Australië verstuurt wetsvoorstel: Google betaalt straks voor nieuws
Het parlement zal het wetsvoorstel met grote zekerheid goedkeuren. Als dat gebeurt, wordt Australië het eerste land ter wereld dat zoiets klaarspeelt. Het is in primeur dat grote platformen als Google en Facebook zelf in de buidel zullen moeten tasten om nieuwssnippets (korte voorsmaakjes van artikels) te mogen tonen bij hun zoekresultaten.
“Onwerkbare regels” snel ingevoerd
“Het parlement zal zich in de week van 15 februari over het wetsvoorstel buigen”, zei de Australische minister van Financiën Josh Frydenberg. Als ook de oppositie het voorstel goedkeurt, kan de wet nog deze maand van kracht worden. Dat de senaatscommissie geen verdere aanbevelingen gaf, heeft het proces rond het voorstel versneld.
Google en Facebook noemden de nieuwe regeling eerder al onwerkbaar. Ze hebben de voorbije maanden stevig gelobbyd bij Frydenberg en premier Scott Morrison. Maar die hielden voet bij stuk.
Google lanceerde in een verdedigingsmanoeuvre nog haar News Showcase. Op dat platform wil Google op eigen initiatief overeenkomsten sluiten met nieuwsmedia. Of dat van de grond gaat komen nu de regering zijn voorstel doorduwt, is niet duidelijk.
Microsoft blij met wetsvoorstel
Google dreigde er even mee zich terug te trekken op de Australische markt, maar zover komt het wellicht niet. Het zou dan ook erg in de kaarten van Microsoft spelen, dat met zijn zoekmachine Bing meteen zou klaarstaan om de leegte op te vullen.
Microsofts chief legal officer Brad Smith vraagt nu zelfs dat de Amerikaanse regering het Australische pad zou volgen om Google en Facebook te reguleren. Dat zou moeten leiden tot “eerlijkere concurrentie tussen de techreuzen en de uitgevers van nieuwsmedia”, vindt hij. “Microsoft zou er in Australie geen probleem van gemaakt hebben om zich aan de nieuwe wetgeving te houden”, klinkt het.
Het parlement zal het wetsvoorstel met grote zekerheid goedkeuren. Als dat gebeurt, wordt Australië het eerste land ter wereld dat zoiets klaarspeelt. Het is in primeur dat grote platformen als Google en Facebook zelf in de buidel zullen moeten tasten om nieuwssnippets (korte voorsmaakjes van artikels) te mogen tonen bij hun zoekresultaten.
“Onwerkbare regels” snel ingevoerd
“Het parlement zal zich in de week van 15 februari over het wetsvoorstel buigen”, zei de Australische minister van Financiën Josh Frydenberg. Als ook de oppositie het voorstel goedkeurt, kan de wet nog deze maand van kracht worden. Dat de senaatscommissie geen verdere aanbevelingen gaf, heeft het proces rond het voorstel versneld.
Google en Facebook noemden de nieuwe regeling eerder al onwerkbaar. Ze hebben de voorbije maanden stevig gelobbyd bij Frydenberg en premier Scott Morrison. Maar die hielden voet bij stuk.
Google lanceerde in een verdedigingsmanoeuvre nog haar News Showcase. Op dat platform wil Google op eigen initiatief overeenkomsten sluiten met nieuwsmedia. Of dat van de grond gaat komen nu de regering zijn voorstel doorduwt, is niet duidelijk.
Microsoft blij met wetsvoorstel
Google dreigde er even mee zich terug te trekken op de Australische markt, maar zover komt het wellicht niet. Het zou dan ook erg in de kaarten van Microsoft spelen, dat met zijn zoekmachine Bing meteen zou klaarstaan om de leegte op te vullen.
Microsofts chief legal officer Brad Smith vraagt nu zelfs dat de Amerikaanse regering het Australische pad zou volgen om Google en Facebook te reguleren. Dat zou moeten leiden tot “eerlijkere concurrentie tussen de techreuzen en de uitgevers van nieuwsmedia”, vindt hij. “Microsoft zou er in Australie geen probleem van gemaakt hebben om zich aan de nieuwe wetgeving te houden”, klinkt het.