korte content en muziek, twee elementen die centraal staan bij TikTok. TechCrunch merkte op dat de interface van Bars ook veel weg heeft van die van de populaire socialmedia-app. Zo worden video’s gecategoriseerd op basis van de accounts die je volgt en nieuwe video’s. De volgfunctie zou wel goed verstopt zitten. Er is één duidelijk onderscheid: video’s die je leuk vindt, geef je een vlammetje in plaats van een hartje. Bars is dus al de tweede TikTok-kopie die Facebook in de markt zet, naast Instagram Reels vorig jaar.

Voorlopig is Bars enkel nog maar beschikbaar voor Amerikaanse iOS-gebruikers. Facebook gaat haar nieuwste experiment ook maar met mondjesmaat verspreiden. De eerste bètatest zit al vol. Het is dus niet duidelijk of en wanneer Bars in Europa zal arriveren. Zelfs een lancering voor Android is minder vanzelfsprekend dan je zou denken. Een eerder muzikaal experiment van Facebook’s NPE-team, Collab lanceerde in december en heeft voorlopig haar weg naar de Play Store ook nog niet gevonden.  

Altijd al gedroomd van een rapcarrière, maar wil die maar niet van de grond komen? Facebook’s R&D-team NPE heeft een nieuwe applicatie gelanceerd om liefhebbers van het rapgenre een podium te geven. Die krijgt de naam Bars mee, en is sinds dit weekend verkrijgbaar in de Amerikaanse Apple App Store. De ontwikkelaar van Facebook werkte voor de applicatie ook samen met enkele Amerikaanse producers. Op passende wijze werd Bars aangekondigd met een rapvideo op Instagram.

Bars geeft wat elke rapper nodig heeft: een goede beat. Wanneer je de applicatie voor het eerst zou openen, dan zal Bars je vragen wat je huidig rapniveau is (van beginner tot meer ervaren) op basis van het aantal jaren dat je al rapt. Zo zal onder meer de snelheid van de beat aan jouw talent aangepast wordt. Voor de lyrics zorg je zelf. In geen tijd zal je rappen zoals Eminem en Dr Dre.

Je kan met de applicatie ook video’s maken tot 60 seconden lang die meteen klaar zijn voor publicatie op sociale media. Bars voegt ook een competitief spelelement toe: in de Challenge mode kan je je vrienden en familie uitdagen tot een rapbattle. Gelukkig kan je in deze modus de applicatie wel de lyrics voor je laten schrijven.

Wat is jouw niveau? Image Credit: The Verge.

Nieuwe TikTok-kopie

In zijn geheel lijkt Bars toch vooral een nieuwe poging van Facebook om het succesrecept van TikTok te kopiëren. De focus ligt op korte content en muziek, twee elementen die centraal staan bij TikTok. TechCrunch merkte op dat de interface van Bars ook veel weg heeft van die van de populaire socialmedia-app. Zo worden video’s gecategoriseerd op basis van de accounts die je volgt en nieuwe video’s. De volgfunctie zou wel goed verstopt zitten. Er is één duidelijk onderscheid: video’s die je leuk vindt, geef je een vlammetje in plaats van een hartje. Bars is dus al de tweede TikTok-kopie die Facebook in de markt zet, naast Instagram Reels vorig jaar.

Voorlopig is Bars enkel nog maar beschikbaar voor Amerikaanse iOS-gebruikers. Facebook gaat haar nieuwste experiment ook maar met mondjesmaat verspreiden. De eerste bètatest zit al vol. Het is dus niet duidelijk of en wanneer Bars in Europa zal arriveren. Zelfs een lancering voor Android is minder vanzelfsprekend dan je zou denken. Een eerder muzikaal experiment van Facebook’s NPE-team, Collab lanceerde in december en heeft voorlopig haar weg naar de Play Store ook nog niet gevonden.  

ontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!