Test

Dit is een popup

Tesla roept 138.000 wagens terug door touchproblemen (update)

Het gaat voornamelijk om oudere modellen van de Model S en Model X. Door een bug in de software werken de touchscreendisplays niet meer naar behoren.

Update op 02/02/2021: Ondertussen is duidelijk geworden dat Tesla onder druk van de NHTSA in de VS 135.000 wagens moet terugroepen. De terugroepactie gaat van start op 30 maart. Technici bij Tesla zullen de onderdelen in kwestie gratis vervangen. Doorgaans kan het vijf tot zes jaar duren voordat de problemen zich voordoen, maar de NHTSA neemt geen risico’s. Of de terugroepactie ook bij ons zal plaatsvinden, is nog niet duidelijk. 

Origineel artikel van 15/01/2021: Problemen voor Tesla in de Verenigde Staten. Het NHTSA, een overheidsinstelling voor verkeersveiligheid, heeft bij de autobouwer een schriftelijk verzoek ingediend om meer dan 150.000 wagens van de wegen te halen. Reuters maakte die brief openbaar. Meerdere gebruikers dienden bij de mobiliteitsregulator klachten in over een defect touchscreendisplay van het infotainmentsysteem. Klachten variëren van bepaalde features die niet meer werken zoals de airconditioning of parkeersensoren, tot het volledig uitvallen van het infotainmentsysteem.

Uit de klachten blijkt dat dit voornamelijk oudere Tesla-wagens uit de Model S en Model X-reeks lijkt te treffen die zijn gebouwd voor het jaar 2019. Het Amerikaanse verkeersveiligheidsinstituut onderzocht de klachten en hun onderzoek wijst naar de software van de wagens. De MCU-software die het infotainmentsysteem zou een beperkte levenscyclus hebben. Binnen maximaal 10 jaar zou de software volledig stoppen met werken, en bij veel chauffeurs gebeurt dat dus al vroeger.

Model S

1 op 10 wagens

Omdat het technische defect de veiligheid van chauffeurs en andere weggebruikers in gevaar kan brengen, vraagt NHTSA Tesla om de defecte wagens terug te roepen. In totaal zou het gaan om net iets meer dan 158.000 wagens. Voor Tesla is dat wel een aanzienlijk aantal. Tijdens het succesjaar 2020 rolde de miljoenste Tesla-wagen van de productiebanden. Tesla zou dus bijna één op tien van haar totale wagenproductie terug moeten roepen.

Het schriftelijk verzoek betekent wel nog geen wettelijke verplichting voor Tesla om daar op in te gaan. Maar als Tesla besluit om het verzoek van de autoriteit te weigeren, zullen ze daarvoor een goede argumentatie en compensatieplan voor moeten voorleggen. Tesla heeft eerder al eens mea culpa geslagen voor de softwareproblemen van haar oudere wagens. De wagenfabrikant beloofde chauffeurs om kosten die zij al gemaakt hadden om hun infotainmentsysteem te laten repareren volledig terug te betalen. Maar dat lijkt nog niet voldoende te zijn om misnoegde chauffeurs weer tevreden te stellen.

Update op 02/02/2021: Ondertussen is duidelijk geworden dat Tesla onder druk van de NHTSA in de VS 135.000 wagens moet terugroepen. De terugroepactie gaat van start op 30 maart. Technici bij Tesla zullen de onderdelen in kwestie gratis vervangen. Doorgaans kan het vijf tot zes jaar duren voordat de problemen zich voordoen, maar de NHTSA neemt geen risico’s. Of de terugroepactie ook bij ons zal plaatsvinden, is nog niet duidelijk. 

Origineel artikel van 15/01/2021: Problemen voor Tesla in de Verenigde Staten. Het NHTSA, een overheidsinstelling voor verkeersveiligheid, heeft bij de autobouwer een schriftelijk verzoek ingediend om meer dan 150.000 wagens van de wegen te halen. Reuters maakte die brief openbaar. Meerdere gebruikers dienden bij de mobiliteitsregulator klachten in over een defect touchscreendisplay van het infotainmentsysteem. Klachten variëren van bepaalde features die niet meer werken zoals de airconditioning of parkeersensoren, tot het volledig uitvallen van het infotainmentsysteem.

Uit de klachten blijkt dat dit voornamelijk oudere Tesla-wagens uit de Model S en Model X-reeks lijkt te treffen die zijn gebouwd voor het jaar 2019. Het Amerikaanse verkeersveiligheidsinstituut onderzocht de klachten en hun onderzoek wijst naar de software van de wagens. De MCU-software die het infotainmentsysteem zou een beperkte levenscyclus hebben. Binnen maximaal 10 jaar zou de software volledig stoppen met werken, en bij veel chauffeurs gebeurt dat dus al vroeger.

Model S

1 op 10 wagens

Omdat het technische defect de veiligheid van chauffeurs en andere weggebruikers in gevaar kan brengen, vraagt NHTSA Tesla om de defecte wagens terug te roepen. In totaal zou het gaan om net iets meer dan 158.000 wagens. Voor Tesla is dat wel een aanzienlijk aantal. Tijdens het succesjaar 2020 rolde de miljoenste Tesla-wagen van de productiebanden. Tesla zou dus bijna één op tien van haar totale wagenproductie terug moeten roepen.

Het schriftelijk verzoek betekent wel nog geen wettelijke verplichting voor Tesla om daar op in te gaan. Maar als Tesla besluit om het verzoek van de autoriteit te weigeren, zullen ze daarvoor een goede argumentatie en compensatieplan voor moeten voorleggen. Tesla heeft eerder al eens mea culpa geslagen voor de softwareproblemen van haar oudere wagens. De wagenfabrikant beloofde chauffeurs om kosten die zij al gemaakt hadden om hun infotainmentsysteem te laten repareren volledig terug te betalen. Maar dat lijkt nog niet voldoende te zijn om misnoegde chauffeurs weer tevreden te stellen.

Connected Carmodel stesla

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!