Coalitie gevormd tussen appontwikkelaars tegen App Store
“Elke dag belast Apple consumenten en verplettert het innovatie.” Dat staat in het groot te lezen op de website van de Coalition for App Fairness. Dat is een nieuw non-profit samenwerkingsverband tussen appontwikkelaars, waaronder Epic en Spotify, om de verschillende problemen die ze hebben met de App Store aan te kaarten.
Concurrentiebeperkende beleid
Die problemen zijn drievoudig. Ten eerste kaart de coalitie het concurrentiebeperkende beleid van Apple aan. Apple zou zijn controle over het iOS-besturingssysteem gebruiken om zijn eigen producten te bevoordelen bij consumenten. Hiermee had vooral Spotify onlangs nog problemen toen de iPhonebouwer zijn bundel Apple One aankondigde.
Doordat Spotify zijn muziekdienst niet zal kunnen aanbieden via de bundel, zullen vele gebruikers overstappen naar Apple Music. Bovendien zullen zij via deze weg ook minder moeten betalen voor de muziekstreamingdienst van Apple dan dat ze voor Spotify zouden betalen. Ze riepen daarom vorige week al op aan de mededingingsautoriteiten om het concurrentieverstorende gedrag van Apple aan banden te leggen.
30% commissie
Een tweede probleem werd vooral door Epic, ontwikkelaar van Fortnite, al aangeklaagd, namelijk de 30% commissie die Apple doorrekent voor apps in de App Store. Het probeerde daarom een eigen betalingssysteem op te zetten in de app van Fortnite maar werd daardoor in augustus verwijderd uit de App Store. Epic spande op hun beurt een rechtszaak aan tegen Apple die volgende week van start zou gaan.
App Store is gevangenis
Tenslotte argumenteert de coalitie dat de App Store de vrijheid van de consument belemmert. Dat zouden ze doen door de consument een extra kost op te leggen die niet te omzeilen valt. “Het beleid van de Apple App Store is een gevangenis waar consumenten voor moeten betalen en waaruit ontwikkelaars niet kunnen ontsnappen.”
Oprichters
De coalitie wordt gevormd door 13 bedrijven: Basecamp, Blix, Blockchain.com, Deezer, Epic Games, European Publishers Council, Matchgroup, News Media Europe, Prepear, ProtonMail, SkyDemon, Spotify en Tile.
“Elke dag belast Apple consumenten en verplettert het innovatie.” Dat staat in het groot te lezen op de website van de Coalition for App Fairness. Dat is een nieuw non-profit samenwerkingsverband tussen appontwikkelaars, waaronder Epic en Spotify, om de verschillende problemen die ze hebben met de App Store aan te kaarten.
Concurrentiebeperkende beleid
Die problemen zijn drievoudig. Ten eerste kaart de coalitie het concurrentiebeperkende beleid van Apple aan. Apple zou zijn controle over het iOS-besturingssysteem gebruiken om zijn eigen producten te bevoordelen bij consumenten. Hiermee had vooral Spotify onlangs nog problemen toen de iPhonebouwer zijn bundel Apple One aankondigde.
Doordat Spotify zijn muziekdienst niet zal kunnen aanbieden via de bundel, zullen vele gebruikers overstappen naar Apple Music. Bovendien zullen zij via deze weg ook minder moeten betalen voor de muziekstreamingdienst van Apple dan dat ze voor Spotify zouden betalen. Ze riepen daarom vorige week al op aan de mededingingsautoriteiten om het concurrentieverstorende gedrag van Apple aan banden te leggen.
30% commissie
Een tweede probleem werd vooral door Epic, ontwikkelaar van Fortnite, al aangeklaagd, namelijk de 30% commissie die Apple doorrekent voor apps in de App Store. Het probeerde daarom een eigen betalingssysteem op te zetten in de app van Fortnite maar werd daardoor in augustus verwijderd uit de App Store. Epic spande op hun beurt een rechtszaak aan tegen Apple die volgende week van start zou gaan.
App Store is gevangenis
Tenslotte argumenteert de coalitie dat de App Store de vrijheid van de consument belemmert. Dat zouden ze doen door de consument een extra kost op te leggen die niet te omzeilen valt. “Het beleid van de Apple App Store is een gevangenis waar consumenten voor moeten betalen en waaruit ontwikkelaars niet kunnen ontsnappen.”
Oprichters
De coalitie wordt gevormd door 13 bedrijven: Basecamp, Blix, Blockchain.com, Deezer, Epic Games, European Publishers Council, Matchgroup, News Media Europe, Prepear, ProtonMail, SkyDemon, Spotify en Tile.