Test

Dit is een popup

Nieuws

Joe Biden onderneemt “agressieve stappen” tegen globaal chiptekort

Halfgeleider tekort chips auto industrie
Computer, Service Occupation, CPU, Control, Education
Amerikaans president Joe Biden en zijn regering ondernemen “agressieve stappen” om het wereldwijde tekort aan halfgeleiders te verhelpen.

Update 18/02: Brian Deese, Biden’s topadviseur voor economische zaken, heeft een brief geschreven naar zijn Taiwanese collega om samen naar een oplossing te zoeken voor het nijpende chiptekort. De Taiwanese minister verklaar in een statement aan Reuters dat de belangrijkste fabrikanten van het land, waaronder marktleider TSMC, de tekorten stilaan aan het wegwerken zijn.


Origineel artikel 12/02: Het nijpende tekort aan processoren heeft grote gevolgen voor de auto-industrie en fabrikanten van next-genspelconsoles. De regering-Biden zal volgens Bloomberg “een decreet ondertekenen dat het probleem van schaarse goederen in kaart moet brengen. Daarbij zal het chipprobleem centraal staan”, luidt het in een mededeling. De overheid wil de vinger op de wonde leggen door te onderzoeken waar het precies misloopt om de meest dringende tekorten te verhelpen. 

Financiële steunmaatregelen 

Op de langere termijn wil de regering-Biden bedrijven belonen als die voor hun chipfabricage naar de VS komen. Chipmakers als Intel en Qualcomm hadden Biden al om extra steun gevraagd. Wat die gunstmaatregelen kunnen inhouden, is nog niet bekend. De fabrikanten denken aan financiële steun of een belastingvermindering, maar historisch gezien ligt dat niet voor de hand. Maar liefst 21 CEO’s, waaronder Bob Swan van Intel, Steve Mollenkopf van Qualcomm and Lisa Su (AMD) schreven de regering-Biden aan over de probleemsituatie. 

Ook problemen in auto-industrie 

De United Auto Workers-vakbond (waar ook General Motors in zit) vraagt de hulp van de Amerikaanse overheid om het chiptekort aan te pakken. Samen met toeleveranciers en het parlement moet er een oplossing gevonden worden. General Motors meldde dat het in drie fabrieken de assemblagelijn voor langere tijd heeft moeten stilleggen. Volgens de vakbond is dit het beste bewijs dat er geïnvesteerd moet worden in productie van essentiële onderdelen op eigen bodem. 

Het onderzoek dat uit het decreet volgt moet 100 dagen duren. De Amerikaanse Nationale Economische Raad en de Nationale Veiligheidsraad focussen op het productieproces van halfgeleiders en geavanceerde verpakkingen, noodzakelijke mineralen en grondstoffen, medische voorraad en batterijen met hoge capaciteit.

Update 18/02: Brian Deese, Biden’s topadviseur voor economische zaken, heeft een brief geschreven naar zijn Taiwanese collega om samen naar een oplossing te zoeken voor het nijpende chiptekort. De Taiwanese minister verklaar in een statement aan Reuters dat de belangrijkste fabrikanten van het land, waaronder marktleider TSMC, de tekorten stilaan aan het wegwerken zijn.


Origineel artikel 12/02: Het nijpende tekort aan processoren heeft grote gevolgen voor de auto-industrie en fabrikanten van next-genspelconsoles. De regering-Biden zal volgens Bloomberg “een decreet ondertekenen dat het probleem van schaarse goederen in kaart moet brengen. Daarbij zal het chipprobleem centraal staan”, luidt het in een mededeling. De overheid wil de vinger op de wonde leggen door te onderzoeken waar het precies misloopt om de meest dringende tekorten te verhelpen. 

Financiële steunmaatregelen 

Op de langere termijn wil de regering-Biden bedrijven belonen als die voor hun chipfabricage naar de VS komen. Chipmakers als Intel en Qualcomm hadden Biden al om extra steun gevraagd. Wat die gunstmaatregelen kunnen inhouden, is nog niet bekend. De fabrikanten denken aan financiële steun of een belastingvermindering, maar historisch gezien ligt dat niet voor de hand. Maar liefst 21 CEO’s, waaronder Bob Swan van Intel, Steve Mollenkopf van Qualcomm and Lisa Su (AMD) schreven de regering-Biden aan over de probleemsituatie. 

Ook problemen in auto-industrie 

De United Auto Workers-vakbond (waar ook General Motors in zit) vraagt de hulp van de Amerikaanse overheid om het chiptekort aan te pakken. Samen met toeleveranciers en het parlement moet er een oplossing gevonden worden. General Motors meldde dat het in drie fabrieken de assemblagelijn voor langere tijd heeft moeten stilleggen. Volgens de vakbond is dit het beste bewijs dat er geïnvesteerd moet worden in productie van essentiële onderdelen op eigen bodem. 

Het onderzoek dat uit het decreet volgt moet 100 dagen duren. De Amerikaanse Nationale Economische Raad en de Nationale Veiligheidsraad focussen op het productieproces van halfgeleiders en geavanceerde verpakkingen, noodzakelijke mineralen en grondstoffen, medische voorraad en batterijen met hoge capaciteit.

autobusinesstelecom

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!