Audi bouwt 10.000 auto’s minder door tekort aan chips
De tekorten aan chips beginnen in meerdere sectoren voelbaar te worden. Wat begon met leveringsproblemen voor fabrikanten van CPU’s en GPU’s, verlegt zich nu stilaan ook naar de autosector. Verschillende autobouwers, waaronder Volkswagen, Nissan en Ford hebben hun productie al moeten minderen of stilleggen.
Verrast door sterke automarkt
Audi-CEO Markus Duesmann liet aan Financial Times weten dat zijn bedrijf maar liefst 10.000 wagens minder zal produceren in het eerst kwartaal van 2021. Meer dan 10.000 arbeiders zijn zo economisch werkloos. Moederbedrijf Volkswagen kampt met dezelfde problemen, net als de Japanse autobouwer Honda.
Volgens Duesmann hebben constructeurs zich laten verrassen. Na een povere start in 2020, pikte de autoverkoop onverwacht sneller op aan het einde van vorig jaar. “Iedereen werd verrast door de sterkte van de markt”, luidde het. Nieuwe chips bestellen was niet eenvoudig, omdat de halfgeleiders een heel breed toepassingsgebied hebben.
Tekort aan halfgeleiders
Ford laat een fabriek in de V.S. die SUV’s bouwt draaien, maar met een basisbezetting. Later dit jaar denkt de autobouwer zijn fabriek wel te moeten stilleggen. Dat geldt ook voor Nissan met zijn productiehallen in het Japanse Oppama.
In december liet het Duitse Volkswagen al weten dat de productie in Europa, Noord-Amerika en China op een lager pitje wordt gezet. Bovendien beginnen te korten nu ook voelbaar te worden bij Fiat Chrysler en Toyota. Beide autofabrikanten hebben laten weten dat ze productieproblemen hebben door het tekort aan halfgeleiders.
Pandemie
Het tekort aan halfgeleiders is een na-effect van het feit dat veel autobouwers in het begin van de pandemie hun fabrieken verschillende weken of maanden hebben moeten stilleggen. Nadien kwam alles tegelijk weer op gang waardoor ook de leveringen van halfgeleiders niet bij te houden waren.
Het nadelige aan deze zaak is dat moderne wagens steeds afhankelijker zijn van technologie die vroeger ondenkbaar was. Nieuwe auto’s hebben tegenwoordig standaard uitgebreide veiligheids- en infotainmentfuncties aan boord. Een tweede factor waardoor de vraag naar chips is gestegen.
De tekorten aan chips beginnen in meerdere sectoren voelbaar te worden. Wat begon met leveringsproblemen voor fabrikanten van CPU’s en GPU’s, verlegt zich nu stilaan ook naar de autosector. Verschillende autobouwers, waaronder Volkswagen, Nissan en Ford hebben hun productie al moeten minderen of stilleggen.
Verrast door sterke automarkt
Audi-CEO Markus Duesmann liet aan Financial Times weten dat zijn bedrijf maar liefst 10.000 wagens minder zal produceren in het eerst kwartaal van 2021. Meer dan 10.000 arbeiders zijn zo economisch werkloos. Moederbedrijf Volkswagen kampt met dezelfde problemen, net als de Japanse autobouwer Honda.
Volgens Duesmann hebben constructeurs zich laten verrassen. Na een povere start in 2020, pikte de autoverkoop onverwacht sneller op aan het einde van vorig jaar. “Iedereen werd verrast door de sterkte van de markt”, luidde het. Nieuwe chips bestellen was niet eenvoudig, omdat de halfgeleiders een heel breed toepassingsgebied hebben.
Tekort aan halfgeleiders
Ford laat een fabriek in de V.S. die SUV’s bouwt draaien, maar met een basisbezetting. Later dit jaar denkt de autobouwer zijn fabriek wel te moeten stilleggen. Dat geldt ook voor Nissan met zijn productiehallen in het Japanse Oppama.
In december liet het Duitse Volkswagen al weten dat de productie in Europa, Noord-Amerika en China op een lager pitje wordt gezet. Bovendien beginnen te korten nu ook voelbaar te worden bij Fiat Chrysler en Toyota. Beide autofabrikanten hebben laten weten dat ze productieproblemen hebben door het tekort aan halfgeleiders.
Pandemie
Het tekort aan halfgeleiders is een na-effect van het feit dat veel autobouwers in het begin van de pandemie hun fabrieken verschillende weken of maanden hebben moeten stilleggen. Nadien kwam alles tegelijk weer op gang waardoor ook de leveringen van halfgeleiders niet bij te houden waren.
Het nadelige aan deze zaak is dat moderne wagens steeds afhankelijker zijn van technologie die vroeger ondenkbaar was. Nieuwe auto’s hebben tegenwoordig standaard uitgebreide veiligheids- en infotainmentfuncties aan boord. Een tweede factor waardoor de vraag naar chips is gestegen.