‘Ban WeChat kan verkoop iPhones tot 30% doen dalen’
Update 13/08: Anders dan Apple lijkt WeChat zich zelf niet zo veel zorgen te maken over de handelsban. Volgens het Chinese bedrijf is het niet zo afhankelijk van de Amerikaanse markt, die slechts 2% van het totale inkomen zou bedragen. De handelsban heeft enkel invloed op de activiteiten van het bedrijf in de Verenigde Staten en met Amerikaanse partners zoals Apple.
Dat is volgens MacRumours de conclusie van een onderzoeksnota van Apple-analist Ming-Chi Kuo, die doorgaans wel redelijk accuraat is met zijn voorspellingen over het iPhone-bedrijf. De ban tegen TenCent, het bedrijf achter WeChat, werd afgelopen donderdag door president Donald Trump via een decreet bekrachtigd. Vanaf 20 september mag geen enkel Amerikaans bedrijf nog handel drijven met het Chinese bedrijf. Hetzelfde geldt voor ByteDance, eigenaar van TikTok. Met het decreet gooit Trump nog wat extra olie op het vuur van het handelsconflict tussen beide landen.
Voor Apple betekent het concreet dat ze beide applicaties niet meer in hun App Store zullen mogen aanbieden. En omwille van de populariteit van die apps kan dat een flinke impact hebben op de verkoopcijfers van iPhones en andere Apple-producten. Hoe groot die impact zal zijn, hangt volgens Kuo af of de handelsban inhoudt dat Apple TikTok en WeChat enkel niet meer in de Verenigde Staten zal mogen aanbieden of wereldwijd. In zijn rapport focust hij zich vooral op de gevolgen van het verdwijnen van WeChat.
Populair in China
Als de ban zich beperkt tot de Verenigde Staten, dan zal de impact nog redelijk beperkt zijn. Kuo spreekt in dat geval van een daling van 3 tot 6 procent in de verkoop van iPhones, en nog geen drie procent voor andere producten. Dat komt omdat WeChat niet zoveel gebruikers heeft in de Verenigde Staten. Moet Apple de ban echter globaal doortrekken, dan zal het de impact veel harder voelen. Wereldwijd heeft WeChat namelijk meer dan 1 miljard gebruikers (bron: Statista).
De applicatie is vooral razend populair in China. Statistieken van Business of Apps vertellen dat 80% van de internetgebruikers aangeeft WeChat te gebruiken voor zowel professionele als privédoeleinden. Dat maakt WeChat de populairste applicatie voor het versturen van chatberichten en e-mails in het land. Een iPhone zonder WeChat (en TikTok) in China uitbrengen is vergelijkbaar met Huawei dat smartphones in Europa probeert te verkopen zonder Google-applicaties.
China is een ontzettend belangrijke afzetmarkt voor Apple, en met afstand de grootste buiten de Verenigde Staten. Precieze verkoopcijfers maakt Apple niet bekend per regio, maar tijdens het afgelopen kwartaal was verkoop in China goed voor 15% van de totale omzet. Kuo denkt dan ook dat een globale ban voor WeChat de verkoop van iPhones tot 30% zou kunnen verminderen, met vooral een duik in China. Voor de andere producten zou de schade tot 25% kunnen oplopen. De analist houdt nog wel een flinke slag om de arm in zijn voorspellingen. De precieze lijnen van de handelsban moeten nog uitgetekend worden, en Apple heeft zelf ook nog enkele weken om er zich op voor te bereiden.
Update 13/08: Anders dan Apple lijkt WeChat zich zelf niet zo veel zorgen te maken over de handelsban. Volgens het Chinese bedrijf is het niet zo afhankelijk van de Amerikaanse markt, die slechts 2% van het totale inkomen zou bedragen. De handelsban heeft enkel invloed op de activiteiten van het bedrijf in de Verenigde Staten en met Amerikaanse partners zoals Apple.
Dat is volgens MacRumours de conclusie van een onderzoeksnota van Apple-analist Ming-Chi Kuo, die doorgaans wel redelijk accuraat is met zijn voorspellingen over het iPhone-bedrijf. De ban tegen TenCent, het bedrijf achter WeChat, werd afgelopen donderdag door president Donald Trump via een decreet bekrachtigd. Vanaf 20 september mag geen enkel Amerikaans bedrijf nog handel drijven met het Chinese bedrijf. Hetzelfde geldt voor ByteDance, eigenaar van TikTok. Met het decreet gooit Trump nog wat extra olie op het vuur van het handelsconflict tussen beide landen.
Voor Apple betekent het concreet dat ze beide applicaties niet meer in hun App Store zullen mogen aanbieden. En omwille van de populariteit van die apps kan dat een flinke impact hebben op de verkoopcijfers van iPhones en andere Apple-producten. Hoe groot die impact zal zijn, hangt volgens Kuo af of de handelsban inhoudt dat Apple TikTok en WeChat enkel niet meer in de Verenigde Staten zal mogen aanbieden of wereldwijd. In zijn rapport focust hij zich vooral op de gevolgen van het verdwijnen van WeChat.
Populair in China
Als de ban zich beperkt tot de Verenigde Staten, dan zal de impact nog redelijk beperkt zijn. Kuo spreekt in dat geval van een daling van 3 tot 6 procent in de verkoop van iPhones, en nog geen drie procent voor andere producten. Dat komt omdat WeChat niet zoveel gebruikers heeft in de Verenigde Staten. Moet Apple de ban echter globaal doortrekken, dan zal het de impact veel harder voelen. Wereldwijd heeft WeChat namelijk meer dan 1 miljard gebruikers (bron: Statista).
De applicatie is vooral razend populair in China. Statistieken van Business of Apps vertellen dat 80% van de internetgebruikers aangeeft WeChat te gebruiken voor zowel professionele als privédoeleinden. Dat maakt WeChat de populairste applicatie voor het versturen van chatberichten en e-mails in het land. Een iPhone zonder WeChat (en TikTok) in China uitbrengen is vergelijkbaar met Huawei dat smartphones in Europa probeert te verkopen zonder Google-applicaties.
China is een ontzettend belangrijke afzetmarkt voor Apple, en met afstand de grootste buiten de Verenigde Staten. Precieze verkoopcijfers maakt Apple niet bekend per regio, maar tijdens het afgelopen kwartaal was verkoop in China goed voor 15% van de totale omzet. Kuo denkt dan ook dat een globale ban voor WeChat de verkoop van iPhones tot 30% zou kunnen verminderen, met vooral een duik in China. Voor de andere producten zou de schade tot 25% kunnen oplopen. De analist houdt nog wel een flinke slag om de arm in zijn voorspellingen. De precieze lijnen van de handelsban moeten nog uitgetekend worden, en Apple heeft zelf ook nog enkele weken om er zich op voor te bereiden.