Twitter wil ‘Read Before You Retweet’-melding voor iedereen beschikbaar maken
Twitter begon in juni met het testen van een nieuwe functie: een melding die je krijgt wanneer je een artikel retweet zonder het eerst te lezen. Zo willen ze ervoor zorgen dat je verder kijkt dan de vaak opzettelijk misleidende titel. Het socialemediaplatform wil op deze manier geïnformeerde discussies promoten. De melding is slechts een aanbeveling en geen verplichting, wie wil kan de pop-up gewoon negeren.
Positief effect
Via het officiële communicatiekanaal van Twitter lieten ze weten dat de meldingen een positief effect hadden. Na het zien van de melding zouden gebruikers 40% vaker een artikel openen. Retweets zouden ook meer geïnformeerd gebeuren. Het aantal gebruikers dat een artikel effectief leest vooraleer het te delen met volgers zou gestegen zijn met 33%.
De laatste conclusie die ze trekken is dat ‘sommigen’ het artikel niet hadden geretweet nadat ze het gelezen hadden. Deze conclusie is echter weinigzeggend.
Kleiner en voor iedereen
In de toekomst willen ze er nog voor zorgen dat wie de melding al eens kreeg, daarna een kleinere pop-up zal krijgen. Bovendien willen ze de melding een vast onderdeel van de app maken. De tests werden afgelopen maanden gevoerd bij Androidgebruikers en de testfunctie was ook niet wereldwijd beschikbaar. Daar willen ze nu verandering in brengen.
Richting een gezondere online omgeving
Verschillende sociale media, waaronder Twitter en Facebook, beloofden onlangs nog om zich actiever in te zetten tegen het voorkomen van haatboodschappen. Door het controleren van de verspreiding van fake news via de nieuwe ‘Read Before You Retweet’-melding zet Twitter hiermee een belangrijke stap in de goede richting. Daarnaast kunnen gebruikers van Twitter ook reacties op tweets uitschakelen en experimenteren ze met een algoritme dat mogelijks schadelijke tweets zou kunnen herkennen. Schrijvers van zo’n tweets zouden in de toekomst dus ook een melding kunnen krijgen om twee keer na te denken voordat ze de boodschap de wereld in sturen.
Twitter begon in juni met het testen van een nieuwe functie: een melding die je krijgt wanneer je een artikel retweet zonder het eerst te lezen. Zo willen ze ervoor zorgen dat je verder kijkt dan de vaak opzettelijk misleidende titel. Het socialemediaplatform wil op deze manier geïnformeerde discussies promoten. De melding is slechts een aanbeveling en geen verplichting, wie wil kan de pop-up gewoon negeren.
Positief effect
Via het officiële communicatiekanaal van Twitter lieten ze weten dat de meldingen een positief effect hadden. Na het zien van de melding zouden gebruikers 40% vaker een artikel openen. Retweets zouden ook meer geïnformeerd gebeuren. Het aantal gebruikers dat een artikel effectief leest vooraleer het te delen met volgers zou gestegen zijn met 33%.
De laatste conclusie die ze trekken is dat ‘sommigen’ het artikel niet hadden geretweet nadat ze het gelezen hadden. Deze conclusie is echter weinigzeggend.
Kleiner en voor iedereen
In de toekomst willen ze er nog voor zorgen dat wie de melding al eens kreeg, daarna een kleinere pop-up zal krijgen. Bovendien willen ze de melding een vast onderdeel van de app maken. De tests werden afgelopen maanden gevoerd bij Androidgebruikers en de testfunctie was ook niet wereldwijd beschikbaar. Daar willen ze nu verandering in brengen.
Richting een gezondere online omgeving
Verschillende sociale media, waaronder Twitter en Facebook, beloofden onlangs nog om zich actiever in te zetten tegen het voorkomen van haatboodschappen. Door het controleren van de verspreiding van fake news via de nieuwe ‘Read Before You Retweet’-melding zet Twitter hiermee een belangrijke stap in de goede richting. Daarnaast kunnen gebruikers van Twitter ook reacties op tweets uitschakelen en experimenteren ze met een algoritme dat mogelijks schadelijke tweets zou kunnen herkennen. Schrijvers van zo’n tweets zouden in de toekomst dus ook een melding kunnen krijgen om twee keer na te denken voordat ze de boodschap de wereld in sturen.