Test

Dit is een popup

Boeing 777 blijft aan de grond na incident in Denver

Beelden van de brandende motor van een Boeing 777-motor gaan de wereld rond. Luchtvaartmaatschappijen besloten om het type vliegtuig tijdelijk niet meer te laten uitvliegen.

Zaterdagnacht steeg een vlucht van United Airlines op in de luchthaven van Denver met bestemming Honolulu. Ver kwam het vliegtuig echter niet. Kort na het opstijgen was een luide knal te horen en één van de passagiers was goedgeplaatst om de brandende motor van de Boeing 777 te filmen. De beelden gingen snel via sociale media de wereld rond. Het vliegtuig verloor bij haar rampzalige opstijging ook heel wat brokstukken in de tuinen van inwoners uit de nabijgelegen woonwijk Broomfield. Gelukkig kon de piloot snel en veilig terugkeren naar de luchthaven. Alle 231 passagiers en 10 crewleden kwamen er wonderwel zonder kleerscheuren vanaf, al zullen velen niet snel meer in een vliegtuig stappen.

https://twitter.com/michaelagiulia/status/1363241125495136267?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1363241125495136267%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.theverge.com%2F2021%2F2%2F21%2F22294578%2Fboeing-777-planes-denver-engine-failure-grounding-us-japan

De Amerikaanse vluchtautoriteit FAA eiste vrijwel meteen na de noodlanding een uitgebreid onderzoek. Dat onderzoek loopt nog, maar we weten al dat twee ventilatorbladen van de secundaire motor afbraken, waardoor de motor in geen tijd oververhit raakte. De motor is niet van Boeing zelf, maar aangekocht bij Pratt & Whitney, een Amerikaanse producent van vliegtuigmotoren. Het type P&W4000 is enkel te vinden in een specifiek type van de Boeing 777. Na inzage van de eerste rapporten van de bijna-crash heeft de FAA opgedragen om preventief alle Boeing 777-200 vliegtuigen met dit type motor te onderzoeken. Dat is te lezen in dit statement.

Aan de grond

Tot dat onderzoek volledig afgerond is, lijkt het er naar de Boeing 777 niet veel meer zal uitvliegen. United Airlines maakte zelf al bekend dat het vrijwillig haar 24 Boeing 777-vliegtuigen aan de grond zal houden. Ook twee Japanse vliegtuigmaatschappijen hebben van de Japanse luchtvaartautoriteit de vraag gekregen geen vluchten meer met dit type vliegtuig te organiseren. De Japanse bedrijven hebben tezamen 32 777-vliegtuigen in bezit.

Boeing vraagt ook andere luchtvaartmaatschappijen voorlopig geen vluchten meer te organiseren met vliegtuigen die een P&W4000-motor aan boord hebben. Dat schrijft The Wall Street Journal. De Boeing 777-200 is een ouder model dat al sinds 1995 in gebruik is, en waarvan ook geen nieuwe modellen meer gebouwd worden. In totaal zijn er nog ongeveer 128 toestellen actief. Ze aan de grond houden zou dan ook geen grote impact mogen hebben op de internationale luchtvaart. De voorbije jaren werden wel vaker technische problemen met de P&W4000-motor. Uit het onderzoek moet dus blijken of de motor nog voldoende veiligheid kan garanderen.

Boeing 737 MAX

We kunnen begrijpen dat Boeing geen risico’s meer wil lopen. Het luchtvaartbedrijf heeft er enkele jaren bomvol technische malaise opzitten. Gelukkig kende het incident in Denver geen dodelijke afloop, zoals twee crashes met de Boeing 737 MAX. Die crashes waren het gevolg van slechts functionerende software. De Boeing 737 MAX zou wel opnieuw klaar zijn om commerciële vluchten tot een goed einde te brengen.

Zaterdagnacht steeg een vlucht van United Airlines op in de luchthaven van Denver met bestemming Honolulu. Ver kwam het vliegtuig echter niet. Kort na het opstijgen was een luide knal te horen en één van de passagiers was goedgeplaatst om de brandende motor van de Boeing 777 te filmen. De beelden gingen snel via sociale media de wereld rond. Het vliegtuig verloor bij haar rampzalige opstijging ook heel wat brokstukken in de tuinen van inwoners uit de nabijgelegen woonwijk Broomfield. Gelukkig kon de piloot snel en veilig terugkeren naar de luchthaven. Alle 231 passagiers en 10 crewleden kwamen er wonderwel zonder kleerscheuren vanaf, al zullen velen niet snel meer in een vliegtuig stappen.

https://twitter.com/michaelagiulia/status/1363241125495136267?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1363241125495136267%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.theverge.com%2F2021%2F2%2F21%2F22294578%2Fboeing-777-planes-denver-engine-failure-grounding-us-japan

De Amerikaanse vluchtautoriteit FAA eiste vrijwel meteen na de noodlanding een uitgebreid onderzoek. Dat onderzoek loopt nog, maar we weten al dat twee ventilatorbladen van de secundaire motor afbraken, waardoor de motor in geen tijd oververhit raakte. De motor is niet van Boeing zelf, maar aangekocht bij Pratt & Whitney, een Amerikaanse producent van vliegtuigmotoren. Het type P&W4000 is enkel te vinden in een specifiek type van de Boeing 777. Na inzage van de eerste rapporten van de bijna-crash heeft de FAA opgedragen om preventief alle Boeing 777-200 vliegtuigen met dit type motor te onderzoeken. Dat is te lezen in dit statement.

Aan de grond

Tot dat onderzoek volledig afgerond is, lijkt het er naar de Boeing 777 niet veel meer zal uitvliegen. United Airlines maakte zelf al bekend dat het vrijwillig haar 24 Boeing 777-vliegtuigen aan de grond zal houden. Ook twee Japanse vliegtuigmaatschappijen hebben van de Japanse luchtvaartautoriteit de vraag gekregen geen vluchten meer met dit type vliegtuig te organiseren. De Japanse bedrijven hebben tezamen 32 777-vliegtuigen in bezit.

Boeing vraagt ook andere luchtvaartmaatschappijen voorlopig geen vluchten meer te organiseren met vliegtuigen die een P&W4000-motor aan boord hebben. Dat schrijft The Wall Street Journal. De Boeing 777-200 is een ouder model dat al sinds 1995 in gebruik is, en waarvan ook geen nieuwe modellen meer gebouwd worden. In totaal zijn er nog ongeveer 128 toestellen actief. Ze aan de grond houden zou dan ook geen grote impact mogen hebben op de internationale luchtvaart. De voorbije jaren werden wel vaker technische problemen met de P&W4000-motor. Uit het onderzoek moet dus blijken of de motor nog voldoende veiligheid kan garanderen.

Boeing 737 MAX

We kunnen begrijpen dat Boeing geen risico’s meer wil lopen. Het luchtvaartbedrijf heeft er enkele jaren bomvol technische malaise opzitten. Gelukkig kende het incident in Denver geen dodelijke afloop, zoals twee crashes met de Boeing 737 MAX. Die crashes waren het gevolg van slechts functionerende software. De Boeing 737 MAX zou wel opnieuw klaar zijn om commerciële vluchten tot een goed einde te brengen.

boeingluchtvaartzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!