Shimano toont EP8 e-bike motor voor mountainbikes
Van fietsenmaker naar e-bikespecialist. Het kan op een aantal jaren tijd nogal keren. De bekende Japanse bouwer van fietsonderdelen heeft een nieuwe elektrische motor voor e-mountainbikes voorgesteld. De Shimano EP8 legt de lat weer een stuk hoger, claimt de producent.
Shimano EP8
De EP8 is een elektrische motor-unit die net zoals bij Bosch onderaan in het midden zit. Volgens Shimano zelf zit er tot 85Nm aan koppel achter de nieuwe e-bike motor. Bovendien is de producent erin geslaagd om ook het gewicht en de grootte van de motor te verkleinen. De EP8 weegt nu nog zo’n 2,6 kilo.
Vooral in de Trail en Boost-modus zou de kracht van de nieuwe EP8-motor naar voren komen. Het bedrijf gaat daarmee ook in directe concurrentie met de meest krachtige Boschmotoren die zich ook in het midden onderaan bevinden. Voor professionele rijders is het ook mogelijk om in de bijhorende mobiele app je koppel aan te passen tussen 20 en 85 Nm.
Integratie
Verder heeft de producent ervoor gezorgd dat de nieuwe e-bike motor beter integreert met de laatste serie batterijen en maakt de EP8 ook een pak minder geluid. Daardoor vergeet je bijna dat je op een elektrische mountainbike zit.
Om zijn motor te optimaliseren heeft het bedrijf gebruik gemaakt van algoritmes waardoor de motor op het juiste moment op een helling kracht bijzet. Niet té veel maar ook niet té weinig. De juiste combinatie zorgt er ook voor dat de EP8 minder energie nodig heeft van de batterij. Twee vliegen in één klap.
Van fietsenmaker naar e-bikespecialist. Het kan op een aantal jaren tijd nogal keren. De bekende Japanse bouwer van fietsonderdelen heeft een nieuwe elektrische motor voor e-mountainbikes voorgesteld. De Shimano EP8 legt de lat weer een stuk hoger, claimt de producent.
Shimano EP8
De EP8 is een elektrische motor-unit die net zoals bij Bosch onderaan in het midden zit. Volgens Shimano zelf zit er tot 85Nm aan koppel achter de nieuwe e-bike motor. Bovendien is de producent erin geslaagd om ook het gewicht en de grootte van de motor te verkleinen. De EP8 weegt nu nog zo’n 2,6 kilo.
Vooral in de Trail en Boost-modus zou de kracht van de nieuwe EP8-motor naar voren komen. Het bedrijf gaat daarmee ook in directe concurrentie met de meest krachtige Boschmotoren die zich ook in het midden onderaan bevinden. Voor professionele rijders is het ook mogelijk om in de bijhorende mobiele app je koppel aan te passen tussen 20 en 85 Nm.
Integratie
Verder heeft de producent ervoor gezorgd dat de nieuwe e-bike motor beter integreert met de laatste serie batterijen en maakt de EP8 ook een pak minder geluid. Daardoor vergeet je bijna dat je op een elektrische mountainbike zit.
Om zijn motor te optimaliseren heeft het bedrijf gebruik gemaakt van algoritmes waardoor de motor op het juiste moment op een helling kracht bijzet. Niet té veel maar ook niet té weinig. De juiste combinatie zorgt er ook voor dat de EP8 minder energie nodig heeft van de batterij. Twee vliegen in één klap.