Google belooft gebruikersdata Fitbit niet te gebruiken voor advertenties (update)
Update 30/07: De beloftes van Google hebben de Europese Commissie niet kunnen overtuigen. Reuters bericht dat een onderzoek zal worden opgestart.
Alphabet Inc, het moederbedrijf van Google, kondigde eind oktober vorig jaar al aan dat het Fitbit zou overkopen. Met de overname was een bedrag van maar liefst 2 miljard dollar, omgerekend 1,88 miljard euro, gemoeid. Vanaf dan moesten beide bedrijven enkel nog de nodige formaliteiten afronden om de overname officieel te maken.
Maar in de laatste fase toont Europa zich een struikelblok. De Europese Commissie startte na het nieuws van de overname een onderzoek, geleid door commissaris van Mededinging Magrethe Vestager, die er niet voor terugdeinst Google het vuur aan de schenen te leggen. De Commissie stuurde onder andere vragenlijsten uit naar concurrenten van Google en FitBit om te onderzoeken of de overname privacyproblemen of concurrentiebeperking zou inhouden.
De grootste bezorgdheid van de Europese Commissie bij de overname ligt echter bij de gebruikers van Fitbit. De Commissie wil namelijk eerst weten wat Google juist met gebruikersdata van plan is. Activiteitstrackers registreren namelijk zeer persoonlijke informatie, en de commissie wil niet toestaan dat Google die data aan adverteerders zou verkopen.
Focus op apparaten
Reuters schreef vorige week al dat Google tot 13 juli tijd kreeg om hier zelf tekst en uitleg bij te geven. Dat deed Google dan ook gisteren. Het maakte in de Europese Unie de expliciete belofte dat gebruikersdata niet voor commerciële doeleinden zullen gebruikt worden. Google verklaart dat het enkel geïnteresseerd is in de apparaten van Fitbit, en niet de data. Google probeert al jaren tevergeefs zich in te werken in de smartwatch- en activiteitstrackermarkt. Fitbit moet voor hen de ideale partner zijn om kwalitatieve hardware te ontwikkelen, en ook diens eigen software Wear OS op grote schaal uit te dragen. Al heeft FitBit ook maar een marktaandeel van 3%, ver achter Apple, Xiaomi, Samsung en Huawei.
Google hoopt dat deze belofte de Europese Commissie kan overtuigen groen licht te geven om de overname verder te zetten. Op 20 juli neemt de Commissie een beslissing daarover. Komt het niet tot een akkoord, dan zal een uitgebreid onderzoek van minstens 4 maanden volgen.
Update 30/07: De beloftes van Google hebben de Europese Commissie niet kunnen overtuigen. Reuters bericht dat een onderzoek zal worden opgestart.
Alphabet Inc, het moederbedrijf van Google, kondigde eind oktober vorig jaar al aan dat het Fitbit zou overkopen. Met de overname was een bedrag van maar liefst 2 miljard dollar, omgerekend 1,88 miljard euro, gemoeid. Vanaf dan moesten beide bedrijven enkel nog de nodige formaliteiten afronden om de overname officieel te maken.
Maar in de laatste fase toont Europa zich een struikelblok. De Europese Commissie startte na het nieuws van de overname een onderzoek, geleid door commissaris van Mededinging Magrethe Vestager, die er niet voor terugdeinst Google het vuur aan de schenen te leggen. De Commissie stuurde onder andere vragenlijsten uit naar concurrenten van Google en FitBit om te onderzoeken of de overname privacyproblemen of concurrentiebeperking zou inhouden.
De grootste bezorgdheid van de Europese Commissie bij de overname ligt echter bij de gebruikers van Fitbit. De Commissie wil namelijk eerst weten wat Google juist met gebruikersdata van plan is. Activiteitstrackers registreren namelijk zeer persoonlijke informatie, en de commissie wil niet toestaan dat Google die data aan adverteerders zou verkopen.
Focus op apparaten
Reuters schreef vorige week al dat Google tot 13 juli tijd kreeg om hier zelf tekst en uitleg bij te geven. Dat deed Google dan ook gisteren. Het maakte in de Europese Unie de expliciete belofte dat gebruikersdata niet voor commerciële doeleinden zullen gebruikt worden. Google verklaart dat het enkel geïnteresseerd is in de apparaten van Fitbit, en niet de data. Google probeert al jaren tevergeefs zich in te werken in de smartwatch- en activiteitstrackermarkt. Fitbit moet voor hen de ideale partner zijn om kwalitatieve hardware te ontwikkelen, en ook diens eigen software Wear OS op grote schaal uit te dragen. Al heeft FitBit ook maar een marktaandeel van 3%, ver achter Apple, Xiaomi, Samsung en Huawei.
Google hoopt dat deze belofte de Europese Commissie kan overtuigen groen licht te geven om de overname verder te zetten. Op 20 juli neemt de Commissie een beslissing daarover. Komt het niet tot een akkoord, dan zal een uitgebreid onderzoek van minstens 4 maanden volgen.