Spotify ziet sterke groei tot meer dan 150 miljoen Premium-leden
In oktober rapporteerden we nog nog dat Spotify voor het eerst de kaap van de 300 miljoen gebruikers had overschreden. Hoewel dit indrukwekkend klinkt, is het getal ondertussen achterhaald. Spotify kende namelijk een enorme groei in het vierde kwartaal. Zo steeg het aantal maandelijks actieve gebruikers tot 345 miljoen. Een stijging van maar liefst 27 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. Wat de Premium-abonnees betreft was er een groei van 24 procent tot 155 miljoen leden.
Minder omzet per gebruiker
The Wall Street Journal ging dieper op deze cijfers in en merkte op dat de omzet per gebruiker daalde met zo’n 8 procent tot 4,26 euro. Dat is niet meteen een probleem voor Spotify, want het is het resultaat van de vele kortingen die het bedrijf aanbiedt. Denk daarbij aan de “0,99 euro voor 3 maanden”-deal die we meermaals zagen verschijnen in 2020. De streamingdienst is ook actief in Rusland en India, waar de abonnementsprijs sowieso lager ligt.
Ondanks de stijgende gebruikersaantallen moest Spotify toch nog een verlies rapporteren van 125 miljoen euro. Dat is minder dan de 209 miljoen van het jaar daarvoor, maar nog steeds substantieel. Een groot deel van de kosten die Spotify maakt komen voort uit investeringen in de toekomst. Zo wordt er bijvoorbeeld nog steeds hard ingezet op podcasts en audiobooks.
Podcasts streamen op Spotify?
Later deze maand heeft Spotify ook nog wat aan te kondigen. Dat zal gebeuren tijdens het digitale “Stream On“-evenement op 22 februari. De hoop van podcasters wereldwijd is momenteel dat ze live zullen kunnen gaan op het platform, in plaats van het enkel te gebruiken als verdeelplatform voor hun content. Een zet die ongetwijfeld nieuwe gebruikers naar Spotify zal lokken.
In oktober rapporteerden we nog nog dat Spotify voor het eerst de kaap van de 300 miljoen gebruikers had overschreden. Hoewel dit indrukwekkend klinkt, is het getal ondertussen achterhaald. Spotify kende namelijk een enorme groei in het vierde kwartaal. Zo steeg het aantal maandelijks actieve gebruikers tot 345 miljoen. Een stijging van maar liefst 27 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. Wat de Premium-abonnees betreft was er een groei van 24 procent tot 155 miljoen leden.
Minder omzet per gebruiker
The Wall Street Journal ging dieper op deze cijfers in en merkte op dat de omzet per gebruiker daalde met zo’n 8 procent tot 4,26 euro. Dat is niet meteen een probleem voor Spotify, want het is het resultaat van de vele kortingen die het bedrijf aanbiedt. Denk daarbij aan de “0,99 euro voor 3 maanden”-deal die we meermaals zagen verschijnen in 2020. De streamingdienst is ook actief in Rusland en India, waar de abonnementsprijs sowieso lager ligt.
Ondanks de stijgende gebruikersaantallen moest Spotify toch nog een verlies rapporteren van 125 miljoen euro. Dat is minder dan de 209 miljoen van het jaar daarvoor, maar nog steeds substantieel. Een groot deel van de kosten die Spotify maakt komen voort uit investeringen in de toekomst. Zo wordt er bijvoorbeeld nog steeds hard ingezet op podcasts en audiobooks.
Podcasts streamen op Spotify?
Later deze maand heeft Spotify ook nog wat aan te kondigen. Dat zal gebeuren tijdens het digitale “Stream On“-evenement op 22 februari. De hoop van podcasters wereldwijd is momenteel dat ze live zullen kunnen gaan op het platform, in plaats van het enkel te gebruiken als verdeelplatform voor hun content. Een zet die ongetwijfeld nieuwe gebruikers naar Spotify zal lokken.