Europa wil eco-ranking voor commerciële vluchten
Het nieuwe project van de EASA kadert in de Green Deal om de Europese Unie tegen 2050 CO2-neutraal te maken. De EASA wil in kaart kunnen brengen hoeveel CO2 een passagier ‘veroorzaakt’ door op het vliegtuig te stappen. In Europa staat op treintickets al vermeld welke impact een rit op het milieu heeft.
De Duitse krant Welt am Sonntag meldde dat de Europese Unie dat nu dus ook voor commerciële vluchten wil gaan doen. Het idee is om “betrouwbare, vergelijkbare en verifieerbare informatie te verzamelen en aan te bieden. Zo kunnen passagiers een bewustere keuze maken”, klinkt het.
Realistische ranking maken
De Europese Unie wil het zogenaamde ‘greenwashing’ tegengaan. Daarbij stellen luchtvaartmaatschappijen hun diensten groener voor dat ze eigenlijk zijn. Volgens een internationale studie is de luchtvaart verantwoordelijk voor 3,5 procent van de vervuiling die de klimaatopwarming veroorzaakt. Twee derde daarvan zijn verbrandingsgassen, stikstof, waterdamp, sulfaten en andere aerosols. Een derde komt van CO2.
Als basis voor de nieuwe eco-ranking gebruikt de EASA een systeem dat al bestaat voor hogesnelheidstreinen. De EU zal ook een onderscheid maken tussen de verschillende klassen van vliegtuigen, waaronder regionale toestellen of grotere varianten met een centraal eiland of giganten zoals de Airbus A380. De classificatie zelf zal zich op veel verschillende factoren baseren, zoals het gebruik van biobrandstof, de recyclage van schadelijke stoffen, de hoeveelheid geproduceerd afval en de (gecompenseerde) CO2-uitstoot.
De luchtvaartsector nam in coronatijden een forse duik. Het verkeer daalde met maar liefst 60 tot 80 procent. Toch verwacht de sector om tegen 2025 weer op het financiële niveau van voor de crisis te geraken.
Lees ook: Boeing 777 blijft aan de grond na incident in Denver
Het nieuwe project van de EASA kadert in de Green Deal om de Europese Unie tegen 2050 CO2-neutraal te maken. De EASA wil in kaart kunnen brengen hoeveel CO2 een passagier ‘veroorzaakt’ door op het vliegtuig te stappen. In Europa staat op treintickets al vermeld welke impact een rit op het milieu heeft.
De Duitse krant Welt am Sonntag meldde dat de Europese Unie dat nu dus ook voor commerciële vluchten wil gaan doen. Het idee is om “betrouwbare, vergelijkbare en verifieerbare informatie te verzamelen en aan te bieden. Zo kunnen passagiers een bewustere keuze maken”, klinkt het.
Realistische ranking maken
De Europese Unie wil het zogenaamde ‘greenwashing’ tegengaan. Daarbij stellen luchtvaartmaatschappijen hun diensten groener voor dat ze eigenlijk zijn. Volgens een internationale studie is de luchtvaart verantwoordelijk voor 3,5 procent van de vervuiling die de klimaatopwarming veroorzaakt. Twee derde daarvan zijn verbrandingsgassen, stikstof, waterdamp, sulfaten en andere aerosols. Een derde komt van CO2.
Als basis voor de nieuwe eco-ranking gebruikt de EASA een systeem dat al bestaat voor hogesnelheidstreinen. De EU zal ook een onderscheid maken tussen de verschillende klassen van vliegtuigen, waaronder regionale toestellen of grotere varianten met een centraal eiland of giganten zoals de Airbus A380. De classificatie zelf zal zich op veel verschillende factoren baseren, zoals het gebruik van biobrandstof, de recyclage van schadelijke stoffen, de hoeveelheid geproduceerd afval en de (gecompenseerde) CO2-uitstoot.
De luchtvaartsector nam in coronatijden een forse duik. Het verkeer daalde met maar liefst 60 tot 80 procent. Toch verwacht de sector om tegen 2025 weer op het financiële niveau van voor de crisis te geraken.
Lees ook: Boeing 777 blijft aan de grond na incident in Denver