Facebook News zal journalisten in VK betalen voor artikels
Vanaf volgende maand start Facebook in het Verenigd Koninkrijk met Facebook News, een nieuwe tabblad waaronder het interessantste nieuws van de dag zal verschijnen. En daarvoor zal het socialmediabedrijf beroep doen op uitgeverijen en hun journalisten. Jaarlijks zouden zij tientallen miljoenen ponden kunnen verdienen door licenties voor hun content aan Facebook te verkopen. Daarmee wil Facebook informatief, betrouwbaar en relevant nieuws brengen.
Samenwerking met traditionele nieuwsmedia
Daarvoor werden al samenwerkingen met een tiental uitgeverijen in het Verenigd Koninkrijk opgezet, zoals Guardian Media Group – uitgever van titels als ‘Daily Mirror’ – The Economist , Wired en Conde Nast. Facebook hoopt ook nog andere grote namen binnen te halen. Zo ontbreekt bijvoorbeeld uitgeverij News UK van Rupert Murdoch nog op de lijst.
Naast een geldbedrag kunnen de uitgeverijen zich volgens Facebook ook verwachten aan een nieuw publiek. Daaruit volgt dan weer een verhoogde aandacht en interesse vanuit lezers voor abonnementen en vanuit adverteerders voor reclamecampagnes. Win-win dus volgens Facebook.
Al getest in de VS
Facebook News bestaat al langer in de Verenigde Staten en biedt een overzicht van algemeen en gepersonaliseerd nieuws aan. Volgens Sarah Brown, hoofd nieuwe partnerschappen bij Facebook, zullen de curatoren van het nieuwsoverzicht belang hechten aan de kwaliteit van de verslaggeving en het correct gebruik van bronnen bij de selectie van artikels.
In Amerika werd het nieuwe tabblad al goed onthaald. Daar zou 95% van de lezers die van Facebook News afkomstig zijn, nog nooit eerder in contact gekomen zijn met de uitgeverij in kwestie. Dat het publiek van de traditionele nieuwsdiensten zo vergroot wordt, zou dus alvast kloppen.
De nieuwe nieuwsdienst van Facebook zal binnenkort ook in Frankrijk en Duitsland gelanceerd worden. Om deze ook in België te implementeren zijn nog geen plannen.
Vanaf volgende maand start Facebook in het Verenigd Koninkrijk met Facebook News, een nieuwe tabblad waaronder het interessantste nieuws van de dag zal verschijnen. En daarvoor zal het socialmediabedrijf beroep doen op uitgeverijen en hun journalisten. Jaarlijks zouden zij tientallen miljoenen ponden kunnen verdienen door licenties voor hun content aan Facebook te verkopen. Daarmee wil Facebook informatief, betrouwbaar en relevant nieuws brengen.
Samenwerking met traditionele nieuwsmedia
Daarvoor werden al samenwerkingen met een tiental uitgeverijen in het Verenigd Koninkrijk opgezet, zoals Guardian Media Group – uitgever van titels als ‘Daily Mirror’ – The Economist , Wired en Conde Nast. Facebook hoopt ook nog andere grote namen binnen te halen. Zo ontbreekt bijvoorbeeld uitgeverij News UK van Rupert Murdoch nog op de lijst.
Naast een geldbedrag kunnen de uitgeverijen zich volgens Facebook ook verwachten aan een nieuw publiek. Daaruit volgt dan weer een verhoogde aandacht en interesse vanuit lezers voor abonnementen en vanuit adverteerders voor reclamecampagnes. Win-win dus volgens Facebook.
Al getest in de VS
Facebook News bestaat al langer in de Verenigde Staten en biedt een overzicht van algemeen en gepersonaliseerd nieuws aan. Volgens Sarah Brown, hoofd nieuwe partnerschappen bij Facebook, zullen de curatoren van het nieuwsoverzicht belang hechten aan de kwaliteit van de verslaggeving en het correct gebruik van bronnen bij de selectie van artikels.
In Amerika werd het nieuwe tabblad al goed onthaald. Daar zou 95% van de lezers die van Facebook News afkomstig zijn, nog nooit eerder in contact gekomen zijn met de uitgeverij in kwestie. Dat het publiek van de traditionele nieuwsdiensten zo vergroot wordt, zou dus alvast kloppen.
De nieuwe nieuwsdienst van Facebook zal binnenkort ook in Frankrijk en Duitsland gelanceerd worden. Om deze ook in België te implementeren zijn nog geen plannen.