WhatsApp verstrekt meer uitleg bij omstreden nieuw privacybeleid (update)
Update 22/02: 15 mei is de nieuwe deadline om de gebruiksvoorwaarden te accepteren. Doe je dat niet voor die datum, dan zal WhatsApp je account als inactief beschouwen. Je kan dan geen berichten meer lezen of verzenden. Je account blijft nog wel enkele weken bestaan vooraleer het definitief geblokkeerd wordt, zodat je eventueel na 15 mei alsnog de gebruiksvoorwaarden kan accepteren.
Origineel artikel 19/02: In januari kreeg WhatsApp een storm van kritiek over zich heen toen het nieuwe gebruiksvoorwaarden voorstelde. Die zouden ingaan vanaf 8 februari. WhatsApp deed uitschijnen dat je als gebruikers verplicht zou worden om vanaf die datum je data te delen met moederbedrijf Facebook, zelfs als je geen account hebt. Dat zou omwille van Europese privacyregels enkel buiten Europa gebeuren. Het privacybeleid schoot bij gebruikers in het verkeerde keelgat, waardoor velen de overstap maakten naar Signal.
Om de situatie even te laten bekoelen, stopte WhatsApp de nieuwe gebruiksvoorwaarden even in de koelkast. Maar Facebook blijft wel van plan om ze vroeg of laat door te voeren. Via een blogpost wil WhatsApp transparanter uitleggen wat er nu concreet (wel en niet) gaat veranderen voor haar gebruikers. Op die manier hoopt WhatsApp de verwarring op te klaren, zodat haar community beter zal begrijpen wat het nieuwe privacybeleid precies voor hen betekent.
WhatsApp for Business
WhatsApp maakt nu beter duidelijk dat het nieuwe privacybeleid vooral van toepassing is op bedrijfsaccounts. Veel bedrijven maken gebruik van WhatsApp for Business om te communiceren met hun klanten. Facebook gaat zakelijke gebruikers een nieuwe (optionele) tool aanbieden die zij kunnen toepassen om data uit chats met klanten te aggregeren. Data uit chats met klanten zouden bedrijven met de tool kunnen gebruiken voor marketing. WhatsApp zal in de chats ook tonen of een bedrijf gebruik maakt van die dienst.
Wat WhatsApp vooral duidelijk wil maken, is dat persoonlijke chatberichten uit het bereik van Facebook blijven. Chatberichten zijn end-to-end versleuteld zodat WhatsApp niet kan meelezen met je gesprekken. Daar gaat niets aan veranderen. “Mensen verwachten van een app dat ze betrouwbaar en veilig is. We streven ernaar om onze verantwoordelijkheid te nemen van verantwoorde beslissingen te maken”, lezen we in de blogpost.
Iedereen zal in de komende weken nog een informatieve banner krijgen met meer uitleg over het nieuwe privacybeleid. Uiteindelijk zal elke gebruikers akkoord moeten gaan om de app nog te kunnen gebruiken. Een deadline is daarvoor nog niet opgelegd. WhatsApp heeft geleerd van zijn fouten.
Update 22/02: 15 mei is de nieuwe deadline om de gebruiksvoorwaarden te accepteren. Doe je dat niet voor die datum, dan zal WhatsApp je account als inactief beschouwen. Je kan dan geen berichten meer lezen of verzenden. Je account blijft nog wel enkele weken bestaan vooraleer het definitief geblokkeerd wordt, zodat je eventueel na 15 mei alsnog de gebruiksvoorwaarden kan accepteren.
Origineel artikel 19/02: In januari kreeg WhatsApp een storm van kritiek over zich heen toen het nieuwe gebruiksvoorwaarden voorstelde. Die zouden ingaan vanaf 8 februari. WhatsApp deed uitschijnen dat je als gebruikers verplicht zou worden om vanaf die datum je data te delen met moederbedrijf Facebook, zelfs als je geen account hebt. Dat zou omwille van Europese privacyregels enkel buiten Europa gebeuren. Het privacybeleid schoot bij gebruikers in het verkeerde keelgat, waardoor velen de overstap maakten naar Signal.
Om de situatie even te laten bekoelen, stopte WhatsApp de nieuwe gebruiksvoorwaarden even in de koelkast. Maar Facebook blijft wel van plan om ze vroeg of laat door te voeren. Via een blogpost wil WhatsApp transparanter uitleggen wat er nu concreet (wel en niet) gaat veranderen voor haar gebruikers. Op die manier hoopt WhatsApp de verwarring op te klaren, zodat haar community beter zal begrijpen wat het nieuwe privacybeleid precies voor hen betekent.
WhatsApp for Business
WhatsApp maakt nu beter duidelijk dat het nieuwe privacybeleid vooral van toepassing is op bedrijfsaccounts. Veel bedrijven maken gebruik van WhatsApp for Business om te communiceren met hun klanten. Facebook gaat zakelijke gebruikers een nieuwe (optionele) tool aanbieden die zij kunnen toepassen om data uit chats met klanten te aggregeren. Data uit chats met klanten zouden bedrijven met de tool kunnen gebruiken voor marketing. WhatsApp zal in de chats ook tonen of een bedrijf gebruik maakt van die dienst.
Wat WhatsApp vooral duidelijk wil maken, is dat persoonlijke chatberichten uit het bereik van Facebook blijven. Chatberichten zijn end-to-end versleuteld zodat WhatsApp niet kan meelezen met je gesprekken. Daar gaat niets aan veranderen. “Mensen verwachten van een app dat ze betrouwbaar en veilig is. We streven ernaar om onze verantwoordelijkheid te nemen van verantwoorde beslissingen te maken”, lezen we in de blogpost.
Iedereen zal in de komende weken nog een informatieve banner krijgen met meer uitleg over het nieuwe privacybeleid. Uiteindelijk zal elke gebruikers akkoord moeten gaan om de app nog te kunnen gebruiken. Een deadline is daarvoor nog niet opgelegd. WhatsApp heeft geleerd van zijn fouten.