Gaf Google Facebook reclamevoordeel in geheime deal?
De aanklacht in de rechtszaak luidt dat Facebook met een deel van zijn eigen reclameplatform is gestopt. In 2017 testte het een nieuw systeem om online advertenties te verkopen, niet erg verschillend van Googles werkwijze. Facebook kwam daarop terug en stapte samen met een aantal andere bedrijven in Open Bidding, een gezamenlijk reclameplatform van Google. Daar zou Facebook oneerlijke voordelen gekregen hebben tegenover de andere deelnemers.
“Google trok Facebook voor in advertentieveilingen”
Zo zou Google aan Facebook meer tijd geven om op advertenties te bieden en verkreeg het data om een beter inzicht te krijgen in het doelpubliek. Vervolgens zou Facebook de afspraak gemaakt hebben om op 90 procent van de reclameveilingen te bieden als het doelpubliek duidelijk gedefinieerd was. Daarnaast beloofde Facebook mogelijk om 500 miljoen dollar uit te geven op Googles reclameplatform.
Bij de aanklagers is te horen dat Google de andere bedrijven benadeeld zou hebben. Facebook zou ook standaard heel wat advertentieveilingen winnen, zonder voldoende mogelijkheid op concurrentie.
“Afspraken zijn geen concurrentievervalsing”
Volgens Google en Facebook is er geen sprake van concurrentievervalsing. “Ze zijn net bevorderlijk voor de concurrentie”, liet een woordvoerder van Facebook optekenen. Volgens Google is de afspraak voor de rechtszaak verkeerd geïnterpreteerd, zo liet de zoekreus weten in een mededeling.
De twee techgiganten liepen eerder al tegen klachten aan, als een gevolg van hun dominante posities in de onlinewereld. Critici vinden dat Google een ‘illegaal monopolie’ heeft als het over de zoekmachine gaat en de advertenties erop. Vorig jaar stelde de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) dat Facebooks overname van Instagram en WhatsApp illegaal gebeurde.
De aanklacht in de rechtszaak luidt dat Facebook met een deel van zijn eigen reclameplatform is gestopt. In 2017 testte het een nieuw systeem om online advertenties te verkopen, niet erg verschillend van Googles werkwijze. Facebook kwam daarop terug en stapte samen met een aantal andere bedrijven in Open Bidding, een gezamenlijk reclameplatform van Google. Daar zou Facebook oneerlijke voordelen gekregen hebben tegenover de andere deelnemers.
“Google trok Facebook voor in advertentieveilingen”
Zo zou Google aan Facebook meer tijd geven om op advertenties te bieden en verkreeg het data om een beter inzicht te krijgen in het doelpubliek. Vervolgens zou Facebook de afspraak gemaakt hebben om op 90 procent van de reclameveilingen te bieden als het doelpubliek duidelijk gedefinieerd was. Daarnaast beloofde Facebook mogelijk om 500 miljoen dollar uit te geven op Googles reclameplatform.
Bij de aanklagers is te horen dat Google de andere bedrijven benadeeld zou hebben. Facebook zou ook standaard heel wat advertentieveilingen winnen, zonder voldoende mogelijkheid op concurrentie.
“Afspraken zijn geen concurrentievervalsing”
Volgens Google en Facebook is er geen sprake van concurrentievervalsing. “Ze zijn net bevorderlijk voor de concurrentie”, liet een woordvoerder van Facebook optekenen. Volgens Google is de afspraak voor de rechtszaak verkeerd geïnterpreteerd, zo liet de zoekreus weten in een mededeling.
De twee techgiganten liepen eerder al tegen klachten aan, als een gevolg van hun dominante posities in de onlinewereld. Critici vinden dat Google een ‘illegaal monopolie’ heeft als het over de zoekmachine gaat en de advertenties erop. Vorig jaar stelde de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) dat Facebooks overname van Instagram en WhatsApp illegaal gebeurde.