Jaguar wil vanaf 2025 alleen nog EV’s bouwen
Tegen 2030 willen de Britten alleen nog maar EV’s verkopen. Verbrandingsmotoren en zelfs hybridemodellen moeten volledig uit het aanbod verdwijnen, zegt Jaguar in een persmededeling. Ook het merk Land Rover zal een elektrificatie ondergaan. In 2030 zou 60 procent van de SUV’s puur elektrisch moeten zijn. Ten laatste tien jaar later moet Land Rover alleen nog elektrische wagens in de aanbieding hebben.
Elektrische toekomst
De Jaguar-Land Rover-groep wil uiteindelijk naar drie platformen toe die compatibel zullen zijn met elektromotoren. De Jaguar-modellen krijgen een ‘Pure Electric Architecture’ als basis. Dat betekent meteen ook dat de XJ-limousine geschrapt wordt. Diens vervanger zal wel geen deel gaan uitmaken van de nieuwe elektrische modellen.
Voor Land Rover zijn er twee platformen aangekondigd. De Electric Modular Architecture (EMA) wordt de basis voor de EV’s en de hybridewagens wordt om het Modular Longitudinal Architecture (MLA) gebouwd. Het is nog niet duidelijk welke SUV (de Range Rover, Discovery of Defender) als eerste geëlektrificeerd zal worden.
Stevige investering
Verder kon Jaguar nog niet veel kwijt over de precieze strategie rond zijn EV’s. Het is ook nog niet duidelijk welke rol de elektrische I-Pace straks zal spelen. De Britse constructeur meldde alvast bijna 2,5 miljard euro te zullen investeren in zijn nieuwe strategie. Tegelijkertijd werd een spaarpot van 40 miljoen euro opzijgezet voor de boetes waaraan Jaguar-Land Rover zich verwacht. In de overgangsperiode naar elektrificatie zal het bedrijf de strengere Europese uitstootnormen mogelijk niet altijd halen.
De Britten zullen ook blijven experimenteren met voertuigen op waterstof. Binnen een jaar test Jaguar auto’s op de weg. De verschuiving naar hernieuwbare energie zal volgens CEO Thierry Bolloré geen gevolgen hebben voor de fabrieken, waar dan ook ter wereld.
Tegen 2030 willen de Britten alleen nog maar EV’s verkopen. Verbrandingsmotoren en zelfs hybridemodellen moeten volledig uit het aanbod verdwijnen, zegt Jaguar in een persmededeling. Ook het merk Land Rover zal een elektrificatie ondergaan. In 2030 zou 60 procent van de SUV’s puur elektrisch moeten zijn. Ten laatste tien jaar later moet Land Rover alleen nog elektrische wagens in de aanbieding hebben.
Elektrische toekomst
De Jaguar-Land Rover-groep wil uiteindelijk naar drie platformen toe die compatibel zullen zijn met elektromotoren. De Jaguar-modellen krijgen een ‘Pure Electric Architecture’ als basis. Dat betekent meteen ook dat de XJ-limousine geschrapt wordt. Diens vervanger zal wel geen deel gaan uitmaken van de nieuwe elektrische modellen.
Voor Land Rover zijn er twee platformen aangekondigd. De Electric Modular Architecture (EMA) wordt de basis voor de EV’s en de hybridewagens wordt om het Modular Longitudinal Architecture (MLA) gebouwd. Het is nog niet duidelijk welke SUV (de Range Rover, Discovery of Defender) als eerste geëlektrificeerd zal worden.
Stevige investering
Verder kon Jaguar nog niet veel kwijt over de precieze strategie rond zijn EV’s. Het is ook nog niet duidelijk welke rol de elektrische I-Pace straks zal spelen. De Britse constructeur meldde alvast bijna 2,5 miljard euro te zullen investeren in zijn nieuwe strategie. Tegelijkertijd werd een spaarpot van 40 miljoen euro opzijgezet voor de boetes waaraan Jaguar-Land Rover zich verwacht. In de overgangsperiode naar elektrificatie zal het bedrijf de strengere Europese uitstootnormen mogelijk niet altijd halen.
De Britten zullen ook blijven experimenteren met voertuigen op waterstof. Binnen een jaar test Jaguar auto’s op de weg. De verschuiving naar hernieuwbare energie zal volgens CEO Thierry Bolloré geen gevolgen hebben voor de fabrieken, waar dan ook ter wereld.