Ford wil in Europa volledig elektrisch zijn tegen 2030
Ford maakt alvast 1 miljard dollar vrij om de fabriek in Keulen om te bouwen. Het wordt Fords eerste productielijn voor EV’s op het continent. In de fabrieken zal de overgang naar 2030 geleidelijk gebeuren. De autobouwer wil tegen 2024 alleen nog maar volledig elektrische en hybridemotoren in zijn aanbod hebben. In 2030 moet ook de vloot voor bedrijven voor tweederde elektrisch of hybride zijn. Particulieren zullen tegen die tijd zelfs geen verbrandingsmotor meer kunnen kiezen. Eerder deze week kondigde het Britse Jaguar-Land Rover al aan dat het volledig elektrisch gaat.
Samenwerking met Volkswagen
In 2019 sloeg Ford de handen in elkaar met Volkswagen. De Amerikanen mogen een beroep doen op het modulaire elektrisch platform van Volkswagen-Audi. Het MEB-platform dient straks als basis voor 15 miljoen elektrische wagens uit die groep. Ford gaat het platform op zijn beurt gebruiken om vanaf 2023 minstens één elektrische wagen te ontwerpen en in massaproductie te laten gaan.
Ford wil in zes jaar tijd meer dan 600.000 wagens afleveren in Europa. Momenteel ligt er nog een ontwerp op tafel voor een tweede Europees model. Met die planning hoopt Ford te voldoen aan de strenge regelgeving die de Europese Unie oplegt om van elektrische voertuigen de norm te maken.
Verschillende Europese landen hebben al ambitieuze plannen uitgewerkt om verbrandingsmotoren op termijn te verbieden. Noorwegen mikt op 2025, terwijl Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk op 2040 en 2050 mikken. België moet zijn ambities nog duidelijk maken, al zou er worden gemikt op 2028.
Ford maakt alvast 1 miljard dollar vrij om de fabriek in Keulen om te bouwen. Het wordt Fords eerste productielijn voor EV’s op het continent. In de fabrieken zal de overgang naar 2030 geleidelijk gebeuren. De autobouwer wil tegen 2024 alleen nog maar volledig elektrische en hybridemotoren in zijn aanbod hebben. In 2030 moet ook de vloot voor bedrijven voor tweederde elektrisch of hybride zijn. Particulieren zullen tegen die tijd zelfs geen verbrandingsmotor meer kunnen kiezen. Eerder deze week kondigde het Britse Jaguar-Land Rover al aan dat het volledig elektrisch gaat.
Samenwerking met Volkswagen
In 2019 sloeg Ford de handen in elkaar met Volkswagen. De Amerikanen mogen een beroep doen op het modulaire elektrisch platform van Volkswagen-Audi. Het MEB-platform dient straks als basis voor 15 miljoen elektrische wagens uit die groep. Ford gaat het platform op zijn beurt gebruiken om vanaf 2023 minstens één elektrische wagen te ontwerpen en in massaproductie te laten gaan.
Ford wil in zes jaar tijd meer dan 600.000 wagens afleveren in Europa. Momenteel ligt er nog een ontwerp op tafel voor een tweede Europees model. Met die planning hoopt Ford te voldoen aan de strenge regelgeving die de Europese Unie oplegt om van elektrische voertuigen de norm te maken.
Verschillende Europese landen hebben al ambitieuze plannen uitgewerkt om verbrandingsmotoren op termijn te verbieden. Noorwegen mikt op 2025, terwijl Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk op 2040 en 2050 mikken. België moet zijn ambities nog duidelijk maken, al zou er worden gemikt op 2028.