Facebook plaatst advertentie met kritiek op Apple in papieren kranten
Lezers van de kranten New York Times, Washington Post en Wall Street Journal konden vandaag een opvallende, paginagrote advertentie terugvinden in hun krant. Facebook kopt er dat ze “opkomen tegen Apple, voor kleine bedrijven van overal”. Daarmee maken ze publiekelijk hun standpunt duidelijk tegenover de opkomende privacy-veranderingen in iOS 14.
Uitgesteld
Die veranderingen hadden er al eerder moeten komen, maar Apple stelde ze uit naar 2021. Specifiek gaat het erover dat Apple wil dat gebruikers specifiek hun toestemming moeten geven voor in-app tracking voor gepersonaliseerde advertenties. Momenteel maken ze gebruik van een opt-out model, waarbij gebruikers die geen gepersonaliseerde advertenties te zien willen krijgen hun toestemming om hun gedrag te tracken, kunnen intrekken.
Facebooks Audience Network
En deze verandering was niet naar de zin van Facebook, dat uitgebreid gebruik maakt van tracking om gepersonaliseerde advertenties te kunnen aanbieden. Facebook beweert nu in de advertentie dat de veranderingen van Apple verwoestend zullen zijn voor kleine bedrijven, die afhankelijk zijn van het advertentienetwerk van Facebook om hun verkoop te stimuleren.
Naast de advertentie in de papieren kranten lanceerde Facebook ook een website ‘speak up for small business’ waar kleine bedrijven aan het woord gelaten worden om de impact van de veranderingen inzake privacy van Apple voor hen uit de doeken te doen.
Apple
Apple is echter vastberaden om de privacy van zijn gebruikers voorop te stellen en heeft eerder al duidelijk gemaakt dat het de nieuwe feature niet nog eens zal uitstellen. Op de laatste stunt van Facebook heeft de iPhoneproducent nog niet gereageerd.
Enkele weken geleden lagen de twee technologiegiganten ook al met elkaar in de clinch. Toen schreef Apple een bericht aan mensenrechten- en privacy-organisaties over de benadering van Facebook ten aanzien van het volgen van gebruikers voor gepersonaliseerde advertenties. Facebook zou op hun beurt beweren dat Apple haar gebruikers probeert af te leiden van het eigen privacy-probleem.
Wellicht hebben we hierover het laatste nog niet gezien.
Lezers van de kranten New York Times, Washington Post en Wall Street Journal konden vandaag een opvallende, paginagrote advertentie terugvinden in hun krant. Facebook kopt er dat ze “opkomen tegen Apple, voor kleine bedrijven van overal”. Daarmee maken ze publiekelijk hun standpunt duidelijk tegenover de opkomende privacy-veranderingen in iOS 14.
Uitgesteld
Die veranderingen hadden er al eerder moeten komen, maar Apple stelde ze uit naar 2021. Specifiek gaat het erover dat Apple wil dat gebruikers specifiek hun toestemming moeten geven voor in-app tracking voor gepersonaliseerde advertenties. Momenteel maken ze gebruik van een opt-out model, waarbij gebruikers die geen gepersonaliseerde advertenties te zien willen krijgen hun toestemming om hun gedrag te tracken, kunnen intrekken.
Facebooks Audience Network
En deze verandering was niet naar de zin van Facebook, dat uitgebreid gebruik maakt van tracking om gepersonaliseerde advertenties te kunnen aanbieden. Facebook beweert nu in de advertentie dat de veranderingen van Apple verwoestend zullen zijn voor kleine bedrijven, die afhankelijk zijn van het advertentienetwerk van Facebook om hun verkoop te stimuleren.
Naast de advertentie in de papieren kranten lanceerde Facebook ook een website ‘speak up for small business’ waar kleine bedrijven aan het woord gelaten worden om de impact van de veranderingen inzake privacy van Apple voor hen uit de doeken te doen.
Apple
Apple is echter vastberaden om de privacy van zijn gebruikers voorop te stellen en heeft eerder al duidelijk gemaakt dat het de nieuwe feature niet nog eens zal uitstellen. Op de laatste stunt van Facebook heeft de iPhoneproducent nog niet gereageerd.
Enkele weken geleden lagen de twee technologiegiganten ook al met elkaar in de clinch. Toen schreef Apple een bericht aan mensenrechten- en privacy-organisaties over de benadering van Facebook ten aanzien van het volgen van gebruikers voor gepersonaliseerde advertenties. Facebook zou op hun beurt beweren dat Apple haar gebruikers probeert af te leiden van het eigen privacy-probleem.
Wellicht hebben we hierover het laatste nog niet gezien.