Test

Dit is een popup

Nieuws

Apple stelt nieuwe privacyfeature uit

iOS 14.7
Apple wilde ontwikkelaars verplichten om expliciet toestemming te vragen aan gebruikers om gedrag te tracken voor gepersonaliseerde advertenties.

In juni kondigde Apple op zijn jaarlijkse event WWDC een nieuwe functie aan die de advertentiemarkt nogal door elkaar zou schudden. Apple wil gebruikers expliciet toestemming vragen voor in-app tracking voor advertenties.

ID for Advertisers

Deze nieuwe functie zou ervoor zorgen dat appontwikkelaars ons niet zomaar online kunnen volgen. Elke gebruiker heeft een eigen IDFA, ID for Advertisers, waarmee ons gedrag over verschillende apps bijgehouden wordt en op basis hiervan krijgen we gepersonaliseerde reclame. Wanneer dit ID dus niet meer gevolgd kan worden kunnen adverteerders geen persoonlijke advertenties meer tonen.

Momenteel maakt Apple gebruik van een opt-out model. Wie geen gepersonaliseerde advertenties te zien wil krijgen kan zijn toestemming om zijn gedrag te tracken intrekken. Gebruikers krijgen dan nog steeds advertenties te zien, maar niet op basis van persoonlijke interesses.

Niet verplicht

Appontwikkelaars zullen de mogelijkheid krijgen om de opt-in functie te integreren in hun toepassingen vanaf de lancering van iOS 14. Anders dan eerst aangegeven zal Apple het dus nog niet verplichten. Dat doet het om ontwikkelaars meer tijd te geven om de nodige aanpassingen door te voeren. Een verandering in businessmodel zal namelijk nodig zijn als inkomsten uit gepersonaliseerd advertenties wegvallen.

Audience Network

De beslissing om de functie uit te stellen tot 2021 komt er nadat Facebook zijn bezorgdheden uitte over de impact die het kan hebben op adverteerders. Bedrijven die gebruik maken van Facebooks Audience Network gebruiken data van Facebook om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden op andere websites en apps. Het bedrijf vreest dat zonder het gebruik van personalisatie inkomsten meer dan zouden halveren.

De nieuwe functie lanceerde Apple om meer aandacht te besteden aan online privacy. Het bedrijf positioneert zich al langer op deze manier en maakte hier vorig jaar zelfs een advertentievideo rond.

In juni kondigde Apple op zijn jaarlijkse event WWDC een nieuwe functie aan die de advertentiemarkt nogal door elkaar zou schudden. Apple wil gebruikers expliciet toestemming vragen voor in-app tracking voor advertenties.

ID for Advertisers

Deze nieuwe functie zou ervoor zorgen dat appontwikkelaars ons niet zomaar online kunnen volgen. Elke gebruiker heeft een eigen IDFA, ID for Advertisers, waarmee ons gedrag over verschillende apps bijgehouden wordt en op basis hiervan krijgen we gepersonaliseerde reclame. Wanneer dit ID dus niet meer gevolgd kan worden kunnen adverteerders geen persoonlijke advertenties meer tonen.

Momenteel maakt Apple gebruik van een opt-out model. Wie geen gepersonaliseerde advertenties te zien wil krijgen kan zijn toestemming om zijn gedrag te tracken intrekken. Gebruikers krijgen dan nog steeds advertenties te zien, maar niet op basis van persoonlijke interesses.

Niet verplicht

Appontwikkelaars zullen de mogelijkheid krijgen om de opt-in functie te integreren in hun toepassingen vanaf de lancering van iOS 14. Anders dan eerst aangegeven zal Apple het dus nog niet verplichten. Dat doet het om ontwikkelaars meer tijd te geven om de nodige aanpassingen door te voeren. Een verandering in businessmodel zal namelijk nodig zijn als inkomsten uit gepersonaliseerd advertenties wegvallen.

Audience Network

De beslissing om de functie uit te stellen tot 2021 komt er nadat Facebook zijn bezorgdheden uitte over de impact die het kan hebben op adverteerders. Bedrijven die gebruik maken van Facebooks Audience Network gebruiken data van Facebook om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden op andere websites en apps. Het bedrijf vreest dat zonder het gebruik van personalisatie inkomsten meer dan zouden halveren.

De nieuwe functie lanceerde Apple om meer aandacht te besteden aan online privacy. Het bedrijf positioneert zich al langer op deze manier en maakte hier vorig jaar zelfs een advertentievideo rond.

advertentiesappletracking

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!