Test

Dit is een popup

Volvo’s elektrische zware vrachtwagens verschijnen in 2022

Vrachtwagen
De elektrische 'heavy duty' vrachtwagens van Volvo zullen vanaf 2022 voor het eerst de weg op gaan. Het is een van de eerste fabrikanten die in 2021 begint met de verkoop van elektrische vrachtwagens die op zwaar werk zijn berekend.

Volvo laat weten dat de vrachtwagens een bereik hebben van maximaal driehonderd kilometer, afhankelijk van de configuratie van de batterij. De fabrikant heeft al een aantal elektrische vrachtwagens op de markt, waaronder de Volvo FE Electric en FL Electric, maar deze wegen minder en kunnen ook een lager gewicht vervoeren.

© Volvo

De nieuwe zware vrachtwagens zijn elektrische versies van de Volvo FH, FM en FMX. Deze worden voornamelijk ingezet voor regionaal vervoer en stadsbouw. Omdat de elektrische vrachtwagens bedoeld zijn om korte stops te maken tussen bijvoorbeeld betoncentrales en bouwlocaties, is het relatief korte bereik geen probleem.

Tesla werkt nog altijd aan de zware vrachtwagen Semi, die nog vóór die van Volvo moet uitkomen. De Semi is echter niet bedoelt voor constructie, maar voor taken met een langere afstand, tussen de vijfhonderd en achthonderd kilometer. Daimler en Waymo werken samen aan een volledig zelfrijdende vrachtwagen.

Volvo laat weten dat de vrachtwagens een bereik hebben van maximaal driehonderd kilometer, afhankelijk van de configuratie van de batterij. De fabrikant heeft al een aantal elektrische vrachtwagens op de markt, waaronder de Volvo FE Electric en FL Electric, maar deze wegen minder en kunnen ook een lager gewicht vervoeren.

© Volvo

De nieuwe zware vrachtwagens zijn elektrische versies van de Volvo FH, FM en FMX. Deze worden voornamelijk ingezet voor regionaal vervoer en stadsbouw. Omdat de elektrische vrachtwagens bedoeld zijn om korte stops te maken tussen bijvoorbeeld betoncentrales en bouwlocaties, is het relatief korte bereik geen probleem.

Tesla werkt nog altijd aan de zware vrachtwagen Semi, die nog vóór die van Volvo moet uitkomen. De Semi is echter niet bedoelt voor constructie, maar voor taken met een langere afstand, tussen de vijfhonderd en achthonderd kilometer. Daimler en Waymo werken samen aan een volledig zelfrijdende vrachtwagen.

Connected Carvolvo

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!