Tesla wil licentie voor Autopilot delen met andere merken
Tesla-CEO Elon Musk onthulde die nieuwe strategie bij het overlopen van de bedrijfsresultaten van het vierde kwartaal. Meer zelfs, “We hebben al enkele verkennende gesprekken gevoerd met andere constructeurs over het uitbesteden van Autopilot”, liet Musk weten.
Klaar om basissoftware te delen
Tesla heeft ondertussen al voortgebouwd op zijn standaardversie van Autopilot. Eind vorig jaar verscheen de betaversie van het Full Self-Driving-systeem (FSD). Musk en de zijnen lijken nu klaar om de basissoftware van Autopilot te delen. Het gaat in essentie om een geavanceerde cruise control: Advanced Driver Assistance (ADAS). De software is hoofdzakelijk ontwikkeld voor snelwegkilometers.
Musk zei in de vergadering dat hij wel eerst verder de capaciteiten van zijn FSD wil blijven uitbouwen en onderzoeken, alvorens licentie-overeenkomsten te sluiten met andere autobouwers. “Het is alvast niet Tesla’s filosie om muren te bouwen rond het bedrijf en eigen technologie compleet af te schermen”, zei Musk. “We willen onze kennis graag delen.” Bovendien was Tesla al van plan om zijn Supercharger-netwerk van laadstations te delen met andere merken.
Menselijke bestuurder overbodig maken
Allereerst wil Tesla graag zo snel mogelijk de betrouwbaarheid van zijn autonoom rijsysteem verder opdrijven. Zogenaamde neurale netwerken, met geavanceerde AI die sneller correcte beslissingen kan nemen dan een menselijke bestuurder.
Tesla wil zich onderscheiden van andere autobouwers door zijn systemen te bouwen rond slimme camera’s. In een niet zo bescheiden moment liet Musk optekenen dat Tesla “de beste leersystemen bezit voor neurale netwerken, met grote voorsprong zelfs.”
“Ook die kennis kunnen we later aanbieden als dienst. Door dat leersysteem te laten trainen met videodata, wordt onze software straks even betrouwbaar als een menselijke bestuurder (100%). Daarna mikken we op 200 en uiteindelijk 2000 procent betrouwbaarheid”, besluit de CEO.
Tesla-CEO Elon Musk onthulde die nieuwe strategie bij het overlopen van de bedrijfsresultaten van het vierde kwartaal. Meer zelfs, “We hebben al enkele verkennende gesprekken gevoerd met andere constructeurs over het uitbesteden van Autopilot”, liet Musk weten.
Klaar om basissoftware te delen
Tesla heeft ondertussen al voortgebouwd op zijn standaardversie van Autopilot. Eind vorig jaar verscheen de betaversie van het Full Self-Driving-systeem (FSD). Musk en de zijnen lijken nu klaar om de basissoftware van Autopilot te delen. Het gaat in essentie om een geavanceerde cruise control: Advanced Driver Assistance (ADAS). De software is hoofdzakelijk ontwikkeld voor snelwegkilometers.
Musk zei in de vergadering dat hij wel eerst verder de capaciteiten van zijn FSD wil blijven uitbouwen en onderzoeken, alvorens licentie-overeenkomsten te sluiten met andere autobouwers. “Het is alvast niet Tesla’s filosie om muren te bouwen rond het bedrijf en eigen technologie compleet af te schermen”, zei Musk. “We willen onze kennis graag delen.” Bovendien was Tesla al van plan om zijn Supercharger-netwerk van laadstations te delen met andere merken.
Menselijke bestuurder overbodig maken
Allereerst wil Tesla graag zo snel mogelijk de betrouwbaarheid van zijn autonoom rijsysteem verder opdrijven. Zogenaamde neurale netwerken, met geavanceerde AI die sneller correcte beslissingen kan nemen dan een menselijke bestuurder.
Tesla wil zich onderscheiden van andere autobouwers door zijn systemen te bouwen rond slimme camera’s. In een niet zo bescheiden moment liet Musk optekenen dat Tesla “de beste leersystemen bezit voor neurale netwerken, met grote voorsprong zelfs.”
“Ook die kennis kunnen we later aanbieden als dienst. Door dat leersysteem te laten trainen met videodata, wordt onze software straks even betrouwbaar als een menselijke bestuurder (100%). Daarna mikken we op 200 en uiteindelijk 2000 procent betrouwbaarheid”, besluit de CEO.