Test

Dit is een popup

Facebook, YouTube en Twitter beloven haatspeech aan te pakken

Onder druk van adverteerders maken de grote socialmediaplatformen de belofte om kordater tegen haatdragende boodschappen op te treden.

De World Federation of Advertisers, een lobbygroep die multinationale adverteerders en nationale adverteerdersverenigingen vertegenwoordigt, verkondigt op haar website ‘grote vooruitgang’ geboekt te hebben in de strijd tegen online haatspeech. Via een andere organisatie Global Alliance for Responsible Media zou het WFA namelijk de belofte hebben gekregen van Facebook, YouTube en Twitter om zich actiever in te zetten tegen het voorkomen van haatboodschappen.

De platformen gaan nu in samenspraak met WFA een actieplan opzetten dat bestaat uit vier onderdelen. Eerst en vooral moet er een duidelijkere omschrijving komen van wat onder haatspeech valt. Nu hanteert elk platform daarvoor haar eigen criteria. Het WFA is van mening dat één uniforme definitie op alle platformen een duidelijkere grens zal trekken. Daarnaast moeten ook rapporteersystemen beter gestroomlijnd worden. WFA vraagt ook aan de socialmediabedrijven om zich open te stellen voor externe audits en tools te implementeren om schadelijke advertenties sneller te detecteren.

Stephan Loerke noemt haatspeech op sociale media één van de grootste uitdagingen van onze tijd. Zowel adverteerders als de platformen dragen een grote verantwoordelijkheid om een positieve ommeslag te forceren. Een veiligere digitale omgeving zal voor alle partijen voordelen bieden.

Alles voor de advertentiedollars

Ook de socialmediabedrijven lijken zich vol achter het plan te scharen. Vanuit de kampen van zowel Facebook, Twitter en YouTube klinkt het dat ze blij zijn met de samenwerking met WFA, en dat haatspeech bestrijden bovenaan hun actiepunten staat. Hoewel we de goede intenties van de bedrijven zeker niet in vraag stellen, worden zij wellicht ook wel geleid door financiële motieven.

Advertenties zijn nu éénmaal een belangrijke bron van inkomsten voor gratis socialmediaplatformen, en advertentie-inkomsten worden flink getroffen door de coronacrisis. De advertentie-inkomsten van YouTube daalden op het toppunt van de crisis tot 50%, en Facebook kreeg in juli te kampen met een advertentieboycot. Enkele bedrijven die daar aan deelnamen, waaronder Mastercard en Unilever, hopen dat dit akkoord geen loos gebaar zal zijn, en dat de socialmediaplatformen nu ook echt actie gaan ondernemen.

De World Federation of Advertisers, een lobbygroep die multinationale adverteerders en nationale adverteerdersverenigingen vertegenwoordigt, verkondigt op haar website ‘grote vooruitgang’ geboekt te hebben in de strijd tegen online haatspeech. Via een andere organisatie Global Alliance for Responsible Media zou het WFA namelijk de belofte hebben gekregen van Facebook, YouTube en Twitter om zich actiever in te zetten tegen het voorkomen van haatboodschappen.

De platformen gaan nu in samenspraak met WFA een actieplan opzetten dat bestaat uit vier onderdelen. Eerst en vooral moet er een duidelijkere omschrijving komen van wat onder haatspeech valt. Nu hanteert elk platform daarvoor haar eigen criteria. Het WFA is van mening dat één uniforme definitie op alle platformen een duidelijkere grens zal trekken. Daarnaast moeten ook rapporteersystemen beter gestroomlijnd worden. WFA vraagt ook aan de socialmediabedrijven om zich open te stellen voor externe audits en tools te implementeren om schadelijke advertenties sneller te detecteren.

Stephan Loerke noemt haatspeech op sociale media één van de grootste uitdagingen van onze tijd. Zowel adverteerders als de platformen dragen een grote verantwoordelijkheid om een positieve ommeslag te forceren. Een veiligere digitale omgeving zal voor alle partijen voordelen bieden.

Alles voor de advertentiedollars

Ook de socialmediabedrijven lijken zich vol achter het plan te scharen. Vanuit de kampen van zowel Facebook, Twitter en YouTube klinkt het dat ze blij zijn met de samenwerking met WFA, en dat haatspeech bestrijden bovenaan hun actiepunten staat. Hoewel we de goede intenties van de bedrijven zeker niet in vraag stellen, worden zij wellicht ook wel geleid door financiële motieven.

Advertenties zijn nu éénmaal een belangrijke bron van inkomsten voor gratis socialmediaplatformen, en advertentie-inkomsten worden flink getroffen door de coronacrisis. De advertentie-inkomsten van YouTube daalden op het toppunt van de crisis tot 50%, en Facebook kreeg in juli te kampen met een advertentieboycot. Enkele bedrijven die daar aan deelnamen, waaronder Mastercard en Unilever, hopen dat dit akkoord geen loos gebaar zal zijn, en dat de socialmediaplatformen nu ook echt actie gaan ondernemen.

haatspeechyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!